۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
رقابت کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا با «کمربند-جاده»
تحلیلگر هندی بررسی کرد

رقابت کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا با «کمربند-جاده»

چشم انداز کلی کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا فرصتی چند وجهی برای بازتعریف چشم اندازهای اقتصادی جهانی ارائه می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی سیواد هند در مقاله ای با قلم «احتشام شهید» با عنوان «کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا؛ کریدوری انقلابی در میان چالش‌های تاریخی» نوشت: تحقق پروژه‌ای به این بزرگی مستلزم همکاری بی‌سابقه و امتیاز متقابل برای همسو کردن منافع همه ذینفعان است. این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق، تخصیص منابع و کاهش چالش های تاریخی ذاتی ابتکارات در مقیاس بزرگ است.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

پیشرو، دوستدار محیط زیست، انقلابی. این صفت ها به وضوح ماهیت کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) را که در اجلاس اخیر گروه ۲۰ در دهلی نو رونمایی شد، در بر می گیرد. این ابتکار عظیم با توجه به مقیاس و پتانسیل بی‌نظیر آن برای رقابت با ابتکار یک کمربند یک جاده چین (BRI) به درستی شور و شوق فراوانی را برانگیخته است. مهمتر از همه، کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا ممکن است به طور بالقوه معماهای دیرینه اتصال هند را اصلاح کند.

فراتر از دامنه گسترده خود، کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا دارای پیامدهایی با اهمیت تاریخی است. اگر این ابتکار ادعاهای پایداری خود را تحقق بخشد، می تواند با پارادایم توسعه اساسی که دربرگیرنده حفاظت از محیط زیست است هماهنگ شود. این کریدور آماده است تا ماتریس امنیت غذایی استراتژیک جهانی و پیشرفت اقتصادی را تقویت کند و در نتیجه سود جمعیتی هند را باز کند. این مهم نوید می دهد که انعطاف پذیری هند را در بازار پیچیده انرژی و پویایی نوسان عرضه و تقاضا افزایش دهد.

چیزی که کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا را متمایز می کند، رویکرد جمعی آن است که کاملاً با مدل منحصر به فرد کشور محور یک کمربند یک جاده که با پیامدهای بدهی بلندمدت گرفتار شده است، در تضاد است. کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا شامل کشورهایی است که می خواهند نفوذ جهانی خود را برای رفاه شهروندان خود بزرگ کنند. این ابتکار می‌خواهد منابع و نیروی کار را همسو کند و به‌طور استراتژیک راه را برای نقاط هم‌گرایی بی‌شمار برای جمعیت گسترده هموار کند و به‌عنوان «پل دیجیتالی در میان قاره‌ها و تمدن‌ها» به‌طور بهینه تکامل یابد.

کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا جهت بازگرداندن وضعیت تاریخی خاورمیانه به عنوان پیوند تجاری مرکزی آسیا، اروپا و آفریقا در نظر گرفته شده است

کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا جهت بازگرداندن وضعیت تاریخی خاورمیانه به عنوان پیوند تجاری مرکزی آسیا، اروپا و آفریقا در نظر گرفته شده است. این مهم فرصتی برای همسویی جهانی متنوع و ایجاد تعادل در روابط با چین و غرب است. برای اروپا، نقش دوگانه تشدید روابط ژئواکونومیک با خاورمیانه و کاهش نفوذ چین را ایفا می کند.

با این حال، تحقق چنین کریدورهای اقتصادی همواره منوط به اجرای عملی آنها است. تحقق پروژه‌ای به این بزرگی مستلزم همکاری بی‌سابقه و امتیاز متقابل برای همسو کردن منافع همه ذینفعان است. این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق، تخصیص منابع و کاهش چالش های تاریخی ذاتی ابتکارات در مقیاس بزرگ است.

از نظر تاریخی کریدورهای اقتصادی و مسیرهای تجاری متعددی به دلیل گذار سیاسی، نوآوری های تکنولوژیکی و دگرگونی های اقتصادی اهمیت خود را کاهش داده یا تغییر داده اند. مسیرهایی مانند جاده ابریشم و مسیر تجارت ماوراء صحرا در نهایت به دلیل ظهور تجارت دریایی و آشفتگی های ژئوپلیتیکی دچار مشکل شدند. جاده باستانی کهربا و جاده اسب چای نیز به دلیل تغییر الگوهای تجاری و پیدایش مسیرها و منابع جایگزین، شاهد تغییرات قابل توجهی بودند.

کریدورهای اقتصادی مانند جاده ابریشم باستانی و یک کمربند یک جاده مدرن به طور قابل توجهی تجارت، همکاری اقتصادی و تبادل فرهنگی را در طول تاریخ شکل داده اند. جاده ابریشم قرن ها به عنوان کانالی محوری برای مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین شرق و غرب عمل کرد و تجارت ابریشم، ادویه جات، طلا و سنگ های قیمتی را تقویت کرد و امکان انتقال دانش فرهنگی، مذهبی و فناوری را فراهم کرد. با این حال برجستگی آن در نهایت به دلیل ظهور مسیرهای دریایی و چالش‌های سفر زمینی کاهش یافت، اگرچه تأثیر تاریخی آن در پیوند دادن مناطق مختلف پایدار است.

طرح یک کمربند یک جاده اساساً توسعه زیرساخت‌ها را برای تقویت تجارت و اتصال شامل ساخت جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و بنادر هدف دارد. این طرح موفق شده است زیرساخت ها و رشد اقتصادی را در مناطق مختلف افزایش دهد و تعاملات تجاری بین کشورهای درگیر را افزایش دهد

در مقابل، طرح یک کمربند یک جاده اساساً توسعه زیرساخت‌ها را برای تقویت تجارت و اتصال شامل ساخت جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و بنادر هدف دارد. این طرح موفق شده است زیرساخت ها و رشد اقتصادی را در مناطق مختلف افزایش دهد و تعاملات تجاری بین کشورهای درگیر را افزایش دهد.

با این وجود، طرح یک کمربند یک جاده چین به دلیل اینکه مجرایی برای گسترش نفوذ جهانی چین است مورد انتقاد قرار گرفته و منجر به ایجاد «تله بدهی» بالقوه برای کشورهای شرکت‌کننده می‌شود که بدهی‌های قابل توجهی برای تأمین مالی پروژه‌های آن متحمل شده‌اند. این امر موجب نگرانی در مورد ظرفیت بازپرداخت بدهی این کشورها شده است. پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از تلاش‌های زیرساختی گسترده طرح یک کمربند یک جاده، نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات نامطلوب آنها بر اکوسیستم‌های محلی برانگیخته است.

جاده ابریشم و طرح یک کمربند یک جاده

در اصل هر دو جاده ابریشم و طرح یک کمربند یک جاده با سهم خود از پیروزی ها و مصیبت ها روبرو شده اند. این دو طرح قبل از تسلیم شدن در برابر تحولات ژئوپلیتیکی و تکنولوژیکی، تجارت و ادغام فرهنگی را برای دوره های طولانی تسهیل کردند. اکنون در حالی که شاهد پیشرفت‌های سریع زیرساختی و اقتصادی هستیم، دومی با چالش‌ها و انتقادات مختلفی به‌ویژه در جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند.

وجود همزمان چندین مگا پروژه نیز با توجه به اهداف همگرای آنها می تواند چالش های منحصر به فردی ایجاد کند. با جمعیت رو به رشد خود، هند باید اتکای خود به کریدورهای اقتصادی متعدد را برای تحقق پتانسیل خود متنوع کند.

این کشور باید از نزدیک پیشرفت کریدورهای امیدوارکننده دیگری مانند کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) و بزرگراه سه جانبه هند-میانمار-تایلند را که هرکدام به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی و موانع لجستیکی با مجموعه موانع عملیاتی خود روبرو هستند، نظارت کند.

ابتکاراتی مانند بندر چابهار و توافقنامه وسایل نقلیه موتوری بنگلادش-بوتان-هند-نپال (BBIN) به دلیل سیاست‌های منطقه‌ای و اولویت‌های متفاوت بین کشورهای عضو هنوز به طور کامل محقق نشده است

علاوه بر این ابتکاراتی مانند بندر چابهار و توافقنامه وسایل نقلیه موتوری بنگلادش-بوتان-هند-نپال (BBIN) به دلیل سیاست‌های منطقه‌ای و اولویت‌های متفاوت بین کشورهای عضو هنوز به طور کامل محقق نشده است. به همین ترتیب پیشرفت در توافقنامه عشق آباد - کریدور ترانزیتی بین المللی با آسیای مرکزی و ابتکار خلیج بنگال برای همکاری های فنی و اقتصادی چند بخشی (BIMSTEC) کند بوده است.

چشم انداز کلی کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا فرصتی چند وجهی برای بازتعریف چشم اندازهای اقتصادی جهانی ارائه می دهد. با این حال به ثمر نشستن آن ذاتاً با غلبه بر چالش های تاریخی، همکاری گسترده و همسویی استراتژیک منافع مختلف در هم تنیده است.

کد خبر: ۲۴۶٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha