۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها
بازار در پیست آزادی تست و بررسی کرد؛

آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها

آریزو ۶ جی تی با طراحی مشابه محصولات ژاپنی به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که توان تولیدی موتور توسط گیربکس دو کلاچه تر به چرخ های جلو می رسد.

بازار؛ گروه خودرو: آریزو ۶ سال ۱۳۹۸ توسط شرکت گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو با هدف تامین نیاز بازار در کلاس سدان لوکس، راهی بازار کشور شد. با گذشت حدود چهار سال از عرضه این محصول به بازار، مدیران خودرو با برند فونیکس نسخه فیس لیفت آریزو ۶ را امروز صبح طی مراسمی در پیست اتومبیلرانی آزادی با حضور اصحاب رسانه معرفی کرد. باتوجه به تنوع خودرو در سبد محصولات مدیران خودرو، می توان گفت فونیکس بزودی نیاز بخش قابل توجهی از بازار به محصولات نیمه اقتصادی و لوکس را می تواند تامین کند. در ادامه به بررسی تست آریزو ۶ جی تی در پیست اتومبیلرانی آزادی خواهیم پرداخت:

آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها

آریزو ۶ جی تی در نمای جلو شباهت فراوانی به محصولات ژاپنی دارد، اما در طراحی عقب خودرو می توان امضا طراحی «چری» را با تعبیه چراغ های عقب کشیده و گرافیک نئونی مشاهده کرد

آریزو ۶ جی تی چه طراحی دارد؟

آریزو ۶ جی تی در نمای جلو شباهت فراوانی به محصولات ژاپنی دارد، چراغ های باریک و کشیده دارد. جلوپنجره این محصول نیز مشابه سایر محصولات فونیکس طرح کهکشانی دارد، سپر خودرو به گونه ای طراحی شده تا علاوه بر بهبود آیرودینامیک، حس اسپرت بودن را به مالک القا کند. چراغ های «دی لایت» این محصول نیز شباهت فراوانی به محصولات لکسوس دارد. خطوط تیز و احجام کاپوت نیز تاثیر بسزایی در بهبود آیرودینامیک این خودرو و چهره تهاجمی آن داشتند.

آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها

در نمای جانبی نیز طراحی آریزو ۶ شباهت فراوانی به محصولات کره ای دارد، اما در طراحی عقب خودرو می توان امضا طراحی «چری» را با تعبیه چراغ های عقب کشیده و گرافیک نئونی مشاهده کرد. از سوی ارتفاع سپر و خروجی های اگزوز نیز سعی در تثبیت اسپرت بودن این محصول دارند. در این خودرو از رینگ ها ۱۷ اینچی استفاده شده که با توجه به ابعاد، ارتفاع و قدرت موتور مناسب است.

آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها

کابین هوشمند و آرام

در زمان ورود به کابین این خودرو نخستن نکته ای که مورد توجه قرار می گیرد، حذف کلیدهای مکانیکی از داشبود این خودرو است. در نگاه نخست می توان دریافت که طراحان چری برای کاهش هزینه طراحی از طرح مشابه فونیکس اف ایکس و تیگو ۸ برای ساخت داشبورد، کلاستر و کنسول این خودرو استفاده کردند. فرمان این محصول نیز مانند سایر خودروهای فونیکس طراحی «دی-کات» دارد. کلاستر (پشت آمپر) این خودرو همان کلاستر استفاده شده در تیگو۸ است. کلیدهای کنترل سیستم تهویه، سیستم صوتی و غیره به صورت لمسی در این محصول جانمایی شدند. فعال یا غیرفعال کردن فناوری های ایمنی و رفاهی آریزو۶ از طریق کلاستر میانی آن انجام می شود. در کنسول میانی آنچه که توجه مشتری را جلب می کند، کلیدهای انتخاب حالت رانندگی است. صندلی های جلو این خودرو مجهز به گرمکن و سردکن همراه با تنظیم برقی شدند، صندلی راننده در شش حالت و سرنشین در چهار حالت تنظیم می شود. در این محصول از سانروف جهت بهبود هوای کابین، دو ایربگ سرنشین و راننده، دو ایربگ جانبی و دو ایربگ پرده ای استفاده شده است. نکته قابل توجه اینجاست که زمان روشن کردن خودرو، کمترین میزان صدا و نویز به داخل کابین راه می یابد.

آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها

این خودرو مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر دارای توربوشارژر و فناوری پاشش سوخت جی دی آی است. این موتور می تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید و به یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تر منتقل کند

آریزو ۶ چه قوای فنی دارد؟

این خودرو مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر دارای توربوشارژر و فناوری پاشش سوخت جی دی آی است. این موتور می تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید و به چرخ های جلو منتقل کند. در این محصول از یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تر استفاده شده که شتاب و عملکرد آریزو ۶ جی تی را نسبت به نسخه قبلی بهبود داده است. سیستم تعلیق جلو این خودرو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب آن برای بهبود فضای سرنشینان عقب «محور پیچشی یا تورشن بیم» است. در این خودرو از سیستم فرمان برقی با حساسیت به سرعت استفاده شده که بهبود عملکرد را به دنبال دارد.

آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها

محصول جدید فونیکس چه آپشن های دارد؟

آریزو ۶ جی تی مجهز به سیستم های کمکی راننده (ADAS) است که می توان به سیستم نقطه کور، هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، هشدارهای برخورد از روبه رو و عقب و اخطار تجاوز از سرعت اشاره کرد. همچنین این خودرو به تنظیم ارتفاع خودکار نور، آنتن کوسه ای، دوربین ثبت وقایع، سنسور باران، سیستم کنترل صوتی، چراغ روز، شارژر بی سیم و سیستم تهویه مطبوع مجهز به فیلتر ان ۹۵ مجهز است.

در آریزو ۶ جی تی تعویض دنده براساس افزایش دور موتور و شرایط دینامیکی بدون تاخیر انجام می شود، حساسیت فرمان خودرو نسبت به تغییر مسیرهای ناگهانی عملکردی مناسب قابل توجه دارد

«بازار» تست رانندگی کرد

زمان روشن کردن این خودرو، نخستین نکته مورد توجه کابین بی صدا به لطف عایق های صوتی و حرارتی است. زمان حرکت آنچه که در بهبود شتاب گیری این خودرو لمس می شود، عملکرد مناسب و سریع گیربکس دو کلاچه آن است. تعویض دنده براساس افزایش دور موتور و شرایط دینامیکی بدون تاخیر انجام می شود، حساسیت فرمان خودرو نسبت به تغییر مسیرهای ناگهانی عملکردی مناسب قابل توجه دارد. البته باید اشاره داشت که تمام خودروهای چینی در کشور به دلیل وضعیت جوی خاص، ضعف عملکرد سنسور دما فرمان برقی دارند.

خبرنگار بازار برای بررسی شتاب این خودرو دو بار اقدام به تست صفر تا صد آریزو ۶ جی تی کرد، این خودرو در زمانی حدود ۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. خبرنگار بازار در زمان تست این خودرو متوجه شد که سیستم ترمزگیری این محصول نسبت به نسخه قبلی آریزو ۶ بهبود یافته و این مورد ایمنی آن را افزایش داده است. البته رفتار رانندگی پر شتاب می تواند منجربه افزایش دمای کاری لنت و روغن ترمز شود که احتمالا منجربه کاهش قوای ترمزگیری خواهد شد.

آریزو ۶ جی تی چه ویژگی ها دارد؟| ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ظاهری مشابه ژاپنی ها

عملکرد کروز کنترل فعال این محصول در زمان تست بررسی نشد و باید دید که در شرایط بد جوی سیستم کروز کنترل هوشمند این خودرو و سایر فناوری های کمکی راننده چه عملکردی خواهند داشت. به لطف طراحی ارگونومی و صندلی های مناسب دهک قدی بازار خودرو ایران، احساس خستگی راننده در پیمایش مسافت های طولانی کاهش خواهد یافت.

باتوجه به اینکه آریزو ۶ جی تی مجهز به توربوشارژر است، عملکرد مناسب سیستم پرخوران این خودرو در تخت گازهای ناگهانی نشان از پیشرفت چینی ها در خودروسازی دارد. باتوجه به اینکه وضعیت سوختی کشور در شرایط منطبق با استانداردهای جدید خودروسازی نیست، علیرغم فشارهای دینامیکی تست خودرو به آریزو ۶ جی تی، خبری از «ناک» کردن نبود.

همچنین باید اشاره داشت که خبرنگار «بازار» در زمان تست این خودرو دوربین دنده عقب دینامیک و دوربین ثبت وقایع این محصول را مورد ارزیابی قرار داد، باتوجه به رفتار رانندگی در کشور عملکرد مناسب دو سیستم مذکور می تواند منجربه بهبود عملکرد رانندگان شود.

عملکرد آریزو ۶ جی تی در پیست اتومبیلرانی آزادی نشان داد که عرضه این محصول به بازار می تواند نیاز بخش اصلی مشتریان داخلی به یک خودرو سدان اسپرت اما ایمن را به لطف فناوری های جدید تعبیه شده در آن را تامین کند.

تاکنون مدیران فونیکس زمان عرضه و قیمت این محصول را اعلام نکردند و احتمالا بزودی طی مراسمی توسط مدیران خودرو، قیمت این محصول اعلام خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۶٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha