۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
وزن‌کشی برنج وارداتی با قیمت برنج ایرانی؛ حذف کالاهای اساسی از سبد غذایی مصرف کنندگان
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

وزن‌کشی برنج وارداتی با قیمت برنج ایرانی؛ حذف کالاهای اساسی از سبد غذایی مصرف کنندگان

مشهد- اگر تا دیروز مصرف برنج ایرانی شاخصی برای تمکن مالی خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شد حال با رسیدن قیمت برنج‌های وارداتی به نرخ تولیدات داخلی دیگر نابرابری بین محصول خارجی و داخلی وجود ندارد!

بازار- گروه استان‌ها: کمتر از سه ماه از آغاز سال جاری نگذشته که قیمت حبوبات در بازار به‌یک‌باره با رشد تصاعدی قیمت خود را به دو الی سه برابر قیمت سال گذشته رساند، بسیاری از مصرف‌کنندگان که تا پیش‌از این عدس دیم ایرانی را به قیمت هر کیلو هشت هزار تومان و یا لپه را به ازای هر کیلو هشت هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند حال باید به ازای خرید هر کیلو این محصولات افزون بر ۱۷ هزار تومان پول بپردازند.

اگرچه در فروردین‌ماه امسال هم‌زمان با شدت گرفتن بیماری کرونا معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی اطمینان خاطر داد که برنج هندی به میزان۸۰۰ تن باقیمت هر کیلو شش هزار و ۳۰۰ تومان در حال عرضه است و ارز موردنیاز برای واردات برنج پاکستانی توسط بخش خصوص تأمین و محصول وارداتی به‌زودی در بازار عرضه خواهد شد اما این اطمینان خاطر در بین مصرف‌کنندگان در استان خیلی پایدار نبود و به فاصله گذشت یک ماه نرخ برنج و حبوبات با رشدی خیره‌کننده به بالاترین قیمت خود و کیلویی ۲۰۰ هزار ریال آن‌هم در عمده‌فروشی رسید.

حذف کالاهای اساسی از  سفره اقشار آسیب پذیر
در همین رابطه بسیاری از شهروندان مشهدی در گفت‌وگو با بازار اذعان می‌کنند: افزایش قیمت سرسام‌آور برخی کالاها مانند برنج و حبوبات به‌عنوان قوت اصلی خانواده‌ها که در زمره کالاهای اساسی هستند با این احتساب از سبد غذایی آن‌ها حذف خواهد شد.

علی زورقی یکی از همین شهروندان می‌گوید: خرید برنج کیلویی هشت هزار تومان حتی برای کارگرها نیز قابل تحمل بود زیرا مزد یک روز کارگر با یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج برابری می‌کرد اما حالا همین کارگر باید سه روز دستمزد خود را برای خرید یک کیسه برنج وارداتی هزینه کند درحالی‌که دستمزد وی سه برابر نشده است!   

وی ابراز می‌کند: اگر مردم قدرت خرید برنج ایرانی به ازای هر کیلو ۲۱ هزار تومان را داشتند که به دنبال خرید برنج وارداتی و بی کیفیت نمی‌رفتند!

زورقی عنوان می‌کند: اگر دولت اعتقاد دارد که این کالاها اساسی بوده و در زندگی مردم نقش اساسی رادارند پس چرا حالا باید با سه برابر قیمت ‌به دست مردم برسد؟

مقصر گرانی کیست؟
علی رضوی کیا نیز یکی از شهروندان مشهدی نیز می گوید: بعد از برنج‌های وارداتی ماکارونی و حبوبات به‌عنوان مهم‌ترین منبع پروتئینی و خوراکی مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه بود که در حال حاضر قیمت ماکارونی نیز نسبت به ماه گذشته دو برابر شده است!

خرید برنج کیلویی هشت هزار تومان حتی برای کارگرها نیز قابل تحمل بود و درنهایت مزد یک روز کارگر با یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج برابری می‌کرد اما حالا همین کارگر باید سه روز دستمزد خود را برای خرید یک کیسه برنج وارداتی هزینه کند درحالی‌که دستمزد وی سه برابر نشده است

وی عنوان کرد: تا دو ماه پیش مسئولان ادعا می‌کردند که وضعیت غیرعادی و گرانی به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزهاست اما الآن که بسیاری از مرزها بازگشایی‌شده و روابط تجاری بازار نیز به حالت عادی بازگشته لذا این افزایش قیمت‌های لجام‌گسیخته را معلوم نیست مسئولان به گردن چه عاملی خواهند انداخت!

افزایش ۲ برابری قیمت ماکارونی
رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد در پاسخ به ریشه گرانی‌ها در این رابطه به بازار گفت: در طی این ماه در برخی اقلام با کاهش نرخ و برخی از کالاهای اساسی نیز مانند برنج وارداتی برافزایش نرخ همراه بوده است.

سید حسینعلی شرف زاده با اشاره به گرانی ماکارونی در بازار گفت: به همان نسبتی که قیمت خرید گندم از کشاورز افزایش یافته، قیمت آرد نیز رشد کرده و تولید ماکارونی در کارخانه با هزینه بالاتری انجام می‌گیرد.

وی افزود: هم اینک قیمت ماکارونی در کارخانه نسبت به قبل ۴۵ درصد افزایش دارد که این محصول در عمده فروشی با سه درصد و در خرده فروشی با ۱۰ درصد افزایش قیمت نسبت به کارخانه به فروش می‌رسد و لذا فروشندگان مواد غذایی سهمی در گرانی ندارند.

گرانی برنج با حذف ارز
رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد بابیان اینکه قیمت برنج ایرانی نیز به دلیل شروع فصل برداشت نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد کاهش‌یافته است بیان کرد: البته برنج پاکستانی به دلیل حذف ارز دولتی به قیمت هر کیلوگرم ۱۹۸ تا ۲۰۰ هزار ریال در عمده‌فروشی بازار مشهد عرضه می‌شود و قیمت آن با برخی ارقام برنج‌های ایرانی برابری می‌کند.

وی با بیان  اینکه اکنون قیمت برنج پاکستانی برای مصرف‌کننده در بازار ۱۹۰ هزار ریال  و برنج ایرانی نیز از ۱۹۰ تا ۲۶۰ هزار ریال است گفت: باتوجه‌به اینکه واردات برنج پاکستانی با ارز نیمایی انجام می‌شود، این امر بر قیمت این محصول در بازار تأثیرگذار بوده است.

برنج پاکستانی به دلیل حذف ارز دولتی به قیمت هر کیلوگرم ۱۹۸ تا ۲۰۰ هزار ریال در عمده‌فروشی بازار مشهد عرضه می‌شود و قیمت آن با برخی ارقام برنج‌های ایرانی برابری می‌کند

وی قیمت برنج هندی را کمتر از قیمت برنج پاکستانی عنوان کرد و گفت: قیمت هر کیلو برنج هندی در بازار مشهد ۱۵۰ هزار ریال و قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار ریال است.

شرف زاده افزود: با اینکه موجودی برنج پاکستانی در مشهد مناسب نیست اما وفور برنج ایرانی باقیمت مناسب، تقاضا برای برنج پاکستانی را کاهش داده است.

کاهش قیمت حبوبات
رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی مشهدبابیان اینکه بارندگی مطلوب و کشت و برداشت مناسب حبوبات  موجب شده تا قیمت این محصول نسبت به فروردین‌ماه امسال ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش پیدا کند ادامه داد: این در حالی است که قیمت ماکارونی در بازار مشهد به دلیل رشد قیمت گندم نسبت به فروردین‌ماه امسال ۴۵ درصد افزایش‌یافته است.

کنترل بازار
درحالی‌که بسیاری از مصرف‌کنندگان ناله گرانی به‌ویژه از افزایش اقلام اساسی مانند برنج پاکستانی و حبوبات رادارند اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی حذف ارز دولتی از مواد غذایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود را موجب کاهش فساد و متعادل شدن قیمت کالاها در بازار می‌داند.

علی رسولیان در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی ادعا کرد: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برنج وارداتی را حذف کرد و شرایط بازار نشان داد قیمت برنج بدون ارز دولتی یا با ارز دولتی چندان تفاوتی ندارد لذا حذف ارز دولتی در مورد سایر اقلام وارداتی نیز می‌تواند قیمت آن‌ها را در بازار کنترل کند.

وی ادامه داد: اگر کمبود برنج ایرانی در بازار وجود نداشته باشد دلیلی برای واردات برنج خارجی وجود ندارد و می‌توان نیاز مردم را با برنج ایرانی تأمین کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی علت افزایش قیمت ماکارونی را نیز افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دانست و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم از هر کیلو ۱۷ هزار ریال در سال گذشته به ۲۵ هزار ریال در سال جاری رسیده و این امربر قیمت ماکارونی اثر گذاشته است.

کد خبر: ۲۴٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha