۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک

وزیر امور خارجه در ششمین روز از سفر خود به نیویورک با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه به وقت محلی در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده خود در حاشیه هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر امور خارجه عربستان در محل نمایندگی ریاض در نیویورک دیدار و گفت وگو کرد.

طرفین در این دیدار در مسیر عزم جدی دو کشور برای ورود به مرحله جدید، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض اظهار خرسندی کردند.

امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولیعهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری های دو کشور را داریم.

وی افزود: همچنین لازمست در مسیر عزم دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف دوجانبه بویژه اقتصادی و تجاری، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فعال کنیم.

وزیر امور خارجه بر ضرورت فعال سازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی میان دو کشور بمنظور تسهیل روند مسافرت و تجارت میان دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین ایده پیشنهادی جمهور اسلامی ایران برای تشکیل مجمع گفتگو و همکاری بین ۸ کشور شمال و جنوب خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار سرعت روند پیشرفت امور در روابط دو کشور از زمان انتشار اعلامیه از سرگیری روابط را رضایت بخش دانست و گفت علاوه بر آن افقهای جدید نیز باز کرده ایم.

فیصل بن فرحان ضمن اعلام تمایل کشورش برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و اجرای ایده‌های مطرح شده، دیدار سران را زمینه ساز افزایش سرعت روند همکاری ها ارزیابی کرد.

دو طرف در این دیدار اتفاق نظر خود را در خصوص تسریع در تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، تشکیل کمیته هماهنگی، راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی، تسهیلات کنسولی برای شهروندان و تقویت همکاریهای ورزشی دو کشور اظهار داشتند.

وزیران امور خارجه ایران و عربستان همچنین از هماهنگی فدراسیون دو کشور برای انجام مسابقات ورزشی دو کشور در میادین خانگی ابراز خرسندی کردند و آن را دارای آثار مثبت بر افکار عمومی دو کشور دانستند.

امیر عبداللهیان و بن فرحان پیش از این در حیاط سازمان ملل به صورت کوتاه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

این چهارمین دیدار وزرای خارجه دو کشور از زمان از سرگیری روابط تهران - ریاض است. پیش از این فرحان و امیرعبداللهیان در پکن، تهران و ریاض دیدار کرده بودند.

کد خبر: ۲۴۵٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha