۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
توسعه منطقه مکران در گرو اجرای پروژه‌های بخش‌ کشاورزی

توسعه منطقه مکران در گرو اجرای پروژه‌های بخش‌ کشاورزی

در راستای توسعه منطقه مکران، ۲۱ پروژه کشاورزی در زیربخش‌های مختلف پیش‌بینی شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، سیدحسین حسینی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران در جلسه امضای تفاهم‌نامه توسعه سواحل مکران، درباره روند اجرایی پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در منطقه مکران گفت: در راستای توسعه منطقه مکران ۲۱ پروژه مربوط به زیربخش کشاورزی است که ۹ پروژه مربوط به سازمان شیلات ایران، ۳ پروژه در حوزه شرکت شهرک‌های کشاورزی، ۲ پروژه در حوزه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، یک پروژه در حوزه معاونت امور زراعت، ۲ پروژه در حوزه معاونت امور دام و ۴ پروژه در حوزه معاونت امور باغبانی است.

حسینی افزود: جانمایی پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در شهرستان‌های حوزه مکران، بهسازی بنادر صیادی رمین، ایجاد تأسیسات سایت پرورش میگوی رودیک، اجرای ۴ پروژه امور باغبانی، توسعه کشاورزی حفاظتی، اجرای ۲ پروژه امور دام و بهسازی بندر صیادی بریس مد نظر است.

وی افزود: بهسازی تأسیسات سایت پرورش میگوی گواتر، کنترل گالی‌ها از طریق عملیات آبخیزداری، توسعه کشاورزی حفاظتی و اجرای ۲ پروژه امور دام در چابهار، توسعه بندر صیادی تنگ، توسعه بندر صیادی کنارک، بهسازی بنادر صیادی زرآباد، اجرای ۴ پروژه امور باغبانی، توسعه کشاورزی بهسازی بنادر صیادی گوکسر، اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان جاسک (سازه) از دیگر پروژه‌های قابل ذکر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اجرای ۴ پروژه امور باغبانی، اجرای ۲ پروژه امور دام در بندر جاسک، بهسازی بنادر صیادی کلاهی، اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان میناب (سازه)، اجرای ۴ پروژه امور باغبانی و اجرای ۲ پروژه امور دام در منطقه میناب، اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان سیریک (سازه)، اجرای ۲ پروژه امور دام در این منطقه، بهسازی بنادر صیادی گوکسر، اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان جاسک (سازه)، اجرای ۴ پروژه امور باغبانی و اجرای ۲ پروژه امور دام در منطقه جاسک از پروژه‌های پیش‌بینی شده است.

وی درباره پروژه‌های مربوط به سازمان شیلات ایران گفت: پروژه‌های مربوط به سازمان شیلات ایران شامل بهسازی بنادر صیادی تنگ، کنارک، بریس، رمین، پزم و زرآباد به منظور پایداری و تاب‌آوری تولید و اشتغال، بهسازی بنادر صیادی گوگسر و کلاهی به منظور پایداری و تاب‌آوری تولید و اشتغال، تکمیل ۱۲ بندر صیادی مردمی، ایجاد تاسیسات زیربنایی جدید پرورش میگو، تکمیل تاسیسات زیربنایی پرورش میگو (موجود)، ایجاد مراکز تکثیر ماهی و میگو، ایجاد کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان، احیا و ایجاد کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی آبزیان و توسعه پرورش ماهی در دریا (قفس) است.

برآورد ۴۵.۳ همت اعتبار برای پروژه‌های شیلاتی در منطقه مکران
رییس سازمان شیلات ایران کل اعتبارات برآورد شده پروژه‌های شیلاتی در منطقه مکران را ۴۵.۳ همت اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار ۱۱۹۷۴۰ میلیارد ریال از منابع دولتی و ۳۳۲۹۰۰ میلیارد ریال با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که کل منابع مالی هزینه شده ۰.۸ همت، که ۳۰۴۰ میلیارد ریال از منابع دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی معادل ۵۲۰۰ میلیارد ریال است.

به گفته وی، در این طرح ظرفیت آبزیان به ۴۶۵ هزار تن رسیده و ۱۲۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی و میگو تولید شده و برای ۶۴۰۳۹ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

برآورد ۱۸ همت اعتبار برای پروژه‌های باغبانی در منطقه مکران
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره پروژه‌های مربوط به معاونت امور باغبانی گفت: توسعه میوه‌های گرمسیری، اصلاح باغات، توسعه گلخانه‌ها و توسعه سایبان کشاورزی از پروژه های پیش یبینی شده در این بخش است.

وی ادامه داد: کل اعتبارات برآورد شده در این بخش ۱۸ همت است که ۱۵۳۱۳۶ میلیارد ریال از منابع دولتی و ۳۰۵۱۸ میلیارد ریال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

حسینی در ادامه تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ هزار هکتار در منطقه مکران به زیر کشت میوه‌های گرمسیری رفته و بیش از ۲۰۸ هزار تن تولید وجود داشته است.

به گفته وی، پروژه‌های در حال توسعه این منطقه شامل؛ اصلاح باغات درجه ۲ و بازسازی باغ‌های غیراقتصادی و درجه ۳ در سطح ۶۳۳۷ هکتار، توسعه باغات گرمسیری در مناطق مستعد و محیط‌های کنترل شده ۴۶۶۹.۲ هکتار، توسعه گلخانه‌ها ۱۱۰۰ هکتار، توسعه سایبان و محیط‌های کنترل شده ۵۵۰۰ هکتار، کاهش واردات میوه‌های گرمسیری و ایجاد تنوع در ارقام میوه با امکان برداشت متنوع است.

وی مهم‌ترین پروژه حوزه زراعت را توسعه کشاورزی حفاظتی برشمرد و افزود: توسعه کشاورزی حفاظتی در سطح ۶۰۰ هکتار با اعتبار دولتی ۲۵ میلیارد ریال اجرا شده است.

اجرای عملیات آبخیزداری در سطحی معادل ۴۰۰ هزار هکتار
رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: پروژه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شامل کنترل و تثبیت گالی های منطقه دشتیاری از طریق عملیات آبخیزداری که در سطحی معادل ۴۰۰ هزار هکتار اجرا شد و اجرای عملیات آبخیزداری در سطح شهرستان‌های میناب و بشاگرد، سیریک و جاسک در قالب ۲۹ پروژه زود بازده که در سطحی معادل ۱۲۶ هزار هکتار اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های معاونت امور دام شامل پرورش شتر و اصلاح پرورش مرغ بومی در روستاها، شامل مراکز اصلاح نژاد و ترویجی است که کل اعتبارات برآورده شده برای آن ۲۶ همت است که ۳۳۹۷ میلیارد ریال از منابع دولتی و ۲۲۲۳۰ میلیارد ریال از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی افزود: اجرای پروژه‌های فوق ۱۰۷ هزار و ۶۰۰ تن به ظرفیت تولید گوشت، تخم مرغ و شیر خام خواهد افزود و برای ۱۴۴۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

ظرفیت ایجاد ۲۳ شهرک در منطقه مکران وجود دارد
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره پروژه‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی نیز گفت: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای، ایجاد شهرک‌های شیلاتی و ایجاد شهرک‌های دامپروری مد نظر است که تخصیص اعتباری معادل مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد ریال برای شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۸۴ هکتار در شهرستان کنارک سیستان و بلوچستان که در مرحله انتخاب پیمانکار، تحویل زمین و اجرای پروژه قرار دارد.

وی افزود: کل اعتبارات برآورده شده برای زیرساخت‌ها ۳ همت و کل اعتبارات برآورده شده برای ساخت سازه‌ها ۲۰ همت برآورد شده است.

حسینی ادامه داد: ظرفیت ایجاد ۲۳ شهرک پیش‌بینی شده است که ۸۰۵ هزار و ۸۲۸ تن به ظرفیت تولید اضافه کرده و برای ۶۱ هزار و ۱۰۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۲۴۵٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha