۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
اثر تقویت تقاضای نفت و محدودیت‌های عرضه در بازارهای مالی
بازار گزارش می دهد؛

اثر تقویت تقاضای نفت و محدودیت‌های عرضه در بازارهای مالی

به تازگی تقویت تقاضای نفت و محدودیت‌های عرضه چشم انداز جدیدی در بازار مالی ایجاد کرده است، هرچند ابهام اصلی معامله‌ گران، پایداری قیمت‌ ها در محدوده‌ فعلی است.

بازار؛ گروه بورس: معاملات بورس هفته جاری تقریبا متعادل و با افت حجم معاملات آغاز شد و تنها موضوع بسیار مهم، احتمال افزایش قیمت نفت به محدوده نود و پنج دلار است که سهامداران گروه پالایشی را امیدوار نگهداشته است.

در حال حاضر برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از نفت صد دلاری دارند قطعا گروه پالایشی می‌تواند با توجه به این موضوع، کاملا مورد توجه بازار قرار بگیرد، هر چند میشل بومن رئیس فدرال رزرو گفته تورم هنوز خیلی بالاست به همین دلیل انتظار می رود که کمیته بازار آزاد فدرال نرخ بهره را افزایش دهد و آنها را برای مدتی در سطح محدود نگه دارد. نرخ بهره بالاتر هزینه های وام را افزایش می دهد که می تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و تقاضای نفت را نیز کاهش دهد.

پیش بینی می شود که میزان عرضه سوخت در بازار جهانی کاهش پیدا کند و از طرف دیگر مصرف زمستانی سوخت هم روندی افزایشی پیدا می کند و همین موضوع احتمال افزایش قیمت سوخت را بیشتر می کند

در مقابل خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد شرکت ترانس نفت روسیه تحویل دیزل به پایانه های کلیدی پریمورسک و نووروسیسک در دریای بالتیک و دریای سیاه را روز جمعه به حالت تعلیق درآورده و این احتمال وجود دارد که کشورهای آسیب دیده به دنبال خرید محموله‌ها از تامین‌ و کنندگان جایگزین باشند.

پالایشگاه ها در ایالات متحده به طور معمول در پاییز پس از کارکردهای سنگین، تعمیرات را انجام می دهند تا نیاز سوخت را از فصل مصرف بالای تابستان برآورده کنند، به همین دلیل پیش بینی می شود که میزان عرضه سوخت در بازار جهانی کاهش پیدا کند و از طرف دیگر مصرف زمستانی سوخت هم روندی افزایشی پیدا می کند و همین موضوع احتمال افزایش قیمت سوخت را بیشتر می کند.

تقاضای نفت تقویت و سمت عرضه با محدودیت‌هایی مواجه شده است

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های ناشی از رشد تقاضای انرژی از سوی اقتصادهای بزرگ، قیمت کامودیتی ها را به بالاترین میزان آن در ۱۰ ماه گذشته رسانده است، به بازار گفت: اوپک نیز در گزارش ماه اخیر به این موضوع اشاره کرد که طبق برآوردها، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

به گفته محمد تبرائی آماری که احتمالا نشان دهنده تورم بالاتر ناشی از افزایش قیمت سوخت در ماه آگوست باشد وجود دارد؛ همچنین هرگونه نشانه‌ای از تورم، انگیزه بیشتری برای افزایش نرخ بهره به فدرال رزرو می‌دهد. سناریویی که می‌تواند تقاضای نفت را در ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار دهد

محمد تبرائی با بیان اینکه واردات متوسط روزانه ۶.۹ میلیون بشکه‌ای نفت خام توسط آمریکا در ماه آگوست که بالاترین مقدار از سال ۲۰۱۹ است باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: اگرچه طبق داده‌های API، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۸ سپتامبر افزایشی بوده است، اما روند ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور در ماه‌های اخیر با روند پر شتابی کاهشی بوده است.

تبرائی تصریح کرد: پیش از این نیز عربستان و روسیه اعلام کردند که کاهش تولید ۱.۳ میلیون بشکه‌ای این کشورها تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت؛ این در حالی است که لیبی به دلیل طوفان شدید، برخی از پایانه‌های صادراتی خود را تعطیل کرده و قزاقستان نیز تولید روزانه نفت را به دلیل تعمیرات و نگهداری تجهیزات کاهش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مجموع این عوامل حاکی از آن است که سمت تقاضای نفت تقویت و سمت عرضه با محدودیت‌هایی مواجه شده است؛ اما ابهام اصلی معامله‌ گران، پایداری قیمت‌ها در محدوده‌ فعلی است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که بازارها در انتظار انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا هستند، افزود: آماری که احتمالا نشان دهنده تورم بالاتر ناشی از افزایش قیمت سوخت در ماه آگوست باشد وجود دارد؛ همچنین هرگونه نشانه‌ای از تورم، انگیزه بیشتری برای افزایش نرخ بهره به فدرال رزرو می‌دهد. سناریویی که می‌تواند تقاضای نفت را در ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر کاهش نرخ های بهره در قیمت نفت

تریدرها انتظار نفت ۱۰۰ دلاری را می‌کشند و تعداد قراردادهای اختیار خرید نفت ۱۰۰ دلاری برای ۱۲ماه اتی از ۸۰ هزار قرار دارد در اواسط ماه جولای به ۱۲۰ هزار قرار داد افزایش پیدا کرده، در واقع تقویت تقاضای نفت و محدودیت‌های عرضه در بازارهای مالی هم اثر گذار شده است.

تولید نفت ایران در آگوست به رکورد ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است. ورودی های ارز دولت افزایش یافته از این رو ممکن است سیاست های تثبیت ارز طولانی تر شود و علی رغم کسری بودجه دولت نرخ دلار را بتواند مدیریت کند

از طرف دیگر صندوق های آتی فدرال رزرو مربوط به ماه دسامبر، انتظارات کاهش نرخ های بهره را از ۴.۹ درصد روز گذشته به۴.۸ درصد افزایش داده اند. این عدد هنوز بسیار اندک است اما یک نکته مهم دارد و آن، این است که دیگر بحث روی افزایش نرخ بهره نیست بلکه همه به دنبال نکته آغاز کاهش نرخ بهره هستند.

ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته بیش از حد انتظار ۱۰.۶ میلیون بشکه کاهش یافت. ذخایر نفت خام تجاری از اواسط تیر ۳۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. تحلیلگران انتظار دارند که عربستان سعودی کاهش تولید نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تا اکتبر تمدید کند. در واقع آمریکا نتوانست ظرف ۶ ماه بحران اقتصادی را مدیریت کند و علت شکست آن هم سیاست انرژی عربستان بود.

طبق بررسی رویترز، تولید نفت ایران در آگوست به رکورد ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است. ورودی های ارز دولت افزایش یافته از این رو ممکن است سیاست های تثبیت ارز طولانی تر شود و علی رغم کسری بودجه دولت نرخ دلار را بتواند مدیریت کند. همه چیز به مقدار صادرات و نرخ نفت بستگی دارد البته در بلند مدت تورم در ساختار اقتصاد موجود است و بر نرخ ارز تاثیر می گذارد
از طرف دیگر با توجه به اینکه گروسی اعلام کرده ایران یک سوم بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته‌ای را حذف کرده این موضوع می‌تواند دلار را تقویت کند ولی شنیده می‌شود تزریق متمرکز ارز توسط بانک مرکزی در روزهای اخیر عرضه را در بازار ارز تقویت کرده است و مانع از جهش قیمت دلار شده است.

کد خبر: ۲۴۵٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha