۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
مطالبات دارویار در انتظار مصوبه پرداخت| هدف دولت برای ارزآوری از تکمیل زنجیره استامینوفن
بازار از نمایشگاه ایران فارما گزارش می دهد:

مطالبات دارویار در انتظار مصوبه پرداخت| هدف دولت برای ارزآوری از تکمیل زنجیره استامینوفن

پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: اجتناب ناپذیر شدن پرداخت های دارویار مطالبه ما است، و براساس دستور معاون اول رئیس جمهور پرداخت این مطالبات اکنون در انتظار مصوبه است.

بازار؛ گروه صنعت: هشتمین نمایشگاه ایران فارما با حضور بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سفرای کشورهای اندونزی، عربستان سعودی، کره جنوبی، ویتنام، هندوستان، قرقیزستان، بلاروس، تونس، الجزایر، کوبا، سریلانکا، رایزن های اقتصادی کشورهای قطر، اسپانیا، بولیوی زیمباوه، فرانسه، ایتالیا و پرتغال از صبح امروز شروع به کار کرد.

۳۵ هزار بازدیدکننده از نمایشگاه

هشتمین نمایشگاه ایران فارما طی سه روز با حضور ۱۰۵ سخنران، مدرس، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و فعالان داروسازی برگزار می شود. در این نمایشگاه ۹۶ ساعت برنامه آموزشی با به گیری ۷۵ نفر از اعضای علمی و صنفی برگزار می شود. ۲۶ دانشکده داروسازی از برگزاری این نمایشگاه حمایت کردند و براساس پیش بینی ها میزبان ۳۵ هزار بازدیدکننده خواهند بود.

عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران: داروسازی نیازمند نگاه مثبت مسئولان داخلی در همه حوزه ها به ویژه جذب سرمایه گذار خارجی است

صنایع داروسازی آماده همکاری با سرمایه گذاران خارجی

محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران به عنوان نخستین سخنران آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ایران فارما، گفت: در صنایع داروسازی اعتقاد داریم که مجموعه دارویی کشور یک سرمایه ملی است، حفظ و توسعه صاحبان این صنعت مهم است، ۲۶ دانشکده داروسازی پتانسیل عظیمی برای نظام سلامت کشور ایجاد کرده است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به توانمندی های تولید دارو در کشور، بیان کرد: صنعت داروسازی کشور با بومی سازی و توانمندی در تولید تخصصی ترین داروها مانند: واکسن، بایوتک، انکولوژی، ای ای سی، ماشین آلات و مواداولیه، این توانمندی را دارد که در خصوص انتقال دانش فنی با شرکای تجاری خود قدم بردارد.

عبده زاده با بیان اینکه در صنعت و تولید دارو رشد و توسعه قابل توجه در سال های اخیر داشته، اظهار داشت: خطوط تولید جدید در حال راه اندازی است که آماده همکاری با سرمایه گذاران خارجی برای تولید مشترک داروهای جدید هستیم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به اهمیت نگاه مثبت از سوی دولت به صنعت داروسازی، توضیح داد: در برنامه هفتم که توسط دولت و مجلس شورای اسلامی درحال بررسی است، هدف گذاری و ایجاد تراز تجاری مثبت ذکر شده است. برای تحقق این موضوع صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع داروسازی نیازمند حمایت ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی هستند. با تجهیز زیرساخت ها می توان به تراز تجاری مثبت رسید و صنعت داروسازی جزو صنایع ارزآور و اثر گذار در جی دی پی است.

عبده زاده با بیان اینکه صنعت داروسازی حامی ملت و دولت است، گفت: صنایع داروسازی با تولید داروهای جدید، کاهش هزینه های بیماران، دست یابی مردم به دارو در زمان مناسب حامی ملت است. این صنعت به اندازه مدیران تولید، مدیران برنامه ریزی دارد. صنایع داروسازی به اندازه تمام شرکت ها، مدیران اشتغال آفرین دارد. داروسازی در افزایش درآمد، رشد و توسعه کشور براساس تاکیدات موکد مقام معظم رهبری نقش داشته است، از همین رو داروسازی حامی دولت است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به دستاوردهای ایرن فارما هشتم، بیان کرد: به عنوان نماینده این صنعت اعلام می کنم که داروسازی نیازمند نگاه مثبت مسئولان داخلی در همه حوزه ها به ویژه جذب سرمایه گذار خارجی است. طی یکسال گذشته وزارت امور خارجه حمایت های قابل توجهی از این موضوع داشت.

وی افزود: وزارت صمت نیز کمک های قابل توجهی به صنعت دارو داشته و تلاش های در خصوص صادرات دارو توسط مسئولان انجام شده است.

پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو: کمبود دارو سال گذشته ۴۲۰ قلم بود، ولی امسال این مقدار به ۸۱ قلم رسیده است

پرداخت مطالبات دارویار

محمد پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به عنوان دومین سخنران آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ایران فارما، گفت: صنعت دارو یکی از پرافتخار ترین صنایع کشور است که ذیل آن به عنوان یک نقطه کانونی سایر صنایع در حال رشد است. در این صنعت زیر مجموعه های مختلفی در سایر رشته مانند مهندسی، دارو و غیره درحال توسعه هستند و توانستند ظرفیت های خود را به ظهور و آن را به روز کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان رقابت محصولات داخلی با خارجی، بیان کرد: امروز حوزه ماشین آلات داروسازی همگام با صنعت دارو درحال رشد است که با کمیت و کیفیت مناسب توانسته به رقابت با سایر محصولات موجود در کشورهای منطقه بپردازد.

وی افزود: کشورهای دیگر با جمعیت نزدیک به ایران مانند ترکیه، ویتنام و تایلند با ارزبری حدود ۳ برابری دارو مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. قابل ذکر است که کشور آرژانتین با جمعیتی کمتر از کشور با ۲ برابر ارزبری درحال تامین نیاز خود است. باتوجه به اینکه کشور اعتماد به متخصصین خود کرده است، منفعت فراوانی را به دست آورده، به بیانی بهتر کشور از داروسازی نفع بسیاری دریافت کرده است.

پیکانپور با اشاره به رفع نیازهای داروسازی با اخذ سیاست های جدید برای تولید، توضیح داد: در طول یکسال و نیم گذشته اداره کل دارو، شانه به شانه صنعت حرکت و از هیچ حمایتی جهت رشد داروسازی دریغ نکرد. فعالان این اداره کل در حال همیاری صنعت دارو هستند و هیچ تبعیضی بین شرکت ها قائل نشدند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به حمایت های انجام شده طی یکسال گذشته از صنعت دارو، اظهار داشت: حرکت گام با گام به سمت پرداخت برخط معوقات طرح دارویار و بیمه درحال انجام است. این موضوع یک طرح دوساله هست، اما سازمان مذکور با هماهنگی لازم به دنبال انجام این موضوع است که خواب سرمایه را به حداقل برساند. انتقال ارز از کارگزار قطر برای صنعت دارو در حال سپری کردن فاز آزمایشی است، این سیاست در حوزه کشاوری نتایح خوبی داشته و در صنع دارو هم این موضوع اگر نتایج خوبی داشته باشد بزودی اخبار مثبت فراوانی خواهد داشت. این فرآیند تبادل مالی می تواند مسیر داروهای حیاتی که اکنون در تامین آن چالش برای تبادل ارزی با اروپا وجود دارد را حل کند.

وی افزود: با دستور ویژه مقام عالی وزارت بهداشت تامین اعتبار ۹۵ میلیاردی برای خرید آنتی دوت ها جهت رفع کمبود همیشگی این موضوع انجام شده است. در حوزه سیاستگذاری، ترخیص و قیمت گذاری تغییرات مثبتی وجود داشته است. داشبوردی طراحی شده که به صورت عمومی در اختیار برنامه ریزان صنعت قرار گرفته است، امروز کسی نمی تواند مدعی کمبود داروهای براساس آمار مختلف باشد.

پیکانپور با اشاره به ظرفیت سهمیه ارزی ۳.۵ میلیارد دلاری وزارت بهداشت، گفت: سهمیه ارزی به ۴ میلیارد دلار رسیده و درخواست افزایش به ۴.۵ میلیارد دلار را داشتیم. ۱.۷ میلیارد دلار طی شش ماهه نخست سال جاری ارز برای مواد بسته بندی، ماده موثره و صنایع جانبی تخصیص یافته است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درخصوص ذخیره دارویی کشور توضیح داد: پیش بینی ذخیره راهبردی ۸۳۰ قلم دارو با مشوق های دولتی و همکاری بخش خصوصی انجام شده است. عرضه واکسن کوید۱۹ و تب زرد در داروخانه آغاز شده است. اگر کمبود داروی وجود داشته با ارتباط نزدیک با صنعت آن را حل کرده ایم.

وی افزود: کمبود دارو سال گذشته ۴۲۰ قلم بود، ولی امسال این مقدار به ۸۱ قلم رسیده است. درخواست تسهیلات ۳۰ همتی طی شش ماهه نخست سال جاری وجود داشت که ۶۰ درصد آن پرداخت شد.

پیکانپور در خصوص پرداخت مطالبات طرح دارویار در نمایشگاه ایران فارما گفت: اجتناب ناپذیر شدن پرداخت های دارویار مطالبه ما بود، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با اعلام این که پرداخت این مطالبات از حقوق هم واجب تر است، منتظر مصوبه واریز آن هستیم. گفتنی است که تامین داروهای تک نسخه ای از چهار ماه به کمتر از ۱۰ روز کاهش یافته است.

برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت: از ابتدای دولت ۱۱۳‪ شرکت جدید تولید کننده دارو به شرکت های تولیدی اصافه شدند و امروز ۴۴۰ واحد تولیدی با ظرفیت اسمی ۱۱۰ میلیاردی و اشتغالزایی ۴۰ هزار نفری رسیدیم

سرمایه گذاری دولت برای ارزش افزوده زنجیره استامینوفن

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت به عنوان سومین سخنران آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ایران فارما، گفت: صنعت داروسازی ایران یکی از صنایع موفق در تامین نیازهای داخلی در حوزه های داروهای شیمیایی، بیولوژیک، مکمل ها و غیره است. ۹۷ درصد داروی مصرف کشور تولید داخل است و از ابتدای دولت ۱۱۳‪ شرکت جدید تولید کننده دارو به شرکت های تولیدی اصافه شدند و امروز ۴۴۰ واحد تولیدی با ظرفیت اسمی ۱۱۰ میلیاردی و اشتغالزایی ۴۰ هزار نفری رسیدیم. این راه با همت صاحبان صنایع، متخصصین و دانشمندان و با همراهی حوزه های مختلف دولت و محوریت وزارت بهداشت و درمان، وزارت های صمت، علوم، نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پتروشیمی ها طی شده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه برنامه صادرات دارو دنبال می شود، اظهار داشت: هدف دولت ایجاد بستر تعامل خارجی در حوزه صادرات و سرمایه گذاری های مشترک است، ایران اعلام آمادگی برای جذب سرمایه گذاری خارجی را داشته و از این موضوع استقبال می کند. دولت برنامه دارد صادرات دارو نقش پر رنگتری داشته باشد و باید سهم براساس سهم تولید دارو کشور در دنیا که معادل ۱.۱ است، به همین میزان نیز صادرات وجود داشته باشد. در این صورت می توان در کوتاه مدت هدف گیری چهار برابری و در بلند مدت هدف گذاری بیشتری داشت.

برادران در خصوص نقدهای وارده به هدف گذاری ۲ میلیارد دلاری صادرات، توضیح داد: درمورد هدف گذاری ۲ میلیارد دلار نقد هایی مطرح شده که می توانیم به آن برسیم، شاید امروز کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم، اما رسیدن به ۲ میلیارد دلار صادرات نیازمند برنامه میان مدت است. به عنوان مثال در حوزه زنجیره تکمیل استامینوفن از جی دی پی صادر کننده، تنی ۳۰۰ دلار است. این محصول تبدیل به بنزن با قیمت تنی ۷۰۰ دلار می شود و نهایتا در محصول نهایی که قرص و شربت است ارزش آن به ۳۰ هزار دلار می رسد، به بیانی بهتر این موضوع ۱۰۰ برابر ارزش افزوده دارد. با هماهنگی پتروشیمی، وزارت صمت و مجموعه سندیکاهای مربوط و وزارت بهداشت این زنجیره ها را داخلی می کنیم و دنبال افزایش اشتغالزایی و تولید فعلی هستیم.

وی افزود: در حوزه تولید ماشین آلات به اندازه صنعت دارو رشد در کشور وجود دارد، اما برخی از تولیدکنندگان ماشین آلات نیازمند بازسازی کارخانه ها هستند. در تامین ماشین آلات اگر نیاز به واردات باشد، بستری طی توافق وزارتخانه های بهداشت و صمت فراهم شده و تسهیلاتی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است. تامین ارز برای بازسازی کارخانه ها نیز در نظر گرفته شده که حلال مشکلات است. دولت برنامه کاهش ارزبری، کاهش تعرفه گمرکی، افتتاح کارهانه های جدید، افزایش سهم اقتصادی تولید دارو و توسعه صادرات داروهای داخلی را جهت تبدیل به صادرکننده برتر دنبال می کند.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha