۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم شهریور ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم شهریور ۱۴۰۲

بانک‌های مرکزی آمریکا و انگلیس در هفته‌ای که گذشت روند نرخ بهره خود را متوقف کردند. ترکیه با افزایش نرخ بهره به مبارزه با تورم ادامه داد و عربستان به لیگ اقتصادهای هزار میلیارد دلاری پیوست.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته، اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرارند:

۳۰۷ هزار میلیارد
رویترز: موسسه مالی بین‌المللی (IIF) در گزارش جدید خود اعلام کرده است که بدهی دلاری جهانی در نیمه اول سال جاری ۱۰ هزار میلیارد دلار و طی دهه گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد دلار افزایش‌یافته است. به گزارش این موسسه مبلغ بدهی‌های جهانی در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به رکورد تاریخی ۳۰۷ هزار میلیارد دلار رسیده است. افزایش اخیر، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی جهانی را برای دومین سه‌ماهه متوالی به ۳۳۶ درصد رسانده است. پیش از سال ۲۰۲۳، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی برای ۷ فصل ۳ ماهه متوالی کاهش‌یافته بود. رشد کند اقتصادی، در کنار کند شدن روند افزایش قیمت‌ها، مقصر اصلی افزایش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در جهان اعلام‌شده است. بیش از ۸۰ درصد از جدیدترین بدهی‌های انباشته‌شده از سوی کشورهای توسعه‌یافته بوده است و آمریکا، ژاپن، انگلیس و فرانسه بیشترین افزایش میزان بدهی را داشته‌اند. در میان بازارهای نوظهور هم بیشترین رشد مربوط به بزرگ‌ترین اقتصادها، یعنی چین، هند و برزیل بوده است.

۳۰ درصد
ان‌بی‌سی: بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه نرخ بهره اصلی خود را باهدف مبارزه با تورم پایداری که سال‌هاست گریبان اقتصاد ترکیه را چسبیده، با ۵۰۰ واحد افزایش از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داد. در پی این اقدام ارزش لیر ترکیه در برابر دلار اندکی کاهش یافت و به ۲۷٫۰۶ رسید. لیر تا به امروز ۳۰ درصد در برابر دلار کاهش ارزش داشته است و طی ۵ سال گذشته ۷۸ درصد از ارزش خود را در برابر دلار ازدست‌داده است. در ماه ژوئن، پس‌ازآنکه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، سیاست‌گذارانی متعهد به تغییر وضعیت تورم را در سمت‌های کلیدی اقتصادی ترکیه قرار داد، نرخ بهره برای اولین بار در بیش از ۲ سال گذشته افزایش یافت و مسیری متفاوت ازآنچه اردوغان سرسختانه دنبال می‌کرد، در پیش‌گرفته شد. پیش‌ازاین ترکیه نرخ بهره خود را از ۱۹ درصد در اواخر سال ۲۰۲۱ به ۸٫۵ درصد در مارس سال گذشته کاهش داد و درنتیجه این کار نرخ تورم به‌شدت افزایش پیدا کرد و در اواخر سال ۲۰۲۲ به ۸۰ درصد رسید.

۱٫۶۹ میلیارد یورو
بلومبرگ: بر اساس داده‌های رسمی موسسه IW، سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان در چین در نیمه اول سال به نسبت زمان مشابه در سال گذشته ۱٫۶۹ میلیارد یورو کاهش داشته است. IW در تحلیلی که به‌طور انحصاری با رویترز به اشتراک گذاشت، اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ از ۱۲ میلیارد یورو در نیمه اول سال گذشته به ۱۰٫۳۱ میلیارد یورو (۱۱٫۰۲ میلیارد دلار) کاهش‌یافته است. بااین‌حال، این مبلغ هنوز تقریباً ۲ برابر ۵٫۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹، یعنی پیش از شیوع بیماری کرونا بود. همچنین بیش از دو برابر ۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری متوسط در نیمه اول سال نسبت به دهه قبل بوده است

۰.۱ درصد
بی‌بی‌سی: کاهش ۰٫۱ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در انگلیس در ماه اوت نسبت به ماه جولای باعث شد بانک مرکزی انگلیس به روند افزایش نرخ بهره طی ۱۴ دوره متوالی پایان بدهد. این بانک از دسامبر ۲۰۲۱ به‌طور مداوم نرخ‌ها را افزایش داده بود تا بتواند تورم را مهار کند و نرخ اصلی بهره خود را از ۰٫۱ درصد به بالاترین میزان طی ۱۵ سال گذشته یعنی ۵٫۲۵ درصد در ماه اوت رساند. در جدیدترین نشست کمیته سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی انگلیس، با تأکید به این‌که نرخ تورم هنوز فاصله زیادی تا هدف بانک دارد و نظارت بر تورم همچنان پیگیرانه ادامه خواهد داشت، و با توجه به کاهش تورم در ماه اوت با ۵ روی موافق و ۴ روی مخالف تصمیم به توقف روند افزایش نرخ بهره گرفت. ۴ عضو مخالف خواهان افزایش ۲۵ واحد پایه دیگر و رساندن نرخ بهره به ۵٫۵ درصد بودند.

۱۳٫۵ میلیارد دلار
رویترز: شرکت توشیبا اعلام کرد که پیشنهاد مناقصه ۱۳٫۵ میلیارد دلاری از سوی شرکت سهامی خصوصی Industrial Partners (JIP) ژاپن با موفقیت به پایان رسیده است؛ معامله‌ای که راه را برای خصوصی شدن این مجموعه صنعتی هموار خواهد ساخت. این قرارداد پس از سال‌ها نبرد با سرمایه‌گذاران فعال خارج از کشور، این سازنده ۱۴۸ ساله نامدار را به دستان سرمایه‌گذاران ‌داخلی قرار می‌دهد. توشیبا قرار است در ماه دسامبر از فهرست بورس خارج شود. این شرکت توشیبا در ماه مارس پیشنهاد ۲ هزار میلیارد ینی، برابر ۱۳٫۵ میلیارد دلاری خرید این مجموعه صنعتی ژاپنی را پذیرفت. اگرچه برخی از سهامداران از قیمت ناراضی بودند، اما توشیبا استدلال کرد که هیچ چشم‌اندازی برای پیشنهاد بالاتر یا پیشنهاد رقابتی وجود ندارد.

۱۰۰۰ میلیارد دلار
العربیه: تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی برای اولین بار از سقف ۱ هزار میلیارد دلار برابر ۴٫۱۵۵ هزار میلیارد ریال فراتر رفت و موجب پیوستن این کشور به باشگاه اقتصادهای تریلیون دلاری شد. این ارقام در گزارشی از سوی فدراسیون اتاق‌های عربستان سعودی منتشر شد. این خبر در همان هفته‌ای منتشرشده است که صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد اقتصاد عربستان سریع‌ترین رشد را در میان کشورهای عضو گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۲ داشته است. در گزارش اتاق‌های عربستان به‌تفصیل آمده است که پادشاهی عربستان به نرخ رشد ۸٫۷ درصدی دست‌یافته است، یعنی بالاترین نرخ رشد در میان کشورهای عضو گروه ۲۰.

کد خبر: ۲۴۵٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha