۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
جزئیات شکسته شدن طلسم صدور مجوز کارگزاری‌ها پس از ۱۳ سال
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس اعلام کرد

جزئیات شکسته شدن طلسم صدور مجوز کارگزاری‌ها پس از ۱۳ سال

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس گفت: پس از ۱۳ سال، چندین موافقت اصولی برای تاسیس شرکت های کارگزاری طی دو سال گذشته صادر شده است، و تعداد ۱۰ شرکت کارگزاری به مرحله تاسیس و ثبت شرکت رسیده‌اند.

به گزارش بازار، منوچهر میرزایی با اشاره به ابلاغ قانون اصلاح مواد یک و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که به موجب آن تسهیلاتی برای صدور مجوزها تجویز کرده بود، گفت: پس از ۱۳ سال، تعداد ۱۰ شرکت کارگزاری به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده‌اند.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: تعداد ۷ شرکت کارگزاری هم به مرحله دریافت مجوزهای فعالیت رسیدند و برای هر کدام از این شرکت‌های کارگزاری جدید، مجوزهای فعالیت هشتگانه ای تعریف و صادر شده که شامل مجوز معاملات اوراق تامین مالی، مجوز معاملات کالا، اوراق مشتقه مبتنی بر اوراق بهادر و اوراق مشتقه مبتنی بر کالا، مجوز کال سنتر و مجوز معاملات برخط و مجوز مشاور عرضه و مجوز مشاور پذیرش اوراق بهادار است.

وی با اشاره به این که نسبت تعداد شرکت‌های کارگزاری و حجم معاملات قابل قیاس با سایر کشورها نیست، ادامه داد: شرایط دریافت، مجوز تاسیس و مجوز فعالیت به صورت دقیق، کامل و شفاف در دستورالعمل مربوطه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه در دسترس فعالان بازار است.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس با تاکید به اینکه به هیچ عنوان در این پروسه نه بحث امضای طلایی مطرح است و نه اعمال سلیقه اشخاص، تصریح کرد: در حال حاضر کاربرهای مربوط به صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری و هم بقیه انواع نهادهای مالی که از سوی سازمان بورس تهیه و از سوی مرکز ملی تایید نهایی شده، در درگاه مجوزها به نشانی G۴B.IR در دسترس است.

وی گفت: بنابرین هر فرد متقاضی بالقوه ای با مراجعه به مرکز ملی مجوزها یا تارنمای قوانین و مقررات بازار سرمایه می‌تواند به صورت شفاف و دقیق مشاهده کند که شرایط صدور مجوز هر کدام از انواع و اقسام نهادهای مالی از جمله شرکت های کارگزاری به چه صورت است.

میرزایی مطرح کرد: در حال حاضر بنا به حکم قانونی که ذکر شد، فرایند صدور مجوزهای کسب و کار به صورت متمرکز برای همه دستگاه‌های متولی صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور در حال انجام است و پس از مطالعه کاربرها و شرایط، متقاضیان می‌توانند از طریق درگاه ملی، درخواست خود را برای صدور مجوز از جمله مجوزهای مربوط به تاسیس و فعالیت نهادهای مالی به سازمان بورس ارسال کنند.

کد خبر: ۲۴۵٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha