۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
تأکید روسای مجالس ایران و آفریقای جنوبی بر توسعه همکاری‌های دوجانبه

تأکید روسای مجالس ایران و آفریقای جنوبی بر توسعه همکاری‌های دوجانبه

در دیدار رؤسای دو مجلس آفریقای جنوبی با رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه تا سطوح بالاتر از شرایط کنونی و نیز استفاده از ظرفیت‌های بریکس‌ برای ارتقاء روابط تأکید شد.

به گزارش بازار، در حاشیه برگزاری نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی امروز (پنجشنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۲) «ماپیسا نکاکولا» رئیس مجلس ملی و «آموس ماسوندا» رئیس شورای ملی استان‌های آفریقای جنوبی با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

قالیباف ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری نهمین مجمع پارلمانی بریکس، گفت: بسیار مهم است که ارتباطات پارلمانی دو کشور و گروه‌های دوستی پارلمانی افزایش یابد به خصوص‌ بعد از حضور ایران در بریکس این روابط می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ارتقاء پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم هماهنگی ایران و آفریقای جنوبی در مجامع بین‌المللی، تأکید کرد: هم روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی مهم است و هم اضافه شدن ما به بریکس.

وی در همین زمینه تأکید کرد: ایران از موقعیت ژئوپلیتیکی خوبی برخودار است و در حوزه‌های انرژی، دانش‌بنیان، دانش‌های نوین، پزشکی، بیوتکنولوژی، خدمات مهندسی و... از توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار هستیم که می‌تواند ظرفیت‌های مهمی برای ارتقای روابط دو کشور و نیز توسعه همکاری‌ها در بریکس باشد.

وی با اشاره به فعال بودن کمیسیون مشترک دو کشور، تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم گروه‌های دوستی مشترک را به سران دو کشور ارتقا دهیم تا تأثیر بهتری در بخش روابط دوجانبه و همکاری‌های بریکس داشته باشیم.

در این نشست، «آموس ماسوندا» رئیس شورای ملی استان‌های آفریقای جنوبی نیز ضمن ابراز خوشحالی از عضویت ایران در گروه بریکس گفت: ایران و آفریقای جنوبی دارای روابط دیرینه تاریخی و برادرانه هستند و دو کشور روابط دو جانبه خودشان را حفظ کرده‌اند، و با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌ها حفظ شده است.

همچنین خانم «ماپیسا نکاکولا» رئیس مجلس ملی نیز در این دیدارضمن ابزار خوشحالی برای عضویت ایران در بریکس گفت: حضور و عضویت شما در بریکس در مسایل مهم بریکس کمک کننده و به نفع بریکس خواهد بود و خوشحال هستیم از اینکه ایران می‌تواند نقش خوبی در بریکس داشته باشد، لذا ارتباط ما با دوستان مان نظیر ایران باعث افزایش مشارکت اعضا و تقویت قدرت آن خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های مشترک و همکاری‌های دو کشور خیلی وقت است که فعال شده است و باور داریم که بالغ و بزرگ شده و توانسته جایگاه خود را پیدا کند لذا باید دولت‌های‌مان را برای ارتقای سطح همکاری‌ها ترغیب کنیم.

وی با اشاره به اهمیت جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: باور دارم که نیاز داریم گروه‌ها و هیئت‌های دوستی پارلمانی را تقویت کنیم چرا که چالش‌های زیادی پیش روی ماست.

کد خبر: ۲۴۶٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha