۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
گام بلند دانش بنیان ها برای «جهش تولید»/ موتورسیکلت برقی به ایستگاه انبوه‌سازی رسید
در گفتگو با بازار مطرح شد

گام بلند دانش بنیان ها برای «جهش تولید»/ موتورسیکلت برقی به ایستگاه انبوه‌سازی رسید

کرج- تولید انبوه موتورسیکلت های برقی با تکنولوژی کاملا بومی در کشور برای اولین بار در البرز موضوعی مهم و افتخارآفرین برای این استان است که حالا به مهد فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در کشور تبدیل شده است.

شیما عبداله خانی؛ بازار: همانطور که استاندار البرز نیز در بازدید از این مجموعه تولیدی به حمایت از شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به تولید تاکید ویژه کرد، حمایت از تولیدات دانشی در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده می تواند به تحقق اهداف کشور و ارزآوری هر چه بیشتر کمک کند. چنانچه کشور در زمینه صنعت موتورسیکلت ۶۰ سال است وارد کننده و وابسته به خارج است اما تولید اولین نمونه موتورسیکلت های برقی با تکنولوژی کاملا ایرانی و مستقل از خارج و مطابق با استانداردهای بین المللی نه تنها می تواند رقیبی برای محصولات مشابه خارجی با قیمتی مناسب باشد بلکه گام هایی فراتر برای صادرات این محصولات نیز برداشته می شود. با آیدین بیاضیان مدیر عامل شرکت فن گستران خودروی توسن گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

*ظرفیت تولید شرکت در سال جاری چقدر است؟

برنامه تولید برای امسال پنج هزار دستگاه است ولی ظرفیت تولید موتورسیکلت برقی در سال ۹۹، ۱۰هزار دستگاه می باشد که با توجه به استقبال خوب ممکن است از تمام ظرفیت تولید استفاده شود. برنامه توسعه شرکت در سال دوم احداث کارخانه در زمینی به متراژ ۱۰ هزار متر مربع در استان البرز است.

*چقدر کار آفرینی در شرکت ایجاد شده است؟

در سه ماه گذشته تقریبا ۳۰ نفر نیروی جدید به مجموعه اضافه شده و تعداد اشتغال آفرینی در واحد تولیدی توسن به ۵۳ نفر رسیده و این برنامه در تابستان۹۹ نیز ادامه دارد. هدف اصلی ما کارآفرینی و تولید دانش با توجه به دانش بنیان بودن مجموعه می باشد. بیشترینِ نیروهای ما فارغ التحصیل بهترین دانشگاه های کشور هستند و برخی از نیروها نیز از دانشگاه های خارجی فارغ التحصیل شده و به ایران بازگشته و در مجموعه مشغول فعالیت هستند به این ترتیب برای ما افتخار است که با کارآفرینی نه تنها از خارج شدن مغزها از کشور جلوگیری می شود بلکه فضایی را برای ترغیب نیروهای تحصیلکرده در خارج برای بازگشت به کشور ایجاد کرده ایم.

*مخاطب محصولات چه کسانی هستند؟

مخاطب محصولات شرکت با توجه به اینکه استراتژی کلی ما هدف قرار دادن تمامی اقشار برای توسعه حمل و نقل برقی است تمام اقشار با بنیه های مالی مختلف هستند. هر فردی که به محیط زیست اهمیت بدهد می تواند مخاطب بسیار خوبی برای این محصول باشد. موتورهای برقی از کلاس اکونومی تا اسپرت موجود هستند و به گونه ای طراحی شده اند که قیمت ها با مدل های مشابه بنزینی در کلاس خودشان قابل رقابت است.

*فعالیت شرکت از چه زمانی آغاز شده است؟

شرکت توسن ذیل شرکت هولدینگ پیشران الکتریک شریف فعالیت می کند و یکی از شرکت های این مجموعه است. مجموعه پیشران الکتریک با سابقه ۱۴ ساله در زمینه حمل و نقل برقی فعالیت دارد و مجموعه توسن از سال ۹۵ فعالیت خود را به عنوان زیر مجموعه هلدینگ آغاز کرده است. امسال اولین سالی است که محصول این شرکت به تولید انبوه رسید است.

*در زمینه ارز آوری و صادرات چه برنامه هایی دارید؟

تفاهم نامه های صادرات با کشورهای همسایه منعقد شده و در جریان است و محصولات توسط برخی کشورها تست و مورد تایید قرار گرفته اند. در فاز دوم بازار هدف ما اروپا هست که مذاکرات آن در جریان است. صنعت موتور سیکلت ایران ۶۰ سال است که وارد کننده موتور سیکلت است و ما می خواهیم که از این روند خارج و به صادر کننده در این حوزه تبدیل شویم.

*مزایای موتورهای برقی چیست؟

مزایای محصول توسن توان بالای محصولات است که از سه کیلووات به بالا هستند. الکتروموتورها در یکی از شرکت های هولدینگ پیشران الکتریک در حال طراحی و تولید است که موفق به تولید یک الکتروموتور با توان نامی ۲۵ کیلووات شده است و با این دستاورد ما عضو شش کشور برتر دنیا که به این دانش دست یافته اند محسوب می شویم.

از مزایای دیگر این‌ موتور برقی هوشمندیست که برنامه اختصاصی برای آن ها نوشته شده و می تواند موضوعاتی چون وضعیت سلامت و شارژ باتری و میزان پیمایش با توجه به شارژ موجود و بر اساس مشخصاتی چون وزن راننده بر اساس هوش مصنوعی را نشان دهد. همچنین سیستم عیب یاب (دیاگ) بر روش اپلیکیشن می باشد که کاربر به سادگی می تواند از آن استفاده نماید و همچنین مرکز کمک رسانی ۲۴ ساعته به صورت آنلاین آماده حل موارد احتمالی می باشد.


حداقل پیمایش موتورسیکلت ها از ۸۰ کیلومتر تا ۲۴۰ کیلومتر است. محصولات مطابق با استاندارد های اروپا تولید می شوند. مجموعه توسن دانش باتری پک را دارد و تولید آن داخلی می باشد که یکی از امتیازات برجسته محصولات است. زمان شارژ باتری بسیار کوتاه و برای شارژ عادی سه ساعت و برای شارژ سریع یک ساعت است. ویژگی شارژرها این است که آنبرد هستند و با با برق شهری به سادگی می توان آن را شارژ کرد. فارغ از مشخصات تکنولوژیکی مهمترین چیز این است که تمام سیستم قدرت و قطعات تکنولوژیک این موتور سیکلت طراحی و تولید داخل است که دانش آن متعلق به هولدینگ پیشران الکتریک شریف می باشد. موتور سیکلت های توسن داری سیستم های ترمز و تعلیق پیشرفته و بسیار ایمن هستند. تحت کنترل داشتن موتور با برنامه هوشمند موجب حس خوب ایمنی هنگام راندن این موتورسیکلت ها می شود.

*حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه از مجموعه به چه صورت است؟

در مورد همکاری مجموعه با اوقاف در راستای وقف فناوری و دیدگاهی که در این مورد وجود داشت و به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان سازمان اوقاف وارد مجموعه توسن شدند و حمایت های بسیار زیادی از این مجموعه داشتند. این حمایت ها در به ثمر رسیدن تلاش های متخصصان داخلی بسیار موثر بوده است. مخصوصا حمایت های حجت الاسلام خاموشی برای مجموعه بسیار مفید بوده است.

*آیا این محصولات با نمونه خارجی قابل رقابت است؟

این ‌محصولات از هر لحاظ با نمونه آمریکایی و اروپایی قابل رقابت است با توجه به اینکه شرایط تولید کشور به گونه ایست که می توان قیمت تمام شده محصول را بهینه سازی کرد قطعا می توانیم در بازار های خارجی حضور بسیار خوبی داشته باشیم و برای کشور عزیزمان ارزآوری کنیم.

*فارغ از کیفیت و قیمت فکر می کنید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه برقی تا چه حد در کشور وجود دارد و چه اقدامی برای این موضوع می توان انجام داد؟

مهمترین موضوع حمایت نهادها در جا انداختن فرهنگ حمل و نقل برقی است و این امر همکاری منسجمی را می طلبد. بازدید های بسیار زیادی از کارخانه صورت گرفته ولی تا کنون اقدام عملی صورت نگرفته است. حتی پیشنهادهایی به استان البرز در این زمینه داده شد که بتوانیم همیاری داشته باشیم ولی فعلا عملی نشده است. امیدواریم در آینده نزدیک این‌امر عملیاتی شود و استان البرز به عنوان پایلوت مناسب برای حمل و نقل برقی مطرح شود.

*بازار فروش این موتورها به چه صورت است؟

انشاالله فروش رسمی شرکت از یک ماه آینده آغاز می شود. با توجه به بازخوردهایی که از نمایشگاه ها داشته ایم امیدواریم فروش خوب باشد و این موضوع نیاز به یک انسجام بین سازمان های دولتی برای اشاعه این فرهنگ دارد. این موضوع باید جزو مسئولیت اجتماعی هر سازمان باشد که در جهت کاهش آلودگی محیط زیست قدم بردارند؛ مخصوصا که کیفیت هوا در دهه گذشته در تهران و کرج به دلیل افزایش خودروها و موتورسیکلت ها ، کاهش چشمگیری داشته است.

کد خبر: ۲۴٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha