۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای احداث ۹ پارک پتروشیمیایی

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای احداث ۹ پارک پتروشیمیایی

مدیرعامل شرکت پارک‌های پتروشیمیایی افق خلیج‌فارس گفت: نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این زمینه داریم.

به گزارش بازار به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، احمد شهریاری در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با اشاره به حرکت صنعت پتروشیمی دنیا به سمت صنایع پایین‌دستی و ایجاد پارک‌ها، گفت: هم‌اکنون کشورهایی همچون آلمان، چین، کره، ژاپن، عربستان و ترکیه در حال توسعه صنایع پایین‌دستی و پارک‌ها هستند.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی یک خانواده شیمیایی است که زنجیره‌وار می‌تواند همه محصولات آن به هم متصل باشد و محصول هر واحد، خوراک واحد دیگری باشد، افزود: صنعت پتروشیمی در دنیا از حدود سال ۲۰۰۰ به سمت پارک‌ها گرایش پیدا کرد اما در ایران در دو سال اخیر و در دولت سیزدهم شاهد توجه به این مهم هستیم.

مدیرعامل شرکت پارک‌های پتروشیمیایی افق خلیج‌فارس با اعلام اینکه کشورهای دیگر در پروژه پارک‌های خود حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه داد: امیدواریم که صنعت پتروشیمی ایران هم چنین سرمایه‌گذاری را در این عرصه داشته باشد چرا که نخستین مزیت این سرمایه‌گذاری جلوگیری از خام‌فروشی است و بازگشت سرمایه آن برای همان شرکت‌ها و کشورها خواهد بود.

شهریاری با اشاره به ظرفیت تولید ۹۲ میلیون تولید محصولات پتروشیمی کنونی در کشور که ۱۴ میلیون تن آن تنها به تولید متانول اختصاص دارد، گفت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به این منظور پارک متانول را در دستور کار قرار داد و در نظر داریم در این پارک‌ها چهار زنجیره از متانول را به دست بیاوریم. البته در سایر محصولات همچون اوره هم در این سال‌ها دچار اشتباه‌هایی بوده‌ایم که در صنعت کشاورزی هم تأثیر داشته و نیاز است زنجیره ارزش این محصول هم کامل شود. به همین دلیل هلدینگ خلیج فارس پارک کود شیمیایی را در چابهار و نایبند پیش‌بینی کرده است.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد دو پارک چسب و رزین در زیرمجموعه شرکت‌های پلیمری هم خبر داد.

مدیرعامل شرکت پارک‌های پتروشیمیایی افق خلیج‌فارس با اشاره به کارکرد متفاوت پارک‌های پتروشیمی نسبت به شهرک‌های صنعتی، اظهار کرد: در پارک‌های پتروشیمی، انواع زیرساخت، یوتیلیتی، تولیدات جانبی و خوراک به طور همزمان تأمین می‌شود و شرکت‌ها دسترسی راحتی به این موارد دارند و مهمتر اینکه محصول نهایی در همان پارک بازار دارد و به فروش می‌رسد.

شهریاری با بیان اینکه در سال‌های گذشته همه امور پروژه‌محور پیش می‌رفت و در مورد آینده فروش محصولات و تولیدات بعدی و یا زیرساخت‌های لازم برای صنایع پایین‌دستی شرکت‌ها فکر نمی‌شد، افزود: تعهدات هلدینگ خلیج فارس ۱۳ پارک بوده اما هم‌اکنون برای ۹ پارک پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است. این پارک‌ها در استان‌های جنوبی و نوار ساحلی خلیج فارس پیش‌بینی شده تا دسترسی مناسبی به منابع آبی و مسیرهای صادراتی وجود داشته باشد اما می‌توان در آینده در استان‌های دیگر هم این پارک‌ها را پیش‌بینی کرد.

وی با اعلام اینکه در مجموع برای ۹ پارک پتروشیمی به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، گفت: با توجه به ارزش افزوده بالای این پارک‌ها، حمایت مستقیم هلدینگ خلیج فارس و حاشیه سود بالای این پروژه‌ها، استقبال خوبی برای سرمایه‌گذاری را شاهد بوده‌ایم. ضمن اینکه در بخش‌هایی که به محصول نهایی نزدیک شده‌ایم، سرمایه‌گذاران داخلی از صنایع خودرو، شوینده‌ها و… تمایل بیشتری به همکاری دارند.

مدیرعامل شرکت پارک‌های پتروشیمیایی افق خلیج‌فارس به برخی محدودیت‌ها و بروکراسی اداری در تأمین زمین‌های لازم برای پارک‌ها، به عنوان چالش‌های پیش روی این پروژه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: این پارک‌ها بیشتر در مناطقی محروم و کم‌برخوردار و در نزدیکی سواحل جنوبی پیش‌بینی شده‌اند و جزئی از مناطق حفاظت شده طبیعی هم نیستند اما باز هم برخی اداره‌ها موانعی را پیش پای ما می‌گذارند.

کد خبر: ۲۴۵٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha