۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کهگیلویه و بویراحمد محروم از پایانه صادراتی | محصولات به نام دیگر استانها صادر می شود
گزارش بازار؛

کهگیلویه و بویراحمد محروم از پایانه صادراتی | محصولات به نام دیگر استانها صادر می شود

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد باوجود تولید و صادرات محصولات بسیار همچون محصولات کشاورزی، همچنان از داشتن پایانه صادراتی بی بهره است و بسیاری از محصولاتش از دیگر استانهای کشور و با نامی دیگر صادر می شود.

بازار، صدیقه امیدی: کالاهای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد سیمان خاکستری، عصاره گیاهی، پودر و عصاره قالب شیرین بیان، موکت و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات کشاورزی است که پایانه ای برای صادرات آنها در استان جود ندارد.

میزان صادرات غیر نفتی در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته سه میلیون و ۹۲۶ هزار دلار برآورد شده است و پایانه صادراتی یکی از مهمترین زیرساخت های تخصصی حمل و نقل صادراتی است و با متمرکز کردن خدمات صادراتی همچون حمل و نقل، گمرک، بیمه و استاندارد سبب کاهش هزینه های پنهان فرآیند صادرات می شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد: افزایش توان صادراتی شرکت‌ ها به خصوص در مناطقی که با معضل بیکاری مواجه‌ اند، می ‌تواند به ارزآوری و توسعه کلان کمک کند

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: افزایش توان صادراتی شرکت‌ ها به خصوص در مناطقی که با معضل بیکاری مواجه‌ اند، می ‌تواند به ارزآوری و توسعه کلان کمک کند.

کهگیلویه و بویراحمد محروم از پایانه صادراتی | محصولات به نام دیگر استانها صادر می شود

کریم روزبهان افزود: کهگیلویه و بویراحمد کالاهای خود را از طریق دیگر استانها به آلمان، سوئیس، کویت، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان، عراق، افغانستان و دیگر کشورها صادر می کند.

وی بیان داشت: ارزش کالاهای صادراتی استان در سال ۱۴۰۰، ۸.۸ میلیون دلار برآورد شده و به دلیل ضعف زیرساخت‌ های گمرکی، محصولات تولیدی کهگیلویه و بویراحمد از سایر استان ها صادر می شود.

فاصله کهگیلویه و بویراحمد با بنادر جنوبی ایران سه ساعت است

روزبهان تصریح کرد: فاصله کهگیلویه و بویراحمد با بنادر جنوبی ایران سه ساعت بوده و این امر می تواند با ایجاد پایانه صادراتی تحولی در صادرات استان ایجاد کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: پایانه صادراتی فضایی است مناسب، جهت صادرات کالا به طوری که همه امکانات قانونی و اجرایی لازم جهت تحقق امر صادرات وجود داشته باشد.

علی احمد زاده افزود: کالا از این پایانه به طور مستقیم با صدور پروانه صادراتی به صورت ترانزیت از مرزهای خروجی کشور به هر نقطه‌ ای از جهان صادر خواهد شد.

کهگیلویه و بویراحمد محروم از پایانه صادراتی | محصولات به نام دیگر استانها صادر می شود

وی بیان داشت: سامان‌ دهی صادارت استان، کاهش مبادلات گمرکی و هزینه حمل و نقل، ارزآوی، صادرات مطلوب و مستمر و با کیفیت و توسعه اشتغالزا مزایای ایجاد پایانه صادراتی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: توسعه ظرفیت‌ های صادراتی، ایجاد رقابت سالم بین صادرکنندگان کالا و توسعه صادرات محصولات سریع‌ الفساد را از دیگر مزایای ایجاد پایانه صادراتی در استان است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد توسعه ظرفیت‌ های صادراتی، ایجاد رقابت سالم بین صادرکنندگان کالا و توسعه صادرات محصولات سریع‌ الفساد را از دیگر مزایای ایجاد پایانه صادراتی در استان عنوان کرد.

صادرات و چرخه مزیت‌ ها یک امر مهم در حفظ برند سازی های هر استانی است که باید با تکیه بر ایجاد پایانه‌ ها و زیرساخت‌ های گمرکی مورد توجه قرار بگیرد.

بی شک حذف یا کاهش هزینه‌ های پنهان چرخه و فرآیند صادرات در کنار حلقه بسیار مهم انسجام بخشی میان خدمات از خروجی‌ های تاسیس پایانه صادراتی است.

۷۶ هزار و ۲۷۵ تن کالای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است

مدیر گمرک کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: در سال جاری ۷۶ هزار و ۲۷۵ تن کالای صادراتی استان به دیگر کشورها صادر شده است.

عبدالکریم بیاتی افزود: ارزش این کالاها دو میلیون و ۱۸۰ هزار و ۱۰۶ دلار برآورد شده است.

کهگیلویه و بویراحمد محروم از پایانه صادراتی | محصولات به نام دیگر استانها صادر می شود

وی با بیان اینکه کشورهای آلمان، افغانستان، عراق، کویت، ترکیه و آفریقای جنوبی مقصد محصولات صادراتی استان بوده است، گفت: تخصیص ارز برای صادرات، اعمال معافیت مالیاتی و برخورداری از حمایت های اداری در قالب پرداخت تسهیلات از جمله مشوق ها برای صادر کنندگان است.

مدیر گمرک کهگیلویه و بویراحمد: پنج هزار تن ماهی تولیدی این استان از طریق دیگر استان‌ ها به کشور روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌ شود

بیاتی اظهار داشت: همچنین پنج هزار تن ماهی تولیدی این استان از طریق دیگر استان‌ ها به کشور روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌ شود.

مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ ها از جمله نبود پایانه صادراتی ماهی تولیدی استان با برند و بسته بندی دیگر استان‌ ها صادر می‌ شود.

اسحاق رستمی افزود: چنانچه پایانه صادراتی در استان باشد و زیرساخت‌ ها فراهم باشد برند سازی ماهی استان انجام و با افزایش صادرات همراه خواهد بود که این امر سبب و درآمد بیشتر مزرعه‌ داران می شود.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی دغدغه ایجاد پایانه صادراتی، برند و بسته بندی محصولات در استان را دارد.

رستمی افزود: طبق برنامه ریزی‌ های انجام شده تولید ماهی استان تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به ۲۶ هزار تن و تا پایان برنامه هفتم به ۴۳ هزار تن برسد که در صورت داشتن پایانه صادراتی، برند سازی شده و با افزایش صادرات همراه خواهد بود.

کهگیلویه و بویراحمد محروم از پایانه صادراتی | محصولات به نام دیگر استانها صادر می شود

با توجه به موارد احصا شده به نظر می‌ رسد راه برون رفت کهگیلویه و بویراحمد از شرایط صادراتی فعلی، توسعه زیرساخت‌ ها، ایجاد پایانه صادراتی و برند سازی بوده تا محصولات استان با برند سازی های فرا استانی به خارج از کشور صادر نشود.

بر اساس گزارش ها، در سال‌ های گذشته بخش بسیاری از محصولات تولیدی استان با سایر برندها و از دیگر گمرک‌ ها صادر شده و تراز تجاری استان در سایه نبود ظرفیت‌ ها رشد مطلوبی نداشته است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: پیگیری‌ ها و تامین زمین برای احداث زیرساخت‌ های صادراتی استان انجام شده است.

سیمان کهگیلویه و بویراحمد با نام بوشهر صادر می‌ شد

احسان عسکری افزود: در گذشته سیمان استان با نام بوشهر صادر می‌ شد، اما اکنون در چرخه صادرات استان قرار گرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد محروم از پایانه صادراتی | محصولات به نام دیگر استانها صادر می شود

وی اظهار داشت: باید با رفع مشکلات زیرساختی گمرک استان، ایجاد پایانه و برند سازی محصولات استان انجام شود.

در حالی که کهگیلویه و بویراحمد، یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را با بهترین کیفیت و ظرفیت صادراتی تولید می‌ کند اما زیرساختها برای نگهداری و سپس صادرات این محصولات در این بعد فراهم نیست.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: احداث پایانه صادراتی و تقویت زیرساخت‌ های گمرکی، نیاز اساسی بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

علی معتمدی پور افزود: محصولاتی همچون ماهی و گیاهان دارویی، عسل، فلفل دلمه‌ ای، گل‌ رز و بذر گندم، از این استان صادر می‌ شوند.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد: نبود پایانه‌ های صادراتی و محدودیت‌ های حوزه گمرکی سبب می شود که ظرفیت های استان در این بخش کمرنگ شود

وی بیان داشت: نبود پایانه‌ های صادراتی و محدودیت‌ های حوزه گمرکی سبب می شود که ظرفیتهای استان در این بخش کمرنگ شود.

معتمدی پور افزود: محصولات با کیفیت فراوانی در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌ شود که در صورت احداث پایانه صادراتی به راحتی قابلیت صادرات دارند.

پایانه صادراتی به عنوان یک واحد مکمل عملیات گمرکی در داخل استان بوده و می‌ تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند و راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی، مسیر رشد تولید و رونق اقتصادی را هموار و تسریع می کند.

کد خبر: ۲۴۶٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha