۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
بهره‌برداری از طرحهای عمرانی در اصفهان تا آغاز فاز دوم انتقال آب دریای عمان
دستاوردهای سفر یک روزه رئیس جمهور به اصفهان؛

بهره‌برداری از طرحهای عمرانی در اصفهان تا آغاز فاز دوم انتقال آب دریای عمان

رئیس جمهور با حضور در اصفهان،به بهره‌برداری از چند طرح‌ عمرانی و صنعتی پرداخت و با ارائه خبر خوش اتمام فاز نخست انتقال آب دریای عمان به اصفهان تا یک سال آینده،دستور آغاز مرحله دوم این طرح را صادر کرد.

بازار؛ گروه استانها: این روزها در شرایطی که در کل کشور با آغاز بازگشایی مدارس و با توجه به آغاز هفته دفاع مقدس که امسال طی ۱۰ روز برگزار می شود، روزهای شلوغی را پشت سر می گذاریم، اصفهان علاوه بر اینها، در تدارک برگزاری دو رویداد مهم بین المللی است؛ از «جایزه مصطفی» که با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام از ۴۰ کشور همراه است و برگزاری جشنواره فن نما تا جشنواره کودک.

و اما حجت الاسلام سید ابراهیم  رئیسی، رئیس جمهور که برای حضور در آئین افتتاح پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) به اصفهان سفر کرده است، پیش از حضور در افتتاحیه مراسم جایزه مصطفی طرح های عمرانی و صنعتی مختلفی را در اصفهان افتتاح کرد.

رئیسی امروز فاز نخست سومین واحد نیروگاهی صنایع کشور در فولاد مبارکه را افتتاح و سپس از پروژه تصفیه گازوئیل (DHT) پالایشگاه اصفهان بهره برداری کرد.

فاز نخست نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات نخستین واحد گازی از نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی شهید احمد کاظمی است که از راندمان بالای ۵۸ درصد برخوردار است و می‌تواند فولاد مبارکه را تا میزان زیادی در حوزه برق خودکفا کند.

نیروگاه سیکل ترکیبی فولادمبارکه در کمتر از ۱۸ ماه به‌دست متخصصان داخلی و با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در محل مصرف صنعت، طراحی و ساخته شده است.

جبران ۱۰ درصد ناترازی برق کشور با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی  اصفهان

نیروگاه سیکل ترکیبی شهید احمد کاظمی از دو واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی، یک واحد بخار ۳۰۰ مگاواتی و دو واحد بویلر بازیافت حرارتی و در سطح کلاس F طراحی شده که در مجموع می‌تواند ۹۱۴ مگاوات برق در ساعت تولید کند؛ با توجه به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور ۱۰ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد، با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ۱۰ درصد این ناترازی جبران خواهد شد.

پایداری انرژی شرکت، کاهش دغدغه‌های قطعی برق به‌ویژه در زمان پیک مصرف، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش قابل‌توجه میزان مصرف آب و گاز برای تولید برق از ویژگی‌های چشمگیر این پروژه است.

همچنین واحد زیست محیطی تصفیه گازوئیل نیز در راستای ارتقای کیفی محصولات و با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز افتتاح شده است که از جمله دستاوردهای این پروژه می توان به تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوییل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو ۵، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز در هوای کلانشهرهای کشور و کاهش گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه به کمتر از ppm۱۰ اشاره کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری «توسعه زیست بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت

در حاشیه مراسم بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان تفاهم‌نامه همکاری «توسعه زیست بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت» میان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و هلدینگ پتروپالایش اصفهان امضا شد.

سید ابراهیم رئیسی در ابتدای سفر خود به اصفهان، از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست طرح انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان به صورت هوایی بازدید کرد.

پروژه انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است و  بر اساس گزارش های استاندار اصفهان این طرح سه ساله در یک سوم زمان طراحی شده به اتمام می رسد

بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح از مهم ترین دستاوردهای سفر رئیسی به اصفهان بود و ابراهیم رئیسی پس از این بازدید، دستور اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد.

وی در این مراسم با اشاره به اینکه پز و امیدواریم تا یک سال آینده شاهد بهره برداری از این طرح مهم باشیم.

وی با اشاره به اینکه این مهم با کار شبانه روزی خدمتگذاران مردم در ۲۸ جبهه کاری محقق شده است، تاکید کرد: تأمین اعتبار این طرح در حال انجام است و دولت نیز در راستای اجرای هرچه سریع تر انتقال آب دریای عمان به اصفهان کمک های لازم برای تامین اعتبار را اعمال می کند.

نوید انتقال بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان

در این آیین افتتاحیه، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز با اشاره به اینکه مرحله دوم انتقال آب دریای عمان از جاسک به سیرجان را شامل می شود، اظهار کرد: با اتمام عملیات اجرایی هر دو فاز طرح انتقال آب، ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان اصفهان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این آب برای شرب پیش بینی شده است، افزود: در زمینه کشاورزی پر بازده هم امکان استفاده از این آب وجود دارد.

وزیر نیرو با ابراز امیدواری از اینکه بدین طریق استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی کاهش پیدا می کند، گفت: ۴۰۰ میلیون مترمکعب آبی که به اصفهان منتقل می شود، معادل ۷۰ درصد آب شرب استان اصفهان است و بدین طریق بخش زیادی از مشکلات آبی اصفهان رفع می شود.

محرابیان با اشاره به اینکه در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان انتقال داده می‌شود، تاکید کرد: طول مسیر انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر لوله گذاری شده است.

رئیسی در ادامه سفر خود به اصفهان برای افتتاح پنجمین جایزه بین المللی مصطفی که آخرین دوره برگزری آن در کشورمان نیز هست، به سالن همایشهای بین المللی اصفهان رفت.

رفاه بشریت، سعادت و آینده انسان و تمدن نوین اسلامی

رئیس جمهور نیز در آیین افتتاحیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص)اظهار کرد: جایزه مصطفی با نگاه به آن است که علم، علمی با اصالت باشد و در آن رفاه بشریت، سعادت و آینده انسان و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند.

وی با تبریک میلاد پیاکمبر گرامی اسلام گفت: مقام علمی پیامبر، بالاترین مقام است و به عنوان عالم‌ترین اهل این عالم، پیامبر(ص) علم را اینگونه تعریف می‌کند که علم در سه چیز است، اندیشه‌ها و باورهای الهی، اخلاق فاضله و سبک زندگی انسان سالک الی‌الله.

دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت انسان و باز کردن گره‌ها از زندگی انسان به کار آید و بتواند با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که خدا در طبیعت قرار داده و ظرفیت‌های انسان، فرمولها را کشف کند

رئیسی تاکید کرد: در این بیان، دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت انسان و باز کردن گره‌ها از زندگی انسان به کار آید و بتواند با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که خدا در طبیعت قرار داده و ظرفیت‌های انسان، فرمولها را کشف کند.

استاندار اصفهان نیز در افتتاحیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) اظهار کرد: اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و وحدانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری دانسته است.

وی ادامه داد: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی در شهر اصفهان فرصتی است ذی‌قیمت که در تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام موجبات اعتلای اسلام و مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

ابراهیم رئیسی امروز دیداری نیز با علمی شهر اصفهان از جمله آیت الله مظاهری داشت و گزارشی از اقدامات دولت در حوزه تولید، عمران، بهبود شاخص های اقتصادی و سیاست خارجی ارائه کرد.

آیت الله مظاهری زعیم حوزه علمیه اصفهان نیز در سفر با رئیسی به بیان دغدغه مردم اصفهان در خصوص آب و تشکر از اقدامات دولت در تأمین آب اصفهان پرداخت و بر ادامه تلاش دولت برای بهبود معیشت مردم و اصلاح برخی ناهنجاریهای فرهنگی تاکید کرد.

با توجه به پایان مراسم افتتاحیه جایزه مصطفی، رئیس جمهور، تا ساعتی دیگر نصف جهان را به مقصد پایتخت ترک می کند.

کد خبر: ۲۴۶٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha