۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
برگزاری جشن شکرانه برداشت پسته در کویر تشنه قم| بازارهای جهانی منتظر طلای سبز
با حضور فعالان کشاورزی انجام شد؛

برگزاری جشن شکرانه برداشت پسته در کویر تشنه قم| بازارهای جهانی منتظر طلای سبز

قم- جشنواره پسته در حالی در قم برگزار شد که به رغم محدودیت‌های آبی و اقلیم خشن کویر قم، مردمان سخت کوش این منطقه در ۱۴ هزار هکتار پسته کشت داشتند که بیش از ۷ هزار تن تولید و روانه بازار شده است.

هیفاء پردل؛ بازار: در استانی مانند قم که در آن محدودیت منابع آبی و هم‌چنین اقلیم آن گرم و خشک است به نظر روی آوردن بهره‌برداران و کشاورزان به سمت محصولات کم آب بر بیش از بیش باید مورد توجه قرار گیرد. طبق تحقیقات صورت گرفته بیش از ۹۶ درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی هدر می‌رود لذا با توجه به اینکه چتر خشکسالی چندین سال بر آسمان کویری قم گسترده شده اصلاح الگوی کشت از جمله برنامه‌هایی است که باید توسط جهاد کشاورزی اجرا شود.

در این میان محصولات کم آب بر با توجه به تنوعی که دارند می‌توانند جایگزین محصولاتی باشند که با کشت و تولید آنها باعث مصرف بیش از بیش آب می‌شود؛ از جمله این محصولات پسته است که به طلای سبز معروف است طلایی که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌توان دروازه صادرات آن را فراهم و برای استان و کشور در شرایط سخت اقتصادی ارزآوری کرد.

عصر چهارشنبه در جشن شکرانه برداشت محصول پسته در قم که حاصل تلاش مردمان سخت‌کوش کویر است طبق آماری که جهاد کشاورزی ارائه کرده بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی استان قم زیر کشت پسته قرار دارد که از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ تن آن بارور و ۷ هزار و ۵۰۰ تن نیز تولید و روانه بازارها شده است.

این مراسم که با حضور تولیدکنندگان پسته، اصحاب رسانه و مسئولان اجرایی و جهاد کشاورزی استان برگزار شد، روزنه‌ای برای فعالیت سرمایه‌گذاران و فراهم‌سازی بسترها و زمینه برای صادرات پسته به بازارهای جهانی خواهد بود تا ضعف‌ها و ظرفیت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری بر روی این محصول کم آب بر و پر سود شناسایی شود.

برگزاری جشن شکرانه برداشت پسته در کویر تشنه قم| بازارهای جهانی منتظر طلای سبز

تأکید بر معرفی ظرفیت‌های تولید و سرمایه‌گذاری طلای سبز در بازارهای جهانی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این مراسم گفت: با توجه به محدودیت منابع در قالب الگوی کشت ارقامی را در حوزه زراعت و باغبانی وارد عرصه کشاورزی کردیم که بر اساس ظرفیت‌های موجود استان با ارزش افزوده مطلوب برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

محمدرضا حاجی رضا گفت: بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغات استان قم زیر کشت پسته قرار دارد که ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور و طبق برآوردها امسال ۷ هزار تن آن تولید و روانه بازار می‌شود.

حاجی رضا: صادرات پسته قم به عنوان یک مؤلفه مهم باید مورد توجه قرار گیرد و باید بازارهای جهانی را شناسایی و استاندارهای صادراتی را بشناسیم

وی ترویج و معرفی دستاوردها و احصاء و بررسی مشکلات و ارتباط و تعامل بهره‌برداران و ذی‌نفعان بخش کشاورزی با یکدیگر در راستای تکمیل زنجیره تولید را از جمله اهداف برگزاری جشنواره برداشت پسته اعلام کرد و گفت: صادرات پسته قم به عنوان یک مؤلفه مهم باید مورد توجه قرار گیرد و باید بازارهای جهانی را شناسایی و استاندارهای صادراتی را بشناسیم و بر اساس استاندارهای سلامت، محصولات کشاورزی را تولید کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه خاویار، زیتون، انار، پسته و بخشی از محصولات گلخانه‌ای، محصولات لبنی از جمله تولیدات استان قم است که ظرفیت صادرات دارد، افزود: برای محصول پسته باید سعی کنیم صادرات مستقیم از استان قم داشته باشیم و در راستای تقویت صادرات محصولات کشاورزی استان تعاملات خوبی با محوریت اتاق بازرگانی و کمیسیون کشاورزی و تغییر رویکرد در مجموعه جهاد کشاورزی ایجاد شده است.

برگزاری جشن شکرانه برداشت پسته در کویر تشنه قم| بازارهای جهانی منتظر طلای سبز

نیاز به ایجاد خوشه‌های تخصصی برای برخی محصولات کشاورزی از جمله پسته

معاون توسعه و مدیریت منابع استانی استانداری قم نیز در این مراسم گفت: شکیل خوشه‌های تخصصی در بخش صنعت دارای مزایا و فواید بسیاری بوده و نیاز است تا از این کار برای توسعه بخش کشاورزی استان نیز الگوبرداری شود چرا که قم در تولید برخی از محصولات کشاورزی همچون پسته ظرفیت گسترده‌ای دارد و نیاز است تا افزایش سطح کمی و کیفی تولید این گونه محصولات ارزشمند در قالب خوشه‌های تخصصی پیگیری شود.

قریشی: قم در تولید برخی از محصولات کشاورزی همچون پسته ظرفیت گسترده‌ای دارد و نیاز است تا افزایش سطح کمی و کیفی تولید این گونه محصولات ارزشمند در قالب خوشه‌های تخصصی پیگیری شود

سید مهدی قریشی در ادامه عنوان کرد: تشکیل خوشه‌های کشاورزی، مسائل مرتبط به تولید هر کدام از محصولات زراعی و باغی که در استان قم دارای مزیت اقتصادی است همچون پسته به صورت تخصصی مورد توجه قرار می‌گیرد و شرایط رشد کمی و کیفی آن با سرعت بیشتری ایجاد می‌شود.

به گفته وی، پیشرفت کشاورزی استان قم را از طریق افزایش بهره‌وری دنبال می‌کنیم و در این رابطه طی سال‌های اخیر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی استفاده شده است به نحوی که امروز در زمینه برداشت و فرآوری پسته تولید شده در باغات قم نیز شاهد استفاده از دستاوردهای این شرکت‌ها هستیم.

برگزاری جشن شکرانه برداشت پسته در کویر تشنه قم| بازارهای جهانی منتظر طلای سبز

کمیته کشوری فعالان حوزه پسته را در قم تشکیل می‌دهیم

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های خوب قم در زمینه تولید پسته با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، گفت: دبیرخانه بیمه کشاورزی کشور در قم تشکیل می‌شود و هزینه ایجاد آن را پرداخت می‌کنیم تا ریل گذاری درستی در این خصوص انجام شود همچنین کمیته کشوری فعالان حوزه پسته را در قم تشکیل می‌دهیم تا مانند دیگر محصولات مهم کشاورزی از تولیدکنندگان آن حمایت کنیم.

آل امین: دولت سیزدهم همت ویژه به بحث بیمه اراضی کشاورزی دارد و در دو سال اخیر به اندازه هشت سال دولت‌های قبل غرامت پرداخت شده است

علیرضا آل امین افزود: سال گذشته هفت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان قم شامل ۲۵ درصد تحت پوشش بیمه کشاورزی است و بیمه کشاورزی ۱۰۰ درصد در حوزه پسته آماده همکاری با باغداران است و حتی آمادگی داریم سهم دولت را در این خصوص افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: هم اکنون بهترین زمان برای بیمه کشاورزی است زیرا به دستور وزیر عوامل تولید در بخش کشاورزی از قبیل ماشین آلات، سیلوها، انبارها و حتی نانوایی‌ها بیمه می‌شوند؛ دولت سیزدهم همت ویژه به بحث بیمه اراضی کشاورزی دارد و در دو سال اخیر به اندازه هشت سال دولت‌های قبل غرامت پرداخت شده است.

برگزاری جشن شکرانه برداشت پسته در کویر تشنه قم| بازارهای جهانی منتظر طلای سبز

پوست طلای سبز مهم‌ترین عنصر برای تولید نهاده دامی

یکی از اصلی‌ترین موارد مغفول مانده در کشاورزی در کشور بهره‌گیری از پسماند محصولات کشاورزی برای تهیه خوراک دام است. اگر ما سالانه ۲۳ میلیون تن خوراک دام نیاز داشته باشیم در مقابل حدود ۵/ ۲ تا ۵/ ۳ تن پسماند کشاورزی تولید می‌شود که برای تولید هر کیلوگرم آن چقدر آب هزینه می‌شود ولی متأسفانه دورریز می‌شود که اگر وارد چرخه دام شود مانند طرح‌هایی که در بهره‌وری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به تحقیقات و پژوهشی که در مرکز تحقیقات کشاورزی قم صورت گرفته است این طرح می‌تواند انقلابی عظیم در صنعت دامداری کشور که این روزها حال خوشی هم ندارد ایجاد کند لذا اگر مسئولان اجرایی و دست اندرکاران جهاد کشاورزی برای توسعه باغات پسته همت کنند جدای از بهینه سازی در مصرف آب در بخش کشاورزی استان به ارزآوری حاصل از کسب بازار پسته دست می‌یابد و پوسته طلای سبز کویر هم می‌تواند در تولید نهاده دامی که از چالش‌های مهم صنعت دامداری است استفاده شود.

گفتنی است طبق گفته تولیدکنندگان پسته، ارقام مختلف این محصول همچون احمد آقایی،‌ اکبری، فندقی و کله قوچی در قم تولید می‌شود و کشاورزان این استان طی سال‌های اخیر در زمینه تولید پسته با بهترین کیفیت، عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

کد خبر: ۲۴۵٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha