۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
آمریکا نمی‌تواند جلوی قدرت نمایی اقتصادی چین را بگیرد
فارین پالیسی:

آمریکا نمی‌تواند جلوی قدرت نمایی اقتصادی چین را بگیرد

چین مدرن علیرغم موانع زیادی که با آن مواجه است به توسعه خود ادامه می‌دهد.

به گزارش بازار، بر اساس مقاله‌ای که مجله آمریکایی فارین پالیسی منتشر کرده است، با وجود اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور این موضوع را تکذیب کرده است، شکی نیست که ایالات متحده به دنبال کاهش سرعت توسعه اقتصادی چین به ویژه در زمینه توسعه فناوری است.

در آوریل گذشته، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، گفت: "رشد اقتصادی چین نباید با برتری اقتصادی آمریکا در تضاد باشد. اقتصاد ما همچنان پویاترین و مرفه‌ترین در جهان است" و افزود که دلیلی برای ترس از رقابت اقتصادی با هیچ کشوری نداریم.

در همان ماه، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت: "کنترل‌های صادراتی ما به شدت بر فناوری متمرکز خواهد ماند که می‌تواند منجر به عدم تعادل نظامی شود. ما فقط باید مطمئن شویم که چین از فناوری علیه ما و متحدان ما استفاده نمی‌کند. "

با این حال، اقدامات دولت بایدن نشان داد که چشم انداز آن فراتر از آن است، زیرا علیرغم انتقاد بایدن از تعرفه‌های اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ بر چین، عقب نشینی نکرد. در عوض، دولت بایدن با ممنوع کردن صادرات تراشه‌ها، تجهیزات نیمه‌رسانا و نرم‌افزارهای منتخب، تلاش کرده است تا فشار بر چین را افزایش دهد. به گفته همین مجله، این کشور همچنین متحدان خود مانند هلند و ژاپن را متقاعد کرد که از این روش پیروی کنند.

این مجله می‌گوید اخیراً، به‌ویژه در ۹ آگوست، دولت بایدن با صدور یک فرمان اجرایی، سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی در چین را که شامل فناوری‌ها و محصولات حساس در بخش‌های نیمه‌رسانا، میکروالکترونیک، فناوری اطلاعات کوانتومی و هوش مصنوعی است که تهدیدی جدی برای امنیت کشور هستند، ممنوع کرد. زیرا این تکنولوژی‌ها می‌تواند پیشرفت قابل توجهی را در زمینه نظامی، اطلاعاتی، نظارتی یا قابلیت‌های سایبری به چین بدهد.

همه این اقدامات - به گزارش فارین پالیسی - تأیید می‌کند که دولت آمریکا به دنبال توقف رشد چین است. با این حال، سوال بزرگ این است که آیا آمریکا می‌تواند در این کارزار موفق شود؟ پاسخ به احتمال زیاد خیر است.

این مجله بر این باور است که هنوز برای ایالات متحده دیر نیست که سیاست خود را در قبال چین به سمت رویکردی هدایت کند که بهتر به آمریکایی‌ها و سایر نقاط جهان خدمت کند و چین مدرن بارها نشان داده است که توسعه فناوری چین قابل توقف نیست.

از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، تلاش‌های زیادی برای محدود کردن دسترسی چین به بسیاری از فناوری‌های حیاتی، از جمله سلاح‌های هسته‌ای، فضا، ارتباطات ماهواره‌ای، جی‌پی‌اس، نیمه‌رساناها، ابررایانه‌ها و اطلاعات، انجام شده است ...

این مجله می‌افزاید که ایالات متحده همچنین تلاش کرده است سلطه چین در بازار شبکه ها، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه الکتریکی را محدود کند.

با این حال، تلاش‌ها برای مهار رشد تکنولوژیکی چین شکست خورده است و به شرکت‌های ژئوپلیتیک دیرینه ایالات متحده آسیب جدی وارد کرده است.

واکنش چینی‌ها

این مجله گزارش داد که دولت بایدن اقدامات زیادی را علیه چین بدون در نظر گرفتن توانایی چین برای مقابله به مثل انجام داد.
این در حالی است که پکن از اهمیت مواد معدنی کمیاب که تقریباً در انحصار چین است و اکنون برای نفوذ از آن‌ها استفاده می‌کند کاملاً آگاه است. ممنوعیتی که چین در ژوئیه گذشته بر صادرات گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرد، تنها اولین تیری بود که به آمریکا و متحدانش تسلط چین در زمینه مواد معدنی کمیاب را یادآور شد.

این مجله اعلام کرد که در نظر نگرفتن توانایی‌های تلافی جویانه چین نشان می‌دهد که واشنگتن رویکرد متفکرانه و جامعی برای برخورد با پکن ندارد.
برخی از شرکت‌های آمریکایی مانند Corvo، Texas Instruments و Broadcom حدود نیمی از درآمد خود را از چین به دست می‌آورند، زیرا ۶۰ درصد از درآمد کوالکام، یک چهارم درآمد اینتل و یک پنجم از فروش انویدیا از بازار چین است.

این مجله می‌گوید تعجب آور نیست که مدیران عامل این سه شرکت اخیراً به واشنگتن رفتند تا هشدار دهند که صنعت آمریکا ممکن است از کنترل صادرات آسیب ببیند و شرکت‌های آمریکایی نیز از اقدامات تلافی جویانه چین آسیب ببینند. از جمله این اقدامات ممنوعیت اعمال شده توسط پکن در ماه می‌گذشته بر روی تراشه‌های شرکت فناوری میکرون مستقر در ایالات متحده بود که چین بیش از ۲۵ درصد از فروش این شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است.

اتاق بازرگانی ایالات متحده تخمین می‌زند که ممنوعیت فروش نیمه هادی‌های ایالات متحده به چین باعث می‌شود شرکت‌های آمریکایی ۸۳ میلیارد دلار از درآمد سالانه خود را از دست بدهند و آن‌ها باید ۱۲۴۰۰۰ شغل را حذف کنند و بودجه تحقیق و توسعه سالانه خود را حداقل ۱۲ میلیارد دلار کاهش دهند.

مجله فارین پالیسی خاطرنشان می‌کند که این امر رقابت طولانی مدت در سطح جهانی را برای آن دشوارتر می‌کند.

این مجله می‌گوید در زمانی که هیچ پایگاه تقاضای جهانی دیگری برای جایگزینی چین وجود ندارد، امکان حمایت نامحدود از صنعت نیمه‌رساناهای آمریکا توسط قانون تراشه‌ها وجود ندارد.

این مجله می‌افزاید که سایر کشورهای تولید کننده تراشه ناگزیر مانند گذشته تخلف کرده و به چین می‌فروشند و اقدامات آمریکا بیهوده خواهد بود.

این مجله معتقد است که آمریکا با ممنوعیت صادرات تراشه‌ها و سایر نهاده‌های اساسی به چین، سال‌ها قبل از نبرد، طرح جنگی خود را به پکن تحویل داده و گفته است که چین خیلی زودتر به سمت خودکفایی سوق داده می‌شود.

کد خبر: ۲۴۵٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha