۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
تجارت خارجی کشور از ۵۴ میلیارد دلار گذشت

تجارت خارجی کشور از ۵۴ میلیارد دلار گذشت

رئیس کل گمرک گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، تجارت خارجی کشور از ۵۴ میلیارد دلار گذشته است.

به گزارش بازار، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۶۸ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴ و یک دهم میلیارد دلار صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی ۲۹ درصدافزایش و به لحاظ ارزش ۲ و ۶ دهم درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد.

رضوانی فر افزود: در این مدت ۱۷ میلیون و ۶ دهم میلیون تن کالا به ارزش ۳۰ و ۴ دهم میلیارد دلار وارد شد که از نظر ارزش ۱۱ و ۶ دهم درصد افزایش واز لحاظ وزنی ۶ و ۸ دهم درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشت.

به گفته وی، مجموع کل تجارت خارجی کشور یعنی کل واردات و صادرات در این مدت (تجارت خارجی بدون نفت) به ۵۴ و ۶ دهم میلیارد دلار با وزن حدود ۸۵ و ۳ دهم میلیون تن رسیده که از نظر ارزش ۵ درصد و از نظر وزنی ۲۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۱ رشد داشته است. رئیس کل گمرک اضافه کرد: گروه صادرات محصولات پتروشیمی که صادرات گاز را هم شامل می‌شود به ۲۶ و ۸ دهم میلیون تن به ارزش نزدیک به ۱۰ و ۶ دهم میلیارد دلار رسیده است که از نظر وزنی حدود ۲۴ درصد افزایش داشته؛ ولی به علت کاهش قیمت‌های جهانی پتروشیمی، از نظر ارزش شاهد کاهش حدود ۱۴ درصدی در ارزش بوده است. رضوانی فر افزود: در ۶ ماهه امسال، درباره ۲۵ قلم کالای اساسی در کشور ۱۱ میلیون تن واردات به ارزش ۹ و ۱ دهم میلیارد دلار صورت گرفته؛ که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۳۰ درصد کل واردات کشور را به خودش اختصاص داده است. بگفته رئیس کل گمرک، آرایش شرکای تجاری ایران در این مدت تغییر چندانی نکرده؛ و چین، عراق، امارات، ترکیه و هند بزرگترین بازارهای صادراتی و بزرگترین مبادی وارداتی هم امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بوده اند. رضوانی فر افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، حجم ترانزیت ایران با رسیدن به عدد ۷ و ۷ دهم میلیون تن ۸ و ۲ دهم درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha