۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
نشت نفت از خط لوله گناوه - خارک پایان یافت

نشت نفت از خط لوله گناوه - خارک پایان یافت

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با اشاره به نشت نفت در یکی از خطوط زیردریایی گفت: موقعیت نشتی را شناسایی و محل نشت نفت را مسدود کردیم و هم‌اکنون در حال تعمیرات کامل و کلمپس‌گذاری هستیم.

به گزارش بازار، عباس غریبی تصریح کرد: در پی بروز حادثه نشت نفت در یکی از خطوط زیردریایی در فاصله دو مایلی بندر گناوه در شهریورماه امسال، بلافاصله تجهیزات، تیم‌ها و شناورهای دریایی مجهز به سیستم‌های رفع آلودگی دریا از مجموعه شرکت پایانه‌های نفتی ایران، شرکت نفت فلات قاره با همکاری شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر در موقعیت مستقر شدند.

وی افزود: نخستین اقدامی که باید انجام می‌شد، مهار و جلوگیری از گسترش نفت بود تا مانع گستردگی آلودگی نفت شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به حساسیت کار اشاره کرد و گفت: به لحاظ ناشناخته‌ بودن محل نشتی و جمع‌آوری تجهیزات مورد نیاز، اهمیت و حساسیت اجرای سریع و درست پروژه بالا بود.

غریبی با بیان اینکه ابتدا مهار نفت انجام و در خط لوله هم تدابیر عملیاتی اتخاذ شد، اظهار کرد: هم از سمت پایانه نفتی خارک و هم از ناحیه گچساران خطوط، باید تحت کنترل قرار می‌گرفتند و مانع از گسترش و ازدیاد فشار نفت می‌شدیم که این اقدام در روزهای ابتدایی صورت گرفت و شناسایی محل نشتی با فوریت انجام شد.

وی با اشاره به حساسیت و سختی کار گفت: به‌دلیل محبوس‌ شدن حدود ۷۲ هزار بشکه نفت خام در خط لوله، کار از حساسیت بالایی برخوردار بود، زیرا هرگونه حادثه‌ای منجر به آلودگی بیشتر می‌شد و همین موضوع حساسیت کار را بسیار بالا برده بود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران درمورد سختی کار نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه نشتی در عمق هفت‌ متری زیر دریا بود و خط لوله در عمق چهارمتری زیرگل و لای زیر بستر قرار داشت، بنابراین کار به‌شدت سخت بود و به تجهیزات و شناورهای خاصی نیاز داشت تا به موقعیت نشتی دست می‌یافتیم.

غریبی با بیان اینکه تجهیزات باید از طریق منابع موجود در سطح کشور جمع‌آوری می‌شد، افزود: خوشبختانه هم تیم اجرایی کار، هم پیمانکار مجری و هم شناوری که باید به‌عنوان ایستگاه عملیاتی مستقر می‌شد همه از داخل کشور و منطقه بومی تأمین شدند.

وی به تأمین ۱۰۰ درصد کالاهای مورد نیاز در داخل کشور اشاره کرد و گفت: این کار به‌طور ۱۰۰ درصد از توانمندی شرکت‌های داخلی و مجموعه شرکت پایانه نفتی ایران و با همکاری شرکت نفت فلات قاره و سازمان بنادر استان انجام شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران درمورد موقعیت خط لوله نیز اظهار کرد: از آنجایی که موقعیت خط لوله در عمق ۱۰ متری قرار داشت، عملیات باید در تاریکی مطلق و همراه با گل و لای توسط تیم غواصی انجام می‌شد که بسیار سخت بود.

غریبی یکی دیگر از سختی‌های کار را برداشتن بتن از روی خط لوله در عمق ۱۰ متری دریا دانست و تصریح کرد: تیم غواصی با وجود سختی کار در طول شبانه‌روز مشغول کار بود و در این مدت به هیچ عنوان کار رها نشده بود.

وی درمورد شناسایی محل نشتی نیز گفت: سرانجام ساعت سه بامداد روز پنج شنبه، ششم مهرماه موقعیت نشتی را شناسایی و محل نشت نفت را مسدود کردیم و هم‌اکنون در حال تعمیرات کامل و کلمپس‌گذاری هستیم.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه با کلمپس‌گذاری تعمیرات به پایان می‌رسد، افزود: قطعاً برنامه‌های زیادی در حوزه نگهداری و تعمیرات خطوط لوله داریم که از بروز رخدادها در آینده جلوگیری شود.

غریبی ضمن قدردانی از پیگیری‌ها و دستورات محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سیاست اصلی شرکت ملی نفت ایران توجه ویژه به مسائل محیط زیستی است و برای ممانعت از گسترش آلودگی و حوادث احتمالی تمامی تدابیر لازم را اتخاذ کرده است.

وی از فرماندار گناوه، شورای شهر، شهردار، مسئولان محیط‌زیست، اداره بنادر و دریانوردی شهرستان به‌دلیل همکاری، همدلی و تعامل بسیار خوبی که داشتند قدردانی کرد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در پایان با تقدیر از مردم گفت: از مردم شریف گناوه که در مدت یک ماه گذشته تحمل کردند تا ما کار را با دقت، حوصله و با توان خودمان انجام بدهیم، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha