۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
تبعیض امکاناتی میان شهر و روستا عمده دلیل مهاجرت روستاییان/ لزوم ارائه تسهیلات کم سود برای کاهش مهاجرت از روستاها
مجری طرح باشگاه کشاورزان جوان تأکید کرد

تبعیض امکاناتی میان شهر و روستا عمده دلیل مهاجرت روستاییان/ لزوم ارائه تسهیلات کم سود برای کاهش مهاجرت از روستاها

عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان گفت: هنگامی که روستائیان جاذبه های شهری را در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنند، در حالی که دسترسی بسیار پایینی به آن امکانات دارند، تمایل به مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ پیدا میکنند.

 مهدی فتحی مقدم، عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان، در گفت و گو با خبرنگار بازار، درباره راهکارهایی که می توان برای ماندن جوانان در روستاها در نظر گرفت و همچنین دلیل گریزان شدن این جوانان از روستاها طی سال های اخیر گفت: مهم ترین موضوعی که در این زمینه می توان عنوان کرد، امکانات و جاذبه هایی است که در شهرها وجود دارد ولی حتی ۱ درصد از این امکانات در روستاها مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: هنگامی که در اینترنت و موبایل ها جاذبه های شهری تبلیغ می شود و جوانان روستا آنها را می بینند، در حالی که به هیچ کدام از این امکانات هیچ دسترسی وجود ندارد، ناخواسته تمایل پیدا می کنند تا به سمت کلانشهرها و شهرهای بزرگ مهاجرت کنند؛ در حالی که شاید حتی وضعیت آن طور که دیده اند، نباشد و آنان را با مشکلات بسیاری مواجه کند.

عضو هیات مدیره روستا زادگان سرزمین آفتاب افزود: باید برای روستایی ها و خصوصا جوانان امکانات و تسهیلات به گونه ای طراحی شود که برای آنان تولید جاذبه داشته باشد تا در همان روستا بتوانند به برخی از امکانات مورد نیاز دسترسی داشته باشند. باید به جوانان روستایی تسهیلات کم سود و همچنین اشتغال های خرد پایدار بلندمدت ارائه شود تا در روستا بمانند؛ البته در این زمینه برنامه هایی در نظر گرفته شده است که باید جنبه عملیاتی پیدا کند.

فتحی مقدم در ادامه اظهار داشت: چندین طرح کوچک زودبازده در روستاها شناسایی شده که جوانان با اجرای این طرح می توانند با بیست میلیون تومان به اشتغال برسند.

وی ضمن اشاره به آسیب های مهاجرت به کلان شهرها، شهرها و حاشیه های آن اظهار داشت: به طور مثال از روستاهای خراسان رضوی جمعیت بسیار زیادی به سمت حاشیه های شهر مشهد تنها برای  حضور در فضایی خارج از روستا می آیند و در این شرایط گرانی ها یک خودروی از دور خارج شده حداکثر ده میلیونی خریداری می کنند و این می شود وسیله ای برای امرار معاش و زندگی شهری آنان. به عبارتی این افراد که خود، تولید کننده بودند، به مصرف کننده تبدیل می شوند.

این کارشناس زراعت  تصریح کرد: طی گذشت پنجاه سال نسبت جمعیت شهرنشین و روستانشین در کشور ما برعکس شده است. پنجاه سال قبل ۶۵ درصد کشور روستانشین بودند و ۳۵ درصد شهرنشین؛ ولی امروز این آمار برعکس شده است. یعنی آمار مصرف کننده دو برابر تولیدکننده شده است و به طور کلی جامعه از تولیدکنندگی به سمت مصرف گرایی می رود.

کد خبر: ۲٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha