۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
دولت اعتماد گندم‌ کاران را درو کرد| دستان پینه بسته در انتظار تحقق وعده ها
بازار گزارش می‌دهد؛

دولت اعتماد گندم‌ کاران را درو کرد| دستان پینه بسته در انتظار تحقق وعده ها

گرگان- وعده دولت برای پرداخت مطالبات گندم کاران درحالی محقق نشد که ۷۰ درصد اقتصاد گلستان به کشاورزی وابسته است و بسیاری از کشاورزان توان تامین نیازهای اولیه خود را ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: طبق آمارهای اعلام شده توسط دولت حدود ۷۰ درصد اقتصاد گلستان وابسته به کشاورزی است و حدود ۳۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت گندم می رود. در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شده توسط دولت رضایت کشاورزان را تامین نکرد با این حال زمین های بسیاری زیر کشت رفته بود و عده ای منتظر ماندند تا رقم مصوب به موقع پرداخت شود.

درحالی که طبق قانون ۲۴ ساعت پس از دریافت گندم دولت موظف به پرداخت مبلغ آن به کشاورزان است، اکنون از آخرین وعده دولت برای تسویه بدهی ۱۰ روز گذشته و هنوز مطالبه گندم کاران پرداخت نشده است. وزارت جهاد درحالی که کشت پاییزه گندم آغاز شده هنوز بدهی خود را به گندم کاران تسویه نکرده است و این در حالی است که حتی در صورت پرداخت هم قیمت بذر و نهاده های جدید بسیار بالاتر از رقم دریافتی کشاورزان خواهد بود.

کمبود نقدینگی یعنی کمبود عملکرد کشاورزی

در همین رابطه، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران ایران، به خبرنگار بازار گفت: امسال حدود ۱۰میلیون تن کشاورزان به دولت گندم تحویل داده و توانستیم در این حوزه به خودکفایی برسیم اما ماندن در خودکفایی نیازمند چند فاکتور مهم است یکی اینکه دولت قیمت خرید تضمینی گندم را منصفانه، معقول و قانونی اعلام کند یعنی برابر قانون خرید تضمینی باید فاکتورهای قیمت بازار جهانی، هزینه تولید و نرخ مبادله در قیمت گذاری در نظر گرفته شود.

مدیرکل غله گلستان: طبق آمار اعلام شده امسال میزان ۵۵۶ هزار تُن گندم از کشاورزان گلستانی، تضمینی خریداری شد

علی قلی ایمانی افزود: تامین به موقع و به اندازه نهاده‌ها نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند کمک کند تولید ما ارتقا پیدا کند، تا کشاورز بتواند به موقع از آنها استفاده و بهره‌وری افزایش پیدا کند البته کمبود نقدینگی باعث تاخیر کشت شده و این مساله کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت اما کاهش عملکرد محصولات کشاورزی لطمه به تولید ملی است.

دبیرخانه کشاورز تصریح کرد: از شش میلیون هکتار گندم کشور چهار میلیون به دلیل اینکه اراضی دیم هستند تنها کشت گندم انجام می شود و در دو میلیون هکتار باقی مانده، در کنار گندم دیگر محصولات نیز کشت می شود. امیدواریم دولت با مهیا کردن شرایط بهتر کمک کند که کشاورزان مطابق الگوی کشت عمل کرده تا در بعضی از محصولات به خودکفایی و در برخی محصولات به خود اتکایی برسیم.

دولت اعتماد گندم‌ کاران را درو کرد | دستان پینه بسته در انتظار تحقق وعده ها

جشن گندم دولت و بدهی به گندم کاران!

رییس انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی هم در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان این که متاسفانه به حمایت های دولت و سازمان برنامه و بودجه اعتمادی نیست، اظهار کرد: امسال به جای گندم از کشاورزان اعتماد درو کردند.

حمیدرضا نامی، ببا بیان این که امسال جشن گندم برگزار کردیم اما شاید سال بعد نتوانیم برگزار کنیم، گفت: این جشن های خودکفایی جای تقدیر دارد اما اگر از کشاورزی حمایت نشود و حق الزحمه او پرداخت نشود این جشن ها چه معنایی خواهد داشت.

رییس انجمن تولیدکنندگان تراکتور: تامین حداقل نیازهای کشاورزان هم با چالش مواجه شده است

وی با تاکید بر این که شرایط کشور می طلبد اقداماتی که مردم را ناراضی می کند به حداقل برسد، گفت: اگر ردیف بودجه ای برای خرید گندم نداریم چرا از کشاورز به زور خرید می کنیم؟ چرا کمیسیون کشاورزی سکوت کرده! آیا احقاق حقوق کشاورزان وظیفه شما نیست؟

کشور نیازمند ارتقای ماشین آلات است

رییس انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی با بیان این که یکی نیازهای جدی کشاورزی کشور ارتقاء ماشین آلات است، گفت: متاسفانه عدم حمایت از کشاورزان و افزایش هزینه های تولیدی اجازه به روز رسانی و تجهیز را نمی دهد.

وی با بیان این که برخی کشاورزان پیام می دهند که توان خرید نیازهای فرزندان خود در شروع مدارس را ندارند، تصریح کرد: تامین حداقل نیازهای کشاورزان هم با چالش مواجه شده و در چنین شرایطی فکر کردن به ماشین آلات و تکنولوژی معنایی ندارد.

دولت اعتماد گندم‌ کاران را درو کرد | دستان پینه بسته در انتظار تحقق وعده ها

پرداخت مطالبه گندم کاران نیمه مهر

محمدباقر منوچهری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان در جمع خبرنگاران استان، اظهارکرد: طبق آمار اعلام شده امسال میزان ۵۵۶ هزار تُن گندم از کشاورزان گلستانی، تضمینی خریداری شد. در حال حاضر حدود دو هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران گلستانی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی این بدهی تا نیمه نخست مهر ماه تسویه می‌شود، ابراز کرد: تا کنون بیش از شش هزار میلیارد تومان پول گندم کاران گلستانی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه گندم استان گلستان جزو با کیفیت ترین گندم کشور است، خاطرنشان کرد: استان گلستان با تولید سالانه حدود یک میلیون تن گندم، جز سه استان برتر تولید این محصول راهبردی در کشور است.

با شرایطی که برای کشاورزان و به خصوص گندم کاران گلستانی پیش آمده حال باید منتظر ماند و دید که مطالبات شان را کی دریافت خواهند کرد کشاورزانی که حتی برای ارتزاق شان هم با مشکل روبرو هستند چرا که بعضاً هیچ کار و شغل و منبع درآمد دیگری ندارند.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسم IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      9 0
      یکی از کارشناسان عملکرد زمین دیم بین ۸۰۰تا یک تن گندم در هکتار میداند اگر اینطور چرا به فکر دیم کارها نبودید قیمت ۱۵۰۰۰اعلام کردید سال گذشته اجاره زمین دیم هکتاری ۷میلیون بود دستمزد تراکتور دو میلیون دستمزد کمباین ۲۵۰۰میلیون کود پایه و سرک ۲میلیون سم و کود تقویتی و دستمزد تراکتور ۲۵۰۰میلیون کارگر اول کشت تا برداشت ۲میلیون مابغی هزینه ها حساب نمی کنیم آقایان دو نفر کشاورز خبره و رئیس بنیاد ملی گندم کاران که در جلسه حضور داشتن قیمت گندم ۱۵۰۰۰زدید اگر جمع کردن میدانید حساب کنید که زمین دیم هکتاری ۲۰میلیون خرج دارد اگر زمین آبی عملکرد بالا تری دارد هزینه کشت آبی هم چند برابر دیم هست قضاوت کنید
    • علی اکبری دلفانی IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      1 0
      سلام دولت با عدم پرداخت پول گندم تحویلی، کمر کشاورزان دیم کار رو شکست چون واقعاً اکثریت کشاورزان الان پولی برای خرید بذر و کود ندارن. الان در سطح زمینهای دیم می بایست گندم زیر این بارون نی خوابید که بنیه و قوت بگیره بره زیر برف ولی اکثر کشاورزان واقعاً پول بذر و کود نداشتن و دولت با این بدقولی محض بهره وری زمینهای دیم رو خیلی پایین آورد. واقعاً حداقل کار دولت تهاتر گندم تحویلی ۱۵ت کشاورزان با گندم بذری ۲۲ت بود که دیم کاران کارد به استخوانشون نخوره ولی ...