۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
کشیده شدن اختلاف خاندوزی و بذرپاش به رئیس جمهوری؟| موسسان بورس کالا مخالف کاهش قیمت سیمان و فولاد!
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

کشیده شدن اختلاف خاندوزی و بذرپاش به رئیس جمهوری؟| موسسان بورس کالا مخالف کاهش قیمت سیمان و فولاد!

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اختلافی با وزیر اقتصاد در عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا ندارد گفت: اگر وزیر اقتصاد با عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا مخالفت می کرد، تعجب می کردم.

اکبر محمودی؛ بازار: مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید و افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید آیا اختلاف خود با خاندوزی وزیر اقتصاد بر سر عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا را پیش رییس جمهور خواهید برد تا مرتفع شود؟ گفت: ابتدا باید بگویم که هیچ اختلافی نداریم. طبیعتا وزارت اقتصاد مخالف بورس کالا نباید باشد چرا که بورس کالا برای وزارت اقتصاد است و طبیعتا اگر وزیر امور اقتصادی و دارایی موافقت می کرد شاید تعجب می کردم.

وی افزود: ما از وزارت اقتصاد توقع داریم در دو بخش که در عملیات مسکن اثر دارد. ابتدا کمک کردن و پیگیری نظام بانکی وظایف قانونی را در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن انجام دهد. چرا که وزارت اقتصاد رییس مجمع تمام بانک ها است. پس وقتی که تمام احکام مدیریت و هیات مدیره بانک ها در وزارت اقتصاد صادر می شود توقع ما از وزارت اقتصاد در عملیات بزرگ مسکن این است که بانک ها به وظیفه قانونی خود عمل کنند. ما هیچ چیزی به غیر از قانون از بانک ها نخواسته ایم.

قانون جهش تولید مسکن وظیفه تمام بانک ها و دستگاهها را مشخص کرده است و ما فقط وظیفه قانونی که بانک ها بر عهده آنها است از آنها خواسته ایم. وظیفه دوم کمک کردن وزارت اقتصاد به کاهش قیمت مصالح ساختمانی مورد نیاز است. بخش اعظم این دو وظیفه بر عهده وزارت اقتصاد است

وی ادامه داد: قانون جهش تولید مسکن وظیفه تمام بانک ها و دستگاهها را مشخص کرده است و ما فقط وظیفه قانونی که بانک ها بر عهده آنها است از آنها خواسته ایم. وظیفه دوم کمک کردن وزارت اقتصاد به کاهش قیمت مصالح ساختمانی مورد نیاز است. بخش اعظم این دو وظیفه بر عهده وزارت اقتصاد است. و باید کمک کند و حتما هم این موضوع جزو توقعات ما از وزیر اقتصاد است.

بذرپاش گفت: یکی از بخش های اصلی در مصالح ساختمانی، سیمان و فولاد است که تمام تلاش ما این است که قیمت آن کاهش یاید. اما حالا درصدهای مختلفی ارائه می شود که مرتب عنوان می شود. گزارش هایی استخراج شد که چه میزان فولاد و سیمان مصرف می شود. در حوزه ای که فولاد و سیمان تامین کند مذاکراتی با وزارت صمت انجام دادیم. وزارت صمت هم مسئول این پروژه شد که سیمان و فولاد را بتوانیم با قیمت مناسب در اختیار پروژه نهضت ملی مسکن قرار دهیم که اثر مثبتی در قیمت داشته باشد.

حالا اینکه سهامداران بورس کالا چه کسانی هستند و چگونه تشکیل شد در آینده در خصوص آن صحبت خواهم کرد. اما کسانی که سهامداران بورس کالا هستند و بورس کالا را تشکیل دادند و خود آنها نیز کالا را در آن عرضه می کنند طبیعتا در حالت طبیعی میل به کاهش قیمت در بورس کالا وجود ندارد

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: یکی از آسیب شناسی هایی که انجام شد فولاد به طور خاص و سپس سیمان عرضه در بورس کالا قیمت آنرا افزایش می داد حالا اینکه سهامداران بورس کالا چه کسانی هستند و چگونه تشکیل شد در آینده در خصوص آن صحبت خواهم کرد. اما کسانی که سهامداران بورس کالا هستند و بورس کالا را تشکیل دادند و خود آنها نیز کالا را در آن عرضه می کنند طبیعتا در حالت طبیعی میل به کاهش قیمت در بورس کالا وجود ندارد. و ما نمی توانیم سرنوشت مردم را به آن گره بزنیم.

همانطور که این افراد اعلام می کنند در برخی مقاطع زمانی فولاد ۴۰ درصد گرانتر عرضه می شود. این اظهارات خود این افراد است

بذرپاش ادامه داد: برخی از دوستان عنوان کردند که اگر بورس کالا باشد باید قیمت پایه آن مدیریت شود و قیمت پایه ای که عرضه می شود باید الگوی مناسبی را تبعیت کند و با قیمت پایه ای این کالا عرضه شود که همانطور که این افراد اعلام می کنند در برخی مقاطع زمانی فولاد ۴۰ درصد گرانتر عرضه می شود. این اظهارات خود این افراد است.

وی افزود: ما در پاسخ اعلام کردیم که هر روشی که مناسب است و می پذیرید برای پروژه نهضت ملی مسکن انجام دهید. رشد بخش ساختمان و مسکن برای ما در اولویت است چرا که بر اساس شعار امسال رشد تولید می تواند منجر به کاهش تورم شود. این تمام خواسته ما است اما برخی نقدها خیلی موضوعیت ندارد چرا که به هر حال ما در مقام اجرا هستیم و باید پیگیری کنیم و پاسخ دهیم.

۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود که دولت سیزدهم تکمیل آنها را آغاز کرد. در حالیکه هیچ آورده و بودجه‌ای نیز در کار نبود

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات در دستور کار در کلان پروژه مسکن مردم که در کنار طرح نهضت ملی مسکن در حال ‌پیگیری است به اتمام رسیدن باقی‌مانده‌های مسکن مهر از گذشته است. ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود که دولت سیزدهم تکمیل آنها را آغاز کرد. در حالیکه هیچ آورده و بودجه‌ای نیز در کار نبود.

بذرپاش با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم متعهد است تا تمام ظرفیت‌های موجود برای اتمام این پروژه به کار گیرد، افزود: برای برخی از متقاضیانی که بیش‌از ۱۰ سال در انتظار تحویل واحد مسکونی خود هستند در آینده نزدیک این انتظار به پایان می‌رسد.

به گفته بذرپاش، امروز با تحویل ۱۰ هزار واحد پردیس در مجموع یکصدهزار مسکن مهر به پایان رسید و ۱۴۰ هزار واحد دیگر مسکن مهر باقی‌مانده نیز در دستور کار است که تا پایان همین دولت تکمیل و تحویل می‌شود.

در شهرهای جدید حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر باقی مانده که از این تعداد ۳۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد و ۱۲ هزار واحد دیگر نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد

عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین آماری از واحدهای باقیمانده مسکن مهر در شهرهای جدید ارایه کرد و گفت: در شهرهای جدید حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر باقی مانده که از این تعداد ۳۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد و ۱۲ هزار واحد دیگر نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تعدادی از واحدهای مسکونی هم در حال آماده‌سازی بودند که مشکلاتی با تعاونی‌ها داشتند و قرارداد مناسبی منعقد نشد، به همین دلیل پروژها نیمه‌کاره رها شد اما تکمیل و رفع مشکلات آنها در برنامه است.

وی توضیح داد: هم‌اکنون بیش‌از یک میلیون و ۷۵۹ هزار مسکن نهضت ملی در دستور کار قرار دارد که این رقم در حال افزایش است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با اهدای زمین و تسهیلات مردم می‌توانند با سبک و سلیقه خودشان واحدهای مسکونی را بسازند و در حوزه روستایی نیز تصمیماتی گرفته شده که تا پایان سال‌جاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار کنند و قیمت تمام شده واحدهای مسکونی در شهرها متفاوت است.

به دستور رئیس‌جمهور نهضتی در خصوص کاهش قیمت تمام شده مسکن در دستور کار وزارتخانه قرار داد که با همراهی دیگر اعضای دولت کمیته‌ای ویژه این موضوع تشکیل شد

وی گفت: به دستور رئیس‌جمهور نهضتی در خصوص کاهش قیمت تمام شده مسکن در دستور کار وزارتخانه قرار داد که با همراهی دیگر اعضای دولت کمیته‌ای ویژه این موضوع تشکیل شد تا قیمت اجزای مختلف مصالح را کاهش دهیم.

کد خبر: ۲۴۶٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha