۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
خسارت ناشی از حوادث ساختمان در ایران بیش از میانگین جهانی| خسارت صفر در ساختمان یک تعهد جمعی است
مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان اعلام کرد

خسارت ناشی از حوادث ساختمان در ایران بیش از میانگین جهانی| خسارت صفر در ساختمان یک تعهد جمعی است

مانی فر، مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با بیان اینکه خسارت ناشی از حوادث ساختمان در ایران بیش از میانگین جهانی است گفت: خسارت صفر در ساختمان یک تعهد جمعی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حامد مانی فر در همایش «چشم انداز خسارت صفر در فرآیند ساخت» در حالی بر ضرورت بهبود و تکمیل پروتکل‌ های ایمنی ساختمانی تاکید کرد که معتقد است رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان تضمین کننده ایمنی است.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خسارت صفر در ساختمان یک تعهد جمعی است و در حوزه ساخت و ساز مشکلاتی وجود دارد و کشور خسارت‌ های زیادی به جهت عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و موضوعات مربوط با HSE متحمل می شود.

وی ادامه داد: انتظار ما این است تا تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان که موجب ایمنی در ساختمان از مرحله طراحی تا بهره‌ برداری است به طور کامل رعایت شود تاکید کرد: یکی از مباحث مقرارت ملی ساختمان به خوبی در این خصوص تاکید کرده است تا ایمنی در ساختمان در تمام مراحل ساخت از مرحله طراحی تا بهره برداری عملیاتی شود. مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان همین موضوع را مورد بررسی قرار داده و برای آن راهکارهایی در نظر گرفته شده که کار ویرایش و بازنگری آن در حال حاضر به اتمام رسیده و به زودی تصویب و ابلاغ می شود.

اگر می خواهیم کشور و ساخت و ساز را از موضوعات مربوط به حوادث و خسارت به صفر برسانیم باید به موضوع HSE توجه ویژه ای شود

مانی فر در ادامه به این موضوع پرداخت که اگر می خواهیم کشور و ساخت و ساز را از موضوعات مربوط به حوادث و خسارت به صفر برسانیم باید به موضوع HSE توجه ویژه ای شود تاکید کرد: در حوزه ساخت و ساز مشکلاتی وجود دارد و خسارت‌ های زیادی به جهت عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و موضوعات مربوط با HSE به کشور تحمیل شده است. پس باید به راهکارهای افزایش ایمنی در ساختمان و تضمین دستیابی به خسارت صفر که شامل بهبود و تکمیل پروتکل های ایمنی، به روز کردن مقررات آگاهی بخشی و آموزش پیوسته، تهیه تجهیزات ایمنی و استاندارد های بین المللی، بازرسی و نظارت مستمر، فرهنگ سازی و تشویق کارکنان است توجه ویژه ای شود.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: باید در ادامه به این موضوع اشاره کنم که سه مبحث جدید به مباحث مقررات ملی ساختمان که شامل الزامات شهرسازی در ارزیابی ساختمان‌های موجود و نظامات ترافیکی است افزوده شده است.

مانی‌فر تاکید کرد: تمام این مباحث تضمین کننده آسایش، ایمنی و امنیت در حوزه ساخت و ساز است پس بهتر است که به این موضوع تاکید ویژه و توجه ویژه ای صورت بگیرد.

مانی‌فر دستیابی به ایمنی را جزو تعهدات جمعی عنوان کرد و با اشاره به اینکه دفتر مقررات ملی ساختمان از سال ۹۶ اجرای برنامه نشان تعالی HSE را با همکاری دانشگاه تهران در برنامه قرارداد، گفت: با تلاش‌های انجام شده هم اکنون یک هزار نفر به عنوان ارزیاب آموزش دیده اند و توانایی ارزیابی برخی از ساختمان‌های موجود را از نظر ایمنی دارا هستند.

پراکندگی کارگاه‌های ساختمانی، شرایط آب و هوایی متغیر و عدم ثبات در ترکیب عوامل اجرایی از یک سو و عدم آموزش لازم از سوی دیگر می تواند ما را به این موضوع سوق دهد که چرا تا این حد در حوزه ساخت و ساز و میزان خسارات وارده در صنعت ساختمان دچار مشکل هستیم

ی یادآوری کرد: اگر می خواهیم به بخشی از مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز و ایمنی نامناسب اشاره کنیم باید عنوان کرد که پراکندگی کارگاه‌های ساختمانی، شرایط آب و هوایی متغیر و عدم ثبات در ترکیب عوامل اجرایی از یک سو و عدم آموزش لازم از سوی دیگر می تواند ما را به این موضوع سوق دهد که چرا تا این حد در حوزه ساخت و ساز و میزان خسارات وارده در صنعت ساختمان دچار مشکل هستیم.

بررسی‌ها نشان می دهد که در ایران میزان خسارت ناشی از کار در صنعت ساختمان بیشتر از متوسط جهانی است و این بسیار نگران کننده است

مانی فر خاطر نشان کرد: براساس آمار حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان در تمامی دنیا از سایر صنایع بیشتر است و بررسی‌ها نشان می دهد که در ایران میزان خسارت ناشی از کار در صنعت ساختمان بیشتر از متوسط جهانی است و این بسیار نگران کننده است.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه وشهرسازی در خصوص بیمه ساختمانی و بیمه کارگران ساختمانی گفت: در خصوص بیمه ساختمانی، بیمه کارگران ساختمانی و آگاهی بخشی به کارکنان این بخش از حقوق خود و تعهد کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارگران اینطور باید عنوان کرد که بیمه حوادث کاری باید اجرایی و عملیاتی شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha