۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
تلخند گوجه فرنگی به بنزین؛ گوجه هم از سفره افتاد
بازار گزارش می دهد؛

تلخند گوجه فرنگی به بنزین؛ گوجه هم از سفره افتاد

ساری - روند صعودی قیمت گوجه فرنگی در مازندران که به نوعی قطب تولید محصول است، همزمان با گرانی بنزین، آن را از سر سفره ها برچیده است.

بازار - گروه استان ها: مازندران از جمله استان هایی است که درصد قابل توجهی از مزارع آن به کشت گوجه فرنگی اختصاص دارد و گرانی این محصول بومی، سبب شد تا از سبد خانوارها خارج شود.

مازندران ۶۵۰ هکتار مزارع کشت گوجه فرنگی دارد و سالانه حدود ۱۵ هزار تن محصول در آن تولید می شود. گوچه فرنگی که شروع سال جدید قیمتی بین هزار تا دو هزار تومان در بازار  داشت اکنون به مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است و دست بسیاری از مردم از این محصول بومی کوتاه شده است.

نرخ گوجه فرنگی در بازار روزهای مازندران متفاوت است برخی روزها از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و روزهایی نیز تا مرز ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد که معادل شش لیتر قیمت بنزین آزاد است.

در حالی که نرخ گوجه فرنگی روند صعودی دارد این محصول با قیمت بسیار ناچیزی از کشاورزان و تولیدکنندگان توسط دلالان و واسطه ها خریداری شده و بخش قابل توجهی نیز در فرایند برداشت تا مصرف، به دلیل پوسیدگی از چرخه خارج شده است.

جولان دلالان در مزارع گوجه فرنگی

یک تولیدکننده جویباری در این زمینه می گوید: دلالان و واسطه ها فصل برداشت این محصول را به قیمت ناچیزی از ما خریداری کردند و حتی برخی پول آن را به صورت اقساط و درازمدت پرداخت کرده اند.

علی حسنی می گوید: نبود صنایع فراوری و بازار فروش و همچنین نداشتن سورتینگ مناسب برای انبار سبب شده تا به خاطر پیشگیری از پوسیدگی و هدررفت محصول آن را با قیمتی ناچیز که حتی هزینه های تولید را تامین نکرده است به فروش رسانم.

این کشاورز می گوید: قیمت محصول در فصل برداشت به قدری پایین بود که جمع آوری و برداشت آن برای بسیاری از کشاورزان به صرفه نبود و اکنون شاهد چندبرابر شدن قیمت آن در بازار هستیم.

گشتی در بازارروزهای مازندران حکایت از گرانی روزافزون قیمت گوجه فرنگی دارد، یک بانوی ساروی می گوید: پس از افزایش قیمت بنزین به رغم آنکه مسئولان می گویند قیمت محصولی افزایش نمی یابد شاهد رشد روزانه انواع محصولات و کالاها هستیم.

بهانه فروشندگان برای گرانی قیمت گوجه فرنگی

مژگان احمدی می گوید: سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، مواد غذایی و انواع کالاها هر روز بر قیمتشان افزوده می شود و فروشندگان، گرانی قیمت بنزین را دلیل افزایش کرایه های حمل و قیمت محصول عنوان می کنند.

میزان تولید گوجه فرنگی در کشور حدود ۶ میلیون تن برآورد شده درحالی که نیاز کشور به این محصول در سال جاری ۲ میلیون تن برآورد شد و بیش از چهار میلیون تن از این محصول مازاد است. مازاد بودن محصول گوجه فرنگی هم در روزهای گذشته مانع از رشد بی رویه قیمت آن نشده است..

برآوردها نشان می دهد که به دلیل تغییرات فصلی و ناتوانی در تنظیم بازار، نرخ گوجه فرنگی که برای مصرف‌کننده از اوایل این فصل تا هزار تومان هم کاهش یافته بود، طی هفته‌های گذشته به کیلویی ۱۴ هزار تومان افزایش و در برخی مناطق مازندران حتی به بالای۲۰ هزار تومان هم رسیده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه گوجه فرنگی زود خراب و فاسد شده و قابلیت نگهداری ندارد و از طرفی مردم نیز عادت دارند که محصول تازه خریداری کنند این مشکل به‌وجود آمد.

تولید ۱۳ هزار تن گوجه فرنگی در مازندران

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره تولید محصول گوجه فرنگی در مازندران گفت: ۱۳ هزار تن گوجه فرنگی از ۶۵۰ هکتار زمین‌های کشاورزی استان برداشت شد.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت گوجه استان در شهرهای نکا، جویبار و بهشهر است که تولیدات خود را علاوه بر بازار داخلی به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌کنند واین محصول صیفی به تهران و دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

گرانی قیمت گوجه فرنگی دربازار در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران می گوید: گرانی قیمت گوجه فرنگی به دلیل مشکل توزیع و عرضه آن است و این مسئله در روزهای آتی برطرف می شود.

گوجه فرنگی گرفتار برداشت و عرضه شده است

حسینقلی قوانلو ادامه می دهد در حال حاضر در بازار استان کمبود کالای اساسی نداریم و نظارت در بازار نیز تشدید یافته است.

وی با اشاره به اینکه کالاهای اساسی ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل ذخیره سازی شده است افزود: نوسانات بازار نیز مطابق سال های قبل است و این به ان معنی نیست که قیمت محصولات افزایش نیافته است و تغییرات قیمتی بنزین تاثیری روی قیمت بازار نداشته است.

وی گفت: یکی دو محصول نظیر گوجه فرنگی گرفتار مشکل برداشت و عرضه شده است و افزایش قیمت کالاها همانند ماه های قبلی است.

قوانلو تصریح کرد: رشد تورم نقطه به نقطه در آبان ماه ۱.۴ درصد وهمانند میانگین ماه های قبل بوده است.

گرانی محصولات در مازندران تنها مختص به گوجه فرنگی نمی شود و نرخ بسیاری از کالاها در یکماه گذشته افزوده شده است و این درحالی که مسئولان می گویند این تغییرات قیمتی عادی و طبیعی است.

کد خبر: ۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha