۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
عقب ماندن از تولید انرژی؛ ناترازی با نیروگاه‌های خورشیدی جبران می‌شود
بازار از یزد گزارش می‌دهد؛

عقب ماندن از تولید انرژی؛ ناترازی با نیروگاه‌های خورشیدی جبران می‌شود

یزد- کاهش تولید انرژی در پیک مصرفی امسال نشان داد که یزدی‌هایی که روزی انرژی مازاد تولید را به شبکه اصلی تزریق می‌کردند، در تولید درجا زده‌اند.

سمیه گلابگیریان، بازار۷: استان یزد روزگاری یکی از قطب های تولید انرژی محسوب می شد و بدون توجه به انرژی خدادادی خورشیدی نیز یکی از تولیدکنندگان مازاد برق در کشور بود که آن را به شبکه سراسری تزریق می کرد و در پیک مصرف کمک رسان بود. اما کم کم این جایگاه تنزل پیدا کرده چرا که به گفته بسیاری از سرمایه گذاران، استقبال چندانی از سرمایه گذاری در تولید برق در استان یزد وجود نداشت و بسیاری از آنها عرصه را ترک می کردند.

این روند، خسارت جبران ناپذیری بر جا گذاشت به ویژه اینکه در پیک مصرف تابستان امسال هم خاموشی هایی را برای مصرف کنندگان خانگی به دنبال داشت و هم برنامه زمان بندی خاموشی برای صنایع هر چند مثل سال‌های قبل اما معترضانه اجرا شد.

صاحبان صنایع اعمال برنامه زمان بندی برای قطع برق را با توجه به مشوق های در نظر گرفته شده برای تولید کنندگان پذیرفتند اما این انتخاب بد و بدتر بود چرا که در غیر این صورت قطع بدون اطلاع خسارت بیشتری به همراه داشت. اما اعتراض همیشگی آنها از قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان وجود دارد که هم به تاسیسات و هم میزان تولید خسارت وارد می کند و بهره‌وری را کاهش می دهد.

عقب افتادن یزد در سرمایه گذاری تولید برق

استاندار یزد هم اخیرا به عقب افتادن یزد در برنامه تولید انرژی اشاره کرد و آن را ناشی از بی توجهی در ۱۰ سال اخیر دانست و بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها در استان صنعتی یزد تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائل، زیرساخت‌ها به ویژه انرژی برق است اگر توجه نشود، توسعه صنعتی استان قفل می‌شود همانطور که به دلیل یک دهه بی‌توجهی به زیرساخت‌های انرژی، اکنون دچار مشکل شدیم.

معاون استاندار یزد: در سال‌های گذشته استان یزد تولید مازاد تا دو هزار و ۲۰۰ مگاوات را تجربه کرده است

مهران فاطمی با اشاره به اینکه در تولید برق در استان عقب هستیم، تاکید کرد: شاید آب را بتوان مدیریت کرد اما برق را نمی‌توان حذف کرد چرا که اساس توسعه است به همین دلیل به سمت ایجاد نیروگاه‌های حرارتی برای صنایع بزرگ از جمله چادرملو رفتیم که نگرانی‌ها درباره آلایندگی آن نادرست است چرا که خوراک نیروگاه چادرملو گاز است و آلایندگی کمتر دارد و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید استان اضافه می کند.

وی با بیان اینکه نیاز ۱۰ سال آینده استان باید مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شود، تاکید کرد: برای نیازهای استراتژیک و حیاتی کوتاه نمی‌آییم. انرژی حکم قلب برای استان یزد را دارد. مشکل برق و گاز از یک دهه پیش مورد توجه قرار می‌گرفت اما در مقطعی مورد غفلت قرار گرفت و نتیجه آن کمبود برق در پیک بار مصرف این سالها است.

عقب افتادگی یزد در تولید انرژی| ناترازی با نیروگاه‌های خورشیدی جبران می‌شود

معضل ناترازی انرژی در استان صنعتی یزد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار بازار محدودیت مصرف انرژی را چالش مهم صنایع استان یزد عنوان کرد و افزود: محدودیت ناترازی انرژی یکی از چالش های مهمی است که عملکرد ما را تحت تاثیر قرار داده و باعث اختلال در فعالیت هایمان شده است.

کاظم صادقیان ادامه داد: برای ارتقاء بهره وری باید مسئله انرژی حل شود چرا که در بعضی از واحدها مانند نساجی خاموشی ۴۰ درصد به کارخانه زیان می رساند و این زیان ها موجب کاهش تولید خواهد شد. این در حالی است که یکی از بهترین الگوها برای کاهش تورم افزایش تولید است از این رو باید به تامین انرژی مورد نیاز برای بخش تولید توجه ویژه صورت گیرد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، تامین مواد اولیه و داشتن مدیریت حرفه ای و خاص نیز بر عملکرد صنایع تاثیر بسزایی دارد اما مدیریت انرژی بخش مهمی از تولید را در بر می گیرد.

ایجاد نیروگاه های خورشیدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ناترازی تولید برق مشکلی کشوری است، اظهار داشت: در حوزه تأمین برق سه مشکل عمده وجود دارد که یکی از این مشکلات کشوری است و آن نیز ناترازی تولید در سطح کلان کشور است.

محمدعلی شاه حسینی افزود: در سال‌های گذشته استان یزد تولید مازاد تا دو هزار و ۲۰۰ مگاوات را تجربه کرده و مصرف استان نیز هزار و ۸۰۰ مگاوات بود اما در حال حاضر مصرف استان به دو هزار و ۲۰۰ مگاوات رسیده و تولید دو هزار مگاوات است.

معاون استاندار یزد: در چشم انداز چهار ساله مقرر شده دو هزار مگاوات برق خورشیدی تولید شود

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های کاهش تولید فرسودگی برخی از نیروگاه‌های تولید برق و خروج آنها از مدار تولید است همچنین ورود برخی کارخانه‌ها بار را افزایش داده است، ادامه داد: با توجه به اینکه استان یزد بهشت تولید انرژی است برنامه استان توسعه وتقویت زیر ساخت‌ها از جمله جبران ناترازی با اولویت تولید برق خورشیدی برای افزایش تولید برق در استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار یزد تصریح کرد: در چشم انداز چهار ساله مقرر شده دو هزار مگاوات برق خورشیدی تولید شود که امسال مجوز تولید ۳۷۳ مگاوات صادر شده و ۱۰۰ مگاوات نیز وارد مدار شد قرار است دو هزار مگاوات نیرو خورشیدی را با کمک تولید کننده وارد مدار کنیم یعنی زمین، مجوز و … در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود البته اقدام بعدی برای کاهش فشار بار این است که واحدهای بزرگ را ملزم به خود تأمینی کنیم تا نیروگاه خورشیدی برای تأمین برق مورد نیاز خود را تأسیس کنند.

تامین انرژی برق برای امروز و فردای صنعت استان از ضروریات است و برای توجه به جنبه های زیست محیطی معطوف شدن این توجه به انرژی خورشیدی بسیار ارزشمند است و نباید از هیچ فرصتی برای تامین انرژی غافل شد چرا که اهرم فشاری برای جلوگیری از تولید و رشد صنعت در استان یز به شمار می رود.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha