۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
استفاده از پساب برای صنایع یکی از برنامه‌های وزارت نیرو است
مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب وزارت نیرو:

استفاده از پساب برای صنایع یکی از برنامه‌های وزارت نیرو است

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: هرچه سهم صنعت از بازار پساب افزایش یابد به همان میزان از مصرف آب باکیفیت توسط این بخش کاسته خواهد شد.

به گزارش بازار، عباس اکبرزاده افزود: جایگزینی پساب به‌جای استفاده از آب باکیفیت برای صنایع یکی از برنامه‌هایی است که در پیاده‌سازی نقشه راه فاضلاب مورد تأکید قرار گرفته و از سال ۱۴۰۱ مصوبه آن به‌صورت رسمی به صنایع ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با توجه به راهبُردهای اتخاذ شده در وزارت نیرو و در راستای مدیریت کم‌آبی که در حال حاضر و در آینده گریبان‌گیر کشور خواهد بود، صنایع کشور بایستی به جای استفاده از آب‌های با کیفیت سطحی و زیرزمینی از پساب استفاده کنند، البته این راهبرد اصولی و صحیح بایستی با تدبیر و به‌تدریج اجرایی شود.

اکبرزاده ابلاغ مصوبه مربوط که در سال ۱۴۰۱ به‌صورت مشترک توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت مدیریت منابع آب انجام شد را نقطه عطفی در برنامه‌های مقابله با کم‌آبی و مدیریت ناترازی تولید و مصرف آب در کشور عنوان دانست و بیان کرد: این راهبرد سال‌ها با موفقیت در بسیاری از کشورها که از پیش با چالش‌های کم‌آبی روبرو شده بودند با موفقیت بکار گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبه ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب باکیفیت توسط صنایع ظرفیت قابل‌توجهی از این نوع آب‌ها را در اختیار بخش شرب قرار خواهد داد.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب مؤسسه تحقیقات آب گفت: درگذشته عمده رویکردها پیرامون فاضلاب، جمع‌آوری و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست بود.

اکبرزاده ادامه داد: امروزه با تغییر گفته‌مان، فاضلاب به‌عنوان یک منبع باارزش پایدار مطرح است که پس از جمع‌آوری و تصفیه تبدیل به پسابی می‌شود که کاربردهای فراوانی در صنعت، کشاورزی، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، احیای رودخانه‌ها و سایر محیط‌های آبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تا سال‌های اخیر عمده کاربرد پساب در بخش کشاورزی بوده است (کمتر از ۵۰ درصد) اما پیش‌بینی می‌شود با اجرای مصوبه ذکر شده سهم صنعت در آینده از این منبع باارزش و پایدار به‌تدریج افزایش یابد.

اکبرزاده اظهار امیدواری کرد: اجرای مدبرانه و دقیق مصوبه فوق و ارتقای سهم صنعت در استفاده از پساب، موجب افزایش ظرفیت آب باکیفیت جهت تولید آب شرب به‌ویژه درکلان شهرها شود.

کد خبر: ۲۴۵٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha