ایران عضو رسمی معاهده جهانی استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی شد

ایران عضو رسمی معاهده جهانی استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی شد

معاهده (کنوانسیون) سازمان ملل متحد با موضوع استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی به همت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و با همکاری وزارت امور خارجه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش بازار، بر اساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، ایران به‌ عنوان یکی از اعضای کمیسیون حقوق تجارت بین‌الملل سازمان ملل متحد (آنسیترال)، کنوانسیون استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی را امضاء کرد و به‌ عنوان نوزدهمین کشور پس از روسیه، جمهوری آذربایجان، سنگاپور، بحرین و غیره به این معاهده پیوست.

معاهده (کنوانسیون) استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی، به منظور پیشنهاد راهکارهای عملی و ایجاد بستر حقوقی بین‌المللی در پذیرش ابزارها و اسناد الکترونیکی در انعقاد و اجرای قراردادهای بین‌المللی تهیه شده است و در ذیل قوانین هر کشور اجرا خواهد شد. این معاهده در اواخر سال ۲۰۰۵ در مجمع عمومی سازمان ملل مصوب و کشور ما نیز در سال ۱۳۸۶ آن را به صورت موقت امضا کرد.

در سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های انجام شده به صورت مشترک با وزارت امور خارجه، این معاهده به تصویب هیات دولت رسید و در فروردین ماه ۱۴۰۲ نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس آن را تأیید کرد. حاصل این تلاش‌ها ۲۹ شهریور امسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان مردم رسید.

با ایجاد مقدمات حقوقی عضویت ایران در این معاهده، چشم‌انداز روشنی از توسعه به‌کارگیری اسناد الکترونیکی بین ایران و سایر کشورهای عضو ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است با تصویب این لایحه، در گام بعدی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی باید نسبت به ایجاد زیرساخت‌های برقراری این اتصال اقدام کند.

کد خبر: ۲۴۶٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha