۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
روسیه برنامه‌ای برای افزایش عرضه نفت خام ندارد| پایبندی مسکو به توافق اوپک‌پلاس
سخنگوی کاخ کرملین:

روسیه برنامه‌ای برای افزایش عرضه نفت خام ندارد| پایبندی مسکو به توافق اوپک‌پلاس

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه به‌منظور جبران ممنوعیت صادرات سوخت برنامه‌ای برای افزایش عرضه نفت خام ندارد.

به گزارش بازار، دیمیتری پسکوف گفت: روسیه با اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس (تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) درباره افزایش احتمالی عرضه نفت خام برای جبران ممنوعیت صادرات بنزین و گازوئیل روسیه گفت‌وگو نکرده است.

وی افزود: هیچ بحثی درباره افزایش عرضه نفت وجود ندارد، ما به همه توافق‌های اوپک‌پلاس پایبند هستیم و شریکان ما هم همین کار را می‌کنند.

همسو با اقدام‌های اوپک‌پلاس مسکو قول داده است که عرضه نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز یا حدود پنج درصد از تولیدش کاهش دهد.

افزون بر این، روسیه متعهد شد صادرات نفت خام خود را تا پایان سال جاری میلادی روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

روسیه در ماه‌های اخیر با کمبود بنزین و گازوئیل روبه‌رو بوده است از این رو دولت روسیه ۳۰ شهریورماه اعلام کرده بود که صادرات بنزین و گازوئیل به همه کشورهای خارج از دایره چهار کشور پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق به‌منظور ایجاد ثبات در بازار داخلی، به‌طور موقت ممنوع شده است.

بر اساس اعلام دولت روسیه، این ممنوعیت بر اساس توافق‌های بین‌دولتی برای اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری مسکو، شامل عرضه سوخت به بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان نمی‌شود.

تاجران گفتند: بازار سوخت در روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان، تحت تأثیر عواملی از جمله تعمیر و نگهداری در پالایشگاه‌های نفت، تنگناها در راه‌آهن و ضعف روبل قرار گرفته است که این شرایط باعث تشویق به صادرات سوخت می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و مقام‌های دولتی این کشور روز چهارشنبه (پنجم مهرماه) درباره اقدام‌ها برای مقابله با بحران سوخت گفت‌وگو کردند.

وی به وزارت انرژی روسیه دستور داد برای تثبیت بازار سوخت با شرکت‌ها همکاری نزدیک کند.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا می‌توان اقدام‌های اداری را برای تولیدکنندگان روس درباره کمبود بازار داخلی سوخت اعمال کرد، گفت: این غیرضروری است، اما با شرکت‌ها همکاری می‌شود.

نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه روز پنجشنبه در این باره گفت: ممنوعیت صادرات سوخت تا زمانی که بازار داخلی تثبیت نشود، پابرجا خواهد ماند.

قیمت سوخت در بازارهای داخلی روسیه هفته گذشته پس از اجرای این ممنوعیت به شدت کاهش یافت.

کد خبر: ۲۴۶٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha