۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
مشکلات کارخانه سیمان بیارجمند | ۳۸ هزار سهام دار بلاتکلیف هستند 
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات کارخانه سیمان بیارجمند | ۳۸ هزار سهام دار بلاتکلیف هستند 

شاهرود- کارخانه سیمان شاهرود دو دهه قبل کلنگ زنی و بخشی از آن هم ساخته شد اما متاسفانه این طرح تا مدتها رها شده بود. 

بازار، گروه استان‌ها: کارخانه سیمان بیارجمند در ۱۲۱ کیلومتری شهر شاهرود و در بخش بیارجمند شاهرود، دروازه کویر، دو دهه قبل کلنگ زنی و احداث شد. این کارخانه قرار بود که در کنار سیمان شاهرود، تولید کننده سیمان سیاه منطقه باشد اما به یک طرح نیمه کاره و نیمه تمام بدل شد.

این کارخانه کلنگ زنی شد بعد از مدتی بخشی از آن هم ساخته شد اما متاسفانه به تولید نرسید و رها شد. برخی دلیل آن را سوء مدیریت برخی دیگر فقدان صرفه اقتصادی و برخی نیز عدم حمایت های دولتی می دانند اما قدر مسلم اینکه حالا بعد از دو دهه ۳۸ هزار سهام دار این مجموعه بلاتکلیف هستند.

بلا تکلیفی سبب شده تا مشکلات عدیده برای سهام داران پدید بیاید اما مهمتر از این مشکلات آن است که روز به روز با شرایط تورم، تکمیل کارخانه سیمان بیارجمند و به تولید رساندن آن بعید تر و پرهزینه تر هم می شود. کارخانه ای که روزگاری با ۲۰ میلیارد تومان راه اندازی می شد حالا در آن باید صحبت از میلیون یورو کرد!

کارخانه حاصل وعده سیاست مداران است

یکی از مهمترین مشکلات کارخانه سیمان بیارجمند جانمایی آن است، یک کارشناس مطلع و صاحب نظر درباره وضعیت کارخانه در گفتگو با بازار، می گوید: این کارخانه بدون توجه به آمایش سرزمینی و تنها برای اینکه یک نماینده مجلس و یک بومی بیارجمند که روزگاری در دولت‌های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی سمت های مهمی داشت وعده‌هایی به مردم بدهند احداث شد و در واقع چاه ویلی برای بلعیدن اعتماد عمومی بود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان: پیگیری‌های قانونی برای رفع نارضایتی سهام‌داران انجام می شود

محمد کریمی با بیان اینکه از ابتدا جانمایی این کارخانه اشتباه بود، ابراز کرد: سیمان بیارجمند در خشک ترین نقطه استان سمنان ایجاد شده و حتی تامین آب برای ساخت و تکمیل آن هم دشوار است از سوی دیگر امروز هزینه های میلیاردی هم جوابگوی این طرح نیست.

وی با بیان اینکه گروهی از سیاست مداران برای رای آوردن این کارخانه را ایجاد کردند در صورتی که مزیت اصلی بیارجمند صنعت نبود بلکه گردشگری بود، گفت: اگر یک دهم همین هزینه در حوزه گردشگری می شد امروز ۱۰ هزار شغل در منطقه ایجاد شده بود.

مشکلات کارخانه سیمان بیارجمند | ۳۸ هزار سهام دار بلاتکلیف هستند 

تولید سیمان سفید!

این مطلع از شرایط کارخانه بیان کرد: مشکل فقط این نیست که کارخانه راه اندازی نشده بلکه مردم بیارجمند به محض اینکه کلنگ کارخانه خورده شد همه طلا و زندگی شان را فروختند و تریلی خریدند و همه شان سبک زندگی خود را عوض کردند اما به نتیجه نرسید و خیلی ها ورشکست شدند و خیلی ها هم به شهرهایی مانند آزادشهر و گرگان و مشهد و شاهرود رفتند.

کریمی بیان کرد: گفته می شود که هیئت مدیره جدید تحت نظارت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شستا قرار است تحولی صورت دهند و کارخانه ایجاد شود اما این مشکل مردم را حل نمی کند چرا که حالا برفرض تولید سیمان، باید برای آن مشتری هم پیدا کنیم که با وجود سیمان شاهرود و سبزوار کسی از بیارجمند سیمان نمی خرد.

وی افزود: بیارجمند ۷۰ کیلومتر از مسیر اصلی دورتر است و این هزینه بار را بیشتر می کند در نتیجه هیچکس نمی آید این هزینه را متقبل شود وقتی سیمان بجنورد، سبزوار و شاهرود هستند در نتیجه تنها یک راه برای نجات کارخانه است آن هم اینکه این کارخانه سیمان سفید تولید کند که در منطقه نیست.

ورود دستگاه قضایی

مشکل مهمتر کارخانه امروز ۳۸ هزار سهام دار بلاتکلیف است و اعتراض این سهام داران تا جایی بالا گرفته که حالا دستگاه قضایی استان سمنان و مشخصاً رئیس کل دادگستری استان هم به آن واکنش نشان داده است.

محمد جعفر عبدالهی بیان کرد: سیمان بیارجمند از سال ۸۵ ثبت و با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی در تأمین تجهیزات و قطعات و انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل همراه بوده است که در مسیر راه‌اندازی با مشکلاتی مواجه و سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار سهام‌دار بلاتکلیف باقی ماند.

مهمترین مشکل سیمان بیارجمند از ابتدا عدم آمایش سرزمینی بوده است

وی با اشاره به پیگیری‌های قانونی برای رفع نارضایتی سهام‌داران عنوان کرد: به دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان سمنان دستور داده شد، راه اندازی و رفع مشکلات پیش روی این واحد تولیدی به سرعت پیگیری شود.

پیگیر وضعیت هستیم

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: در نهایت، پیگیری‌های دستگاه قضائی نتیجه بخش بوده و با تغییر در هیئت مدیره، متشکل از افراد خبره و ورود قانونی سرمایه‌گذار مطمئن، علاوه بر اینکه زمینه‌های امید برای حفظ سرمایه، سهامداران فراهم شده و راه‌اندازی این واحد تولیدی در مرحله جدیدی قرار گرفته است.

عبدالهی تأکید کرد: عزم جدی دستگاه قضائی استان سمنان در موضوع تولید، اشتغال، امنیت سرمایه‌گذاری و احیا واحدهای راکد همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود در راه‌اندازی این واحد تولیدی استمرار مساعدت سهامداران و تعهدات مسئولان مربوطه، منجر به راه‌اندازی و احیا آن شود.

بلاتکلیفی سهام داران

حالا باید دید علیرغم تاکیدات دستگاه قضایی و دادگستری استان سمنان آیا شرایط این کارخانه بهبود پیدا خواهد کرد یا خیر؟ به نظر می رسد که بهترین راه برای نجات این کارخانه، تبدیل خط تولید آتی آن به سیمان سفید باشد چرا که سیمان سیاه در منطقه بسیار زیاد است.

از سوی دیگر مهمترین مشکل سیمان بیارجمند از ابتدا عدم آمایش سرزمینی بوده و بعد از آن هم عزم و اراده ای برای بهبود شرایط وجود نداشته است در نهایت باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کد خبر: ۲۴۶٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید علی حسینی نیا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      0 0
      متاسفانه نامیدی خاصی برسهامداران حاکم گردیده که متاسفانه عرائض نسبتاً منطقی جناب کریمی بیشتر به انتقال این نا امیدی به مسولین و.تصمیم گیرندگان میباشد اگر واقعاً سیمان بیارجمند هیچ توجیهی ندارد پس مسولین چه کار وکمکی به ما میتوانند بکنند!!!؟؟ قطعا شرکت سیتا یک هلدینگ بزرگ و کاملاً فنی ،تخصصیوحسابگر میباشد واگر توجیه اقتصادی نداشت سهام100تومنی مارو 125تومن خریداری نمیکرد سیمان بیارجمند مخصوصاً با تغییر خط تولید به سیمان سفید توجیه اقتصادی بالایی دارد ودرصد بالایی از کار ولوازم بادلار 1000تومن انجام گردیده جادارد که به رسم ادب وقدردانی خاصه اهالی خونگرم منطقه کویر دست عزیزانی که این پروژه مهم و را به بیارجمند اوردند ببوسیم