۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
پاییز سرخ رنگ خراسان جنوبی| توسعه روستاها با گردشگری مزرعه
بازار گزارش می دهد؛

پاییز سرخ رنگ خراسان جنوبی| توسعه روستاها با گردشگری مزرعه

بیرجند- علیرغم اینکه پاییز، فصل برگ‌ ریزان است و همه آن را با رنگ طلایی سراغ دارند؛ پاییز خراسان جنوبی سرخ رنگ است و فرصتی منحصر به فرد برای گردشگری این استان است.

بازار، گروه استان‌ها: پاییز که فرا می‌ رسد چهره شهرها و روستاها تغییر می‌ کند و لباسی به رنگ زرد، نارنجی و قرمز بر تن می‌ کند. این موضوع برای مردم خراسان جنوبی نه فقط تغییر یک فصل است بلکه به واسطه محصولات مزیت دار کشاورزی استان که در پاییز به ثمر می‌ رسد و جشنواره های مختلفی به همین بهانه برپا می شود فرصتی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی را به وجود می آورد.

نمونه گردشگری مرتبط با فصل را در شهر کاشان می توان دید که با آمدن بهار و روییدن گل های محمدی گردشگران زیادی به این شهر می آیند و برنامه های مختلفی در این شهر رقم می خورد.

همین اتفاق می تواند برای بیرجند، قاین، خوسف، فردوس و... که در پاییز شاهد برداشت زرشک، زعفران و انار هستند، رقم بخورد چرا که بی شک دیدن مزارع زرشک در درمیان، باغ انار در فردوس، گل نرگس در خوسف و... برای هر بیننده ای جذابیت دارد.

پاییز، فصل گردشگری خراسان جنوبی

هادی شاه وردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برای خراسان جنوبی فصل پاییز را به عنوان فصل گردشگری خراسان جنوبی انتخاب کردیم و از طُرق مختلف برای این موضوع تبلیغ کرده‌ ایم.

وی افزود: به عنوان مثال این موضوع را در دفترچه‌ ها بروشورهای سیستم‌ های حمل و نقل عمومی و از جمله در هواپیمایی ماهان تبلیغ کرده‌ ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۹رویداد خراسان جنوبی را در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت کرده ایم، گفت: بسیاری از این رویدادها به ویژه رویدادهای مرتبط با محصولات مزیت دار استان مربوط به فصل پاییز، فصل گردشگری خراسان جنوبی است.

پاییز سرخ رنگ خراسان جنوبی|توسعه روستاها با گردشگری مزرعه

رویدادهای ثبت شده استان در تقویم گردشگری کشور

شاه وردی ادامه‌ داد: جشنواره انار و زعفران، جشنواره بازی های بومی-محلی روستای گستج فردوس، آیین سنتی بی بی گردی قاین، آیین سنتی کوزه شکنی، جشنواره ملی طلای سرخ، جشنواره شهاب باران برساووشی در کویر بشرویه و سرایان، جشنواره ملی زرشک در بیرجند، مراسم بیل زنی خوسف و جشنواره عناب ترکنی خوسف در فهرست تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان‌ کرد: همانطور که مشخص است جشنواره‌ های مرتبط با محصولات کشاورزی استان در فصل پاییز رخ می‌ دهد که فرصت بی بدیلی برای جذب گردشگر است که البته در این زمینه همه هنرمندان، خبرنگاران و... باید تلاش داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برای معرفی پاییز به عنوان فصل گردشگری خراسان جنوبی تیرزهایی را تهیه کرده‌ ایم که ابتدا در شبکه استانی و بعد در شبکه‌ های ملی پخش خواهد شد.

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی: مزارع پهناور محصولات استراتژیک کشاورزی، نخلستان دهسلم با ۶۰ هزار درخت نخل و ۱۰ نوع خرما، مزارع پنبه به خصوص پنبه مله (پنبه رنگین) و مزارع پهناور زرشک در برگ ریزان پاییز ظرفیت‌ های بسیار منحصر به فردی برای خراسان جنوبی در حوزه گردشگری طبیعت ایجاد کرده است

احمد کاشانی مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به پتانسیل‌ های خراسان جنوبی در زمینه گردشگری طبیعت در فصول مختلف در خراسان جنوبی بیان‌ کرد: مزارع پهناور محصولات استراتژیک کشاورزی، نخلستان دهسلم با ۶۰ هزار درخت نخل و ۱۰ نوع خرما، مزارع پنبه به خصوص پنبه مله (پنبه رنگین) و مزارع پهناور زرشک در برگ ریزان پاییز ظرفیت‌ های بسیار منحصر به فردی برای خراسان جنوبی در حوزه گردشگری طبیعت ایجاد کرده است.

توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری

وی با اشاره به وجود مزارع زرشک در فصل پاییز در روستاهای خراسان جنوبی چون روستای افین و با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است، افزود: گردشگری مزرعه از نظر اقتصادی برای کشاورز درآمد جانبی محسوب می‌ شود.

کاشانی با یادآوری این نکته که گردشگری مزرعه همراه با طبیعت‌ گردی بسیار مورد علاقه گردشگران است اظهار داشت: علیرغم اینکه پاییز، فصل برگ‌ ریزان است و همه آن را با رنگ طلایی سراغ دارند؛ پاییز خراسان جنوبی سرخ رنگ است که علت آن را باید در محصولاتی چون انار، زرشک و زعفران دانست.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۲ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی سالانه تولید می‌ شود افزود: مزارع پهناور زرشک به‌ خصوص در شهرستان‌ های درمیان و زیرکوه، افین، زهان قدیم و روستاهای اطراف خراسان جنوبی و مراسم برداشت آن یکی از جاذبه‌ های گردشگری است.

برگزاری جشنواره ها گامی در راستای جذب گردشگر

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی گفت: برگزاری جشنواره‌ هایی با هدف گردشگری مزرعه در زمان برداشت محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به معرفی این محصولات و درآمدزایی بیشتر کشاورزان منجر می‌ شود.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این زمینه اظهار کرد: صنعت گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین پیشران های توسعه، بهترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی متعدد برای کشورهای دنیا محسوب شده و می تواند در ارتقاء تعاملات، درک متقابل خرده فرهنگ‌ ها و معرفی سنت‌ ها تاثیر گذار باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی در سرزمین هزار رنگ ایران اسلامی به جهت تعدد و تکثر آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی، بناهای باستانی و فرهنگ بومی، یکی از قطب‌ های مهم گردشگری کشور به شمار می آید.

پاییز سرخ رنگ خراسان جنوبی|توسعه روستاها با گردشگری مزرعه

آثار ثبت شده جهانی خراسان جنوبی گردشگران را فرا می خواند

قناعت ادامه داد: خراسان جنوبی با وجود شش اثر جهانی باغ و عمارت اکبریه، مجموعه قنوات بلده، بیابان لوت، ژئوپارک طبس، روستای حوله بافی خراشاد، کاروانسراهای تاریخی سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه، در کنار محصولات کشاورزی بی نظیر و صنایع دستی متنوع فرصت مطلوبی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

وی افزود: چنانچه به صورت شایسته و بایسته مورد عنایت متولیان امر قرار گیرد، قطعاً می تواند زمینه ساز سرمایه‌ گذاری و کارآفرینی باشد.

پاییز رنگ‌ ها و برداشت محصولات مهم و مزیت داری چون زرشک، زعفران و انار فردوس می تواند فرصتی را برای جذب گردشگر به ویژه در روستاهای خراسان جنوبی به وجود آورد که ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری نیز امکان اقامت را گردشگران داده است.

اتفاقی که هم خراسان جنوبی را بیش از قبل به مردم ایران معرفی می کند و هم درآمدزایی خوبی برای روستائیان و کشاورزان استان به ارمغان خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۶٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha