۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
تورم، پول سالاری و تحریم عوامل کاهش تولید و صادرات| کمبود انرژی نیز خودنمایی می کند
در همایش تجلیل از رهبران شعار سال مطرح شد؛

تورم، پول سالاری و تحریم عوامل کاهش تولید و صادرات| کمبود انرژی نیز خودنمایی می کند

تهران- عوامل کاهش تولید و صادرات به ویژه تورم پول سالاری و کمبود انرژی مهمترین موضوعات مطروحه در همایش تجلیل از رهبران برتر تحقق شعار سال در تهران بودند.

تهران- گروه استان ها؛ همایش تقدیر از رهبران برتر در تحقق شعار سال با حضور رضا براتی معاون وزیر صمت، محجوب دبیر کل خانه کارگر، دینی، میر عرب و جمعی از صاحبان بنگاه های اقتصادی پیش از ظهر یکشنبه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد .

در این همایش رضا براتی، معاون وزیر صمت با بیان اینکه در دوره ای قرار داریم که سخت ترین تحریم های ظالمانه بر روی کشورمان اعمال می شود گفت: تولیدکنندگان این مشکلات را بر دوش می کشند لذا شعار بسیار خوبی برای امسال تعیین شد چرا که بسیاری از مشکلات ما در رابطه با تولید است.

وی افزود: ریشه مشکلات دو عامل داخلی و خارجی دارد، بُعد داخلی همان بی ثباتی اقتصادی کشور است که عملا نمی گذارد در اقتصاد کلان اتفاق های مثبتی رخ دهد و کسی به سمت تولید نمی رود و بُعد دوم نیز تحریم است، رفع تحریم بسیاری از مشکلات رفع می شود در نتیجه راهکار مشکلات فعلی رفع بی ثباتی از اقتصاد کشور است.

کرونا و مشکلات اقتصادی

معاون وزیر صمت با بیان اینکه اقتصاد به مثابه یک سیستم زنده است زیرا هیچ حوزه ای آنقدر پویایی ندارد. تورم میانگین نیم قرن اخیر ۲۵ درصد در کشور ما بوده اما در دنیا ۵.۳۶ درصد است، تاکید کرد: رشد نقدینگی ۳۳ درصد افزایش داشته و در سال گذشته شش هزار ۶۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) بوده که سه همت دست مردم و مابقی داخل سپرده های بانکی قرار داشته است از سوی دیگر حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت تولید ما خالی است کرونا هم یک عاملی بود که برخی از بنگاه های اقتصادی از گردونه تولید خارج شدند.

معاون وزیر صمت: رشد نقدینگی ۳۳ درصد افزایش داشته است

در ادامه این همایش علی دینی ترکمانی، مدرس دوره های ام بی ای و مشاور وزارت صمت در مورد امکان پذیری تقویت تولید ملی و کنترل تورم صحبت کرد و گفت: باید بپذیریم درگیر بحران اقتصادی هستیم و آن روی تورم، میزان تولیدی است که در مقیاس جهانی چنگی به دل نمی زند.

وی افزود: تولید ملی بدون تامین ساز و کار داخلی امکان پذیر نیست و مشکل برق یکی دیگر از مشکلاتی است که واحد های بزرگ درگیر آن هستند در زمینه انتقال انرژی حدود ۳۰، ۴۰ درصد هدر رفت در راه انتقال انرژی داریم وگرنه تولید برق ما کم نیست.

همایش تجلیل از رهبران برتر در حوزه شعار سال

رکود و تورم

مشاور وزارت صمت با بیان اینکه تورم مثبت در حد دو یا سه درصد برای تولیدکننده زیاد بد نیست گفت: چین امسال دچار تورم منفی شده که این موضوع می تواند تولید را دچار رکود کند در نتیجه هم تورم منفی و هم تورم بالا هم برای تولید مضر است.

دینی با بیان اینکه با پایین آمدن ارزش پول ملی صادرات باید بیشتر شود اما در کشور ما اینطور نیست مکزیک در یک سال بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری داشت اما ما تنها ۵۷ میلیارد دلار که آنهم قراردادهای متقابل در بخش گاز و نفت بوده است، افزود: در بحث خودروسازی نیز همینطور است گفت: ما دریای نفت و گاز داریم خودرو هم متشکل از نفت است بعلاوه تکنولوژی مربوطه اما ۳۷۶ هزار دلار صادرات در زمینه خودرو داشتیم و ترکیه بیش از یک میلیارد دلار؛ پس در این زمینه نیز مشکل اساسی داریم.

جذب ظرفیت ها

مدرس دوره های ام بی ای و مشاور وزارت صمت گفت: در مورد تولید مسکن، صرف هدف گذاری کفایت نمی کند در راه رسیدن به هدف کمبودهای جدی داریم حتا اگر کلنگ پروژه را نیز بزنیم باید طرفیت جذب را ارتقا دهیم باید قویترین نیروها را حفظ کنیم آن هنگام است که همپایه فناورانه رخ می دهد.

دینی در ادامه گفت: این چرخه در اقتصاد چین بسیار خوب عمل می کند جذب نیرو، پاداش دهی، تنبیه و حل چالش ها به درستی انجام می شود گاهی اخراج نیرو هزینه بسیاری دارد یا مساله مهاجرت که سرمایه را خیلی راحت از دست می دهد.

مدرس دوره های ام بی ای و مشاور وزارت صمت: عمان شبکه بهداشت و درمان اش را بر روی پزشکان ما سرمایه گذاری کرده است یا کانادا، آلمان اروپا یا هر کشور دیگری که راحت از سرمایه انسانی ما استفاده می کنند

وی تاکید کرد: عمان شبکه بهداشت و درمان اش را بر روی پزشکان ما سرمایه گذاری کرده است یا کانادا، آلمان اروپا یا هر کشور دیگری که راحت از سرمایه انسانی ما استفاده می کنند. کشورهایی مانند چین، ترکیه یا مکزیک بحران ها را چگونه حل کردند؟ باید با کل دنیا تعامل مثبت داشته باشیم ترکیه در بهترین سال ها ۳۰میلیارد دلار جذب سرمایه گردشگری داشته اگر با دنیا خوب نباشیم نمی توانیم تولید خوب داشته باشیم و این موضوع باعث کاهش سطح رفاه اقتصادی خواهد شد

همایش تجلیل از رهبران برتر در حوزه شعار سال

نظام رتبه بندی

رئیس هیئت مدیره شرکت آتی نگر و مدیر عامل انجمن توسعه بهره وری ایران با بیان اینکه انسان بهره ور در جامعه بهره ور باعث می شود تا محصول با کیفیت تولید کند گفت: یکی از مدیران بلند پایه چین می گوید برای توسعه چین نظام رتبه بندی مدیران بر نظام اقتصادی چین مقدم بوده است که نشان ‌دهنده این است که پرورش و ارتقای مدیران بسیار مهم است.

سید مهدی حاجی میر عرب افزود: برای تحلیل هر پدیده سه زاویه چرایی، چگونگی و چه بپردازیم تا بتوانیم دلایل و راهکارهای خروج از بحران را پیدا کنیم شعار سال مهار تورم از مسیر رشد تولید بود آیا شعار سال محقق شد و دلایل محقق شدن یا نشدن چیست ؟ چگونه می توان با سرعت بیشتری پیمود و در صورت تحقق چه مزایا و منافعی هم برای کشور دولت و ملت خواهیم رسید ؟

دبیر کل خانه کارگر: سال هاست درگیر پول سالاری هستیم

علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه نقش نیروی کار چالش ها و نقش آن در پیشبرد وضعیت واحدهای موفق و کارآمد می دانیم چیست و نقش مخرب پول در پیشبرد و توسعه واحدها گفت اگر در زمینه تولید دچار مشکل هستیم و بازده مناسبی نداشتیم مهم ترین عامل برای اقتصاد پول است پول روغن اقتصاد محسوب می شود و در مجلس و دولت مباحث زیادی در این مورد داشتیم .

وی افزود: سال ها است درگیر پول سالاری هستیم سروری و سالاری را به ابزاری داده ایم که با کارکردهای غلط و نا به جای پول روبرو شده ایم اگر کاستی وجود دارد از نقدینگی زیاد است.

همایش تجلیل از رهبران برتر در حوزه شعار سال

سیاست گذاری های اقتصادی پول سالاری

دبیر کل خانه کارگر گفت: اما چه کسی پول را تولید کرده؟ در سیاست گذاری، روش بهره گیری آن را باید جستجو کنیم اگر تولید ما باعث عدم شکوفایی شده موضوعی که نیاز است بر غلبه بر عوامل رکود اقتصادی بحث توسعه شتابان است تغییر نقش و عملکرد پول و بازار پول را مطالبه می کند آنگاه است که می توانیم راجع به سیاست، سیاست گذاری، عملکرد نیروی کار و مشکلات نیروی کار، فرهنگ تولید و بهره وری و دیگر عوامل به خوبی صحبت کنیم.

محجوب ادامه داد: بحرانی که از سال ۵۰ شروع شد تا به امروز ادامه داشته و اقتصاد ما را بیمار کرده لذا ورود ارز کلان نفتی و استمرارش در برهم زدن بازار تولیدی و پولی به جای اینکه تولید سالار شود که هدف غایت ما است اما تولید که دچار مشکلات بیشماری بوده و بیشتر مورد هدف حملات ما قرار می گیرد لیکن باید به پول سالاری خاتمه داده شود تا نیروی کار به خارج نرود و در داخل بماند و فعالیت کند.

به گزارش بازار در پایان نیز از رهبران برتر واحدهای تولیدی در زمینه تحقق شعار سال تقدیر بعمل آمد.

کد خبر: ۲۴۶٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha