۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
صرفه جویی ۵۰ درصدی سم با بکارگیری پهبادهای ایرانی
سازنده اولین پهباد سمپاش کشور در گفت و گو با بازار:

صرفه جویی ۵۰ درصدی سم با بکارگیری پهبادهای ایرانی

محمدی کشکولی، مدیرعامل شرکت ماشین کاشت فارس با اشاره به افزایش گرایش صنعت کشاورزی به پهبادهای سمپاشی، می گوید: استفاده از پهبادها باعث کاهش ۹۸ درصدی مصرف آب، کاهش ۱۰ تا ۵۰ درصدی مصرف سم و همچنین کاهش زمان سم پاشی می گردد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: طی سالهای اخیر استفاده از پهبادهای کشاورزی در صنعت کشاورزی کشور رونق بیشتری داشته و توجه بخش دولتی و کشاورزان به این حوزه فعالیت بیش از گذشته معطوف شده است. این پهبادها که عمدتا توسط شرکتهای دانش بنیان ساخته می‌شود غالبا دارای ویژگی هایی همچون کاهش مصرف سم و بالا بردن سرعت کار است.

«مجید محمدی کشکولی، مدیرعامل شرکت ماشین کاشت فارس» است که در زمینه ساخت پهبادهای سمپاش سابقه ای بالغ بر ۲۰ سال فعالیت دارد و درواقع سازنده اولین پهباد سمپاش کشور محسوب می‌شود. آنچه در ادامه می خوانید مصاحبه ما با وی است.

مجید محمدی کشکولی، مدیرعامل شرکت ماشین کاشت فارس در معرفی و شرح فعالیت‌های شرکت می گوید: این شرکت در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده است و در زمینه  واردات، تولید و فروش ماشین آلات کشاورزی و خدمات مکانیزه کشاورزی فعالیت داریم. تا به امروز بیش از ۱۰۰ نوع ماشین‌ آلات کشاورزی که بسیاری از آنها جزو ماشین ـلات  نوین بوده، به صنعت کشاورزی کشور معرفی کرده‌ایم. در حقیقت یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های ما فعالیت روی سمپاش‌ها بوده است؛ به طوری که از سال ۷۷ به سمت تکنولوژی های نوین سمپاشی حرکت کردیم. سمپاش‌هایی که بتواند مصرف آب و سموم را کاهش بدهد و آلودگی محیط زیست را کم کند و از آن طرف راندمان را بالا ببرد. به عبارت دیگر به این سمت رفتیم که بتوانیم پهبادهایی تولید کنیم که از هر بعدی که به آن نگاه کنیم بتواند به صنعت کشاورزی کمک کند.

ما در شروع کار تکنولوژی نوینی را از کشورهای پیشرفته دنیا مثل انگلیس و ایتالیا  وارد و بومی سازی کردیم و دستگاه‌های جدیدی تولید کردیم که ثبت اختراع نیز شد. این رویه تا حدود ۹ سال پیش ادامه یافت تا اینکه با دیگر شرکت‌مان به نام «شرکت تعاونی دانش بنیان کسب و کار جهان جدید» که زمینه کاری آن حوزه  پهبادها بود جوین شدیم و تصمیم گرفتیم اولین پهباد سمپاش را تولید کنیم و به این ترتیب با همان امکانات اولیه توانستیم یک پهباد کوچک سمپاشی تولید کنیم.

در این هنگام و  همزمان با ما ساخت پهباد سمپاش در کشور چین نیز آغاز شده بود بنابراین ما ما در عین حال که روی پهبادها کار می کردیم مدلهایی را نیز از چین وارد کردیم. نتیجه کار نیز این شد که در ۱۰ سال گذشته حداقل ۱۰ مدل پهباد به کشور معرفی کردیم.

 

سخت بودن جا انداختن پهبادها در صنعت کشاورزی
محمدی کشکولی می افزاید: با توجه به اینکه ساخت پهباد یک تکنولوژی در حال رشد بود و تقریبا هر ۶ ماه یک مدل  جدید رونمایی می شد ما نیز مبجور بودیم همراه با تکنولوژی جلو برویم و به این ترتیب بخشی از قطعات مورد استفاده ما وارداتی و بخشی دیگر تولیدی شد و نهایتا پهبادی با نام HISKY وارد بازار شد. امروز نیز به چند محصول جدیدتر رسیده ایم که طرفداران زیادی دارد و از اقصی نقاط کشور و اکثر استانها خریدار دارند.

البته گفتنی است که ما بسیار هزینه کردیم تا این تکنولوژی توسط بخش دولتی و خود کشاورزان پذیرفته شود. به عبارت دیگر جا انداختن این موضوع که این تکنولوژی می‌تواند به عنوان مثال حجم آب مصرفی را یکدفعه از ۴۰۰ لیتر به  ۱۰ لیتر برساند  یا  ۲ ساعت زمان سمپاشی را به ۸ تا ۱۰ دقیقه کاهش دهد، یا اینکه باعث کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود کار بسیار سختی بود. در حقیقت برای جا انداختن این پهبادها  هزینه های بسیاری لازم بود چرا که بایستی در اقصی نقاط کشور تست میدانی می‌دادیم و هزینه بر بود.

 جا انداختن این موضوع که این تکنولوژی می‌تواند به عنوان مثال حجم آب مصرفی را یکدفعه از ۴۰۰ لیتر به  ۱۰ لیتر برساند  یا  ۲ ساعت زمان سمپاشی را به ۸ تا ۱۰ دقیقه کاهش دهد، یا اینکه باعث کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود کار بسیار سختی بود

جلوگیری از له شدگی ۱۵ درصدی محصولات با استفاده از پهبادهای سمپاشی
مدیرعامل شرکت ماشین کاشت فارس در خصوص بارزترین ویژگی‌های پهبادهای تولیدی شان می گوید: یک از بارزترین ویژگی‌های پهبادهای سمپاش ما این است که وقتی پرواز می‌کند عملا هیچ برخوردی با محصولات ندارد در حالی که تا پیش از این در سمپاش‌های پشت تراکتور، کشاورز مجبور بود خود داخل مزرعه شود بنابراین هم خود فرد سمی می‌شد و هم بخشی از محصول له می‌شد و از بین می‌رفت. به عبارت دیگر در حالت عادی ما در هنگام سمپاشی ۱۰ تا ۱۵ درصد له شدگی محصول داریم اما با پهبادهای سمپاش هیچ آسیبی به محصول نمی‌رسد و خود زارع نیز به هیچ وجه در معرض سموم کشاورزی قرار ندارد.

محمدی کشکولی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر استفاده از پهبادهای سمپاش مصرف آب را تا ۹۸ درصد کاهش می دهد. همچنین مصرف سم را بین ۱۰ تا ۵۰ درصد کم می‌کند. علاوه بر این  بحث سرعت کار نیز مطرح است که اگر در حالت عادی ۲ ساعت برای سمپاشی هر هکتار زمین زراعی زمان صرف شود با استفاده از پهبادهای سمپاشی این مدت به ۱۰ دقیقه کاهش می‌یابد. در واقع مجموع این ویژگی‌ها باعث شده که طی سالهای اخیر صنعت کشاورزی گرایش زیادی به این پهبادها پیدا کرده است.

 

عرضه یک پهباد سمپاشی متفاوت و با کارایی بالاتر به صنعت کشاورزی تا ۴ ماه آینده
این فعال صنعت پهبادهای کشاورزی می‌گوید: در حال حاضر ۴۰ درصد قطعات ما وارداتی و مابقی آن تولید داخل است و اگرچه در بحث تولید وقتی ۲۵ تا ۳۰ درصد از یک کالا ساخت داخل باشد آن محصول تولید داخلی محسوب می‌شود، اما با این وجود ما معمولا تاکید می کنیم که بخشی از قطعات ما وارداتی است.

محمدی کشکولی در پاسخ به این سوال که سالانه چند دستگاه پهباد تولید می‌کنید، می‌گوید: ما قصد داشتیم سالانه هزار دستگاه تولید کنیم اما در حال حاضر سالی ۱۰۰ دستگاه می‌توانیم تولید کنیم که از یک طرف به دلیل بحث هزینه‌ها است. از سوی دیگر بحث واردات سخت قطعات نیز تاثیر گذار است چون برخی از قطعاتی که در ساخت این پهبادها به کار می رود در واقع امنیتی است و روند وارد کردن آن طولانی است. به طوری که مثلا اگر مد نظرمان این است که یک قطعه ظرف ۲۰ روز به دستمان برسد اما تا ۶۰ روز تولید می‌کشد. از ان طرف روند آماده سازی قطعاتی که در داخل تولید می‌شود و غیره همگی باعث می‌شود که نتوانیم فعلا به آن میزان که مورد هدف‌مان است تولید داشته باشیم.

به خصوص اینکه طی یکسال اخیر با چالشهایی مواجه شدیم که انتظار نداشتیم و به همین دلیل در شرایطی که بایستی آذرماه سال ۹۸  سفارشات را  تحویل می‌دادیم الان با یک تاخیر چند ماهه بتدریج در حال تحویل سفارشات هستیم که این تاخیر به معنای وارد شدن خسارت سنگین به ما است.

ما قصد داشتیم سالانه هزار دستگاه تولید کنیم اما در حال حاضر سالی ۱۰۰ دستگاه می‌توانیم تولید کنیم که از یک طرف به دلیل بحث هزینه‌ها است، از سوی دیگر بحث واردات سخت قطعات نیز تاثیر گذار است چون برخی از قطعاتی که در ساخت این پهبادها به کار می رود در واقع امنیتی است و روند وارد کردن آن طولانی است

وی در خصوص جدیدترین دستگاه‌های شرکت که به زودی به بازار عرضه می‌شود می‌گوید: برای امسال ما دو محصول جدیدی داریم که یکی از آنها به بازار ارائه شده و درواقع یک پهباد سمپاش با ظرفیت ۱۶ لیتر و ۶ موتوره است که مجهز به انواع رادارها و سنسورها است. این پهباد در مزارع و باغات کاربرد دارد و نسبت به محصول قبلی ارتقا یافته‌تر است به طوری که قابلیت نقشه برداری بسیار دقیق زمین را دارد  و نقشه زمین را با دقت بالایی اسکن می‌کند. این دستگاه به طور هوشمند و اتوماتیک حتی یک سانتی‌متر مربع فضا را خالی نمی‌گذارد و بر اساس نقشه‌های جغرافیایی بوسیله GPS و سنسورهایی که دارد سمپاشی را انجام می‌دهد.

محمدی کشکولی می‌افزاید: محصول بعدی شرکت ما نیز یک نوع سمپاش است که حدود ۲۰ روز پیش نیز با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران در پارک علم و فناوری شیراز رونمایی شد و تا ۴ ماه آینده به بازار می‌آید. البته از بازگو کردن خصوصیات دقیق این پهباد فعلا معذور هستیم اما به طور کلی می‌توان گفت پهبادی ارتقا یافته است که مداومت پرواز و ثبات آن در آسمان بیشتر از پهبادهای قبلی است. از سوی دیگر هر بار که پرواز می‌کند به جای سمپاشی یک تا ۲ هکتار می‌تواند حتی تا ۴ هکتار را نیز سمپاشی کند. راندمان کار آن نیز بسیار بالاتر است.

وی در پایان آینده خوبی برای بخش پهبادهای کشاورزی پیش بینی می‌کند و می‌گوید: با توجه به تجربه ای که داریم این صنعت حوزه ای است که مردم یک روز برای اشتغال در آن صف می‌کشند! شاید بتوان گفت از هزار شغلی که در کشور وجود دارد این حرفه جزو ۱۰۰ شغل برتر است. بنابراین انتظار حمایت بیشتری داریم چون در حال حاضر هنوز گاهی مواقع برای به پرواز درآوردن این پهبادها با برخی نهادها مشکل داریم. درخواست ما از مسئولین این است که به معنای واقعی در راستای حمایت از کالای ایرانی و جهش تولید عمل کنند.

کد خبر: ۲۴٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha