۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
پیش بینی رشد ۲۰ درصدی صادرات از نظر وزن /  تحریم‌های فولادی اخیر، بلف آمریکاست

پیش بینی رشد ۲۰ درصدی صادرات از نظر وزن / تحریم‌های فولادی اخیر، بلف آمریکاست

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، از پیش بینی رشد ۲۰ درصدی برای حوزه صادرات تا پایان سال خبر داد و گفت: علی‌رغم وجود تحریم‌ها و مشکلات ایجاد شده برای تولید و صادرات، صادرات محصولات صادراتی شاهد رشد بوده و توانسته ۲۰درصد از نظر حجمی رشد کند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره تاثیرات تحریم‌ جدید امریکا بر علیه شرکت‌های فولادی ایران، اظهار کرد: همانطور که در جریان هستید این تحریم‌ها به صورت کلی در دوره‌های زمانی گذشته بر ضد صنایع فولاد و آلومینیوم ایران اعمال شده است و امریکا در جهت استفاده تبلیغاتی از این موضوع، تحریم‌ها را با انتشار اسامی شرکت‌ها دوباره گوشزد کرده و از آن به عنوان تحریم‌های جدید یاد کرده است.   

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، افزود: امریکا در یک بلف سیاسی قصد بهره برداری و بزرگ‌سازی تحریم‌ها را داشته لذا کشورها و شرکت‌هایی که در گذشته ارتباط خود را با این صنایع قطع و یا به حداقل رسانده‌ بودند به روند قبلی خود ادامه داده و به نظر نمی‌رسد تغییری در این حوزه را شاهد باشیم.

پیش بینی رشد ۲۰ درصدی صادرات از نظر وزن

وی با اشاره به ارقام صادراتی  و پیش بینی رقم صادرات تا پایان سال جاری، گفت: همانطور که آمارها نشان می‌دهد در ۹ماهه گذشته آمار صادراتی ایران از لحاظ ارزش وزنی صادرات شاهد افزایش ۲۰درصدی در حوزه صادرات بوده‌ایم اما در ارزش ریالی این صادرات با حدود ۴ درصد کاهش مواجه شده است که این امر به علت وضع تعهد ارزی در ۶ماهه دوم سال ۹۷ بوده که قیمت‌های پایه صادراتی واقعی سازی شده که صورت میانگین قیمت پایه صادراتی محصولات ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

لاهوتی، ادامه داد: رشد ۲۰درصدی حجم صادرات نشان دهنده این مهم است که علی‌رغم وجود تحریم‌ها و مشکلات ایجاد شده برای تولید و صادرات، صادرات محصولات صادراتی شاهد رشد بوده و توانسته ۲۰درصد از نظر حجمی رشد کند که این رشد حجمی نشان دهنده فعالیت، تولید وصادرات بیشتر است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در خصوص پیش بینی آمارهای صادراتی کشور در سال جاری، تصریح کرد: از نظر عدد صادراتی اگر به آمارهای صادراتی کشور از اول سال ۹۸ نگاه کنیم، صادرات محصولات از نظر ارزش حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش داشته که در حال حاضر این رقم به ۴ درصد کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به صفر و یا به میزان محدودی مثبت برسد بنابراین از نظر وزنی، رشد صادرات را شاهد خواهیم بود اما از نظر ارزشی ممکن است اعداد با درصد ناچیزی افزایش و یا نزدیک به صادرات سال گذشته خواهد رسید.

وی افزود: به نظر می‌رسد که این رشد ۲۰درصدی در سال آینده خود را به وضوح نشان دهد که دلیل آن تنها بحث اصلاح شدن پایه‌های صادراتی است و در گذشته این اعداد به صورت غیر واقعی انتشار پیدا می‌کرد.

بررسی مشکلات صادر کنندگان در داخل و خارج از کشور

لاهوتی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده صادرکنندگان در خارج از کشور بحث نقل و انتقال پول و هزینه‌هایی که برای این نقل وانتقال پرداخت می‌شود، بوده، گفت: با توجه به شرایط تحریمی کشور یکی از مشکلات عمده صادرات کشور بحث نقل و انتقال پول و هزینه‌های آن بوده اما در ارتباط با مشکلات داخلی کشور تنها مشکل موجود در حوزه صادرات بحث استرداد مالیات بر ارزش افزوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، بیان کرد: همانطور که اطلاع دارید در قانون بودجه سال ۹۸، استرداد مالیات بر ارزش افزوده منوط به رفع تعهد ارزی صادر کنندگان شده است که این امر با توجه به این که بانک مرکزی تا پایان دی ماه را برای برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ صادرکنندگان در نظر گرفته عملا بازگشت استرداد مالیات بر ارزش افزوده متوقف شده و این امر عدد بسیار بزرگی برای واحدهای تولیدی خواهد شد و منابع و نقدینگی واحدهای تولیدی را به شدت با کاهش مواجه خواهد کرد.

پیشنهاد کنفدراسیون صادرات ایران به مجلس

وی اظهار کرد: پیشنهاد کنفدراسیون صادرات به مجلس این بود که در بودجه سال ۹۹ استرداد مالیات بر ارزش حذف شود زیرا این موضوع نه مشوق بوده و نه معافیت، بلکه یک الزام قانونی است که در احکام بالا دستی وجود دارد از موضوع استرداد منتفی شود که تا به امروز موفق به انجام این کار نشده ایم اما باز هم منتظر هستیم تا نمایندگان به این مهم توجه داشته باشند که منابع ریالی واحدها اگر حبث شود عملا تولید و اشتعال را با تهدید جدی روبه‌رو خواهد کرد.

لاهوتی در پایان تصریح کرد: اگر مجلسی‌ها با دید کارشناسی به این منظر نگاه کنند متوجه مزیت و فایده جدا کردن استرداد از بحث بازگشت ارز، قطعا فایده بیشتر برای تولید و صادرات خواهد داشت، ضمن اینکه بانک مرکزی به عنوان دستگاه حاکمیتی ابزار دیگری برای وصول ارز حاصل از صادرات را در اختیار دارد و می‌تواند از این ابزارها در جهت استرداد ارز استفاده کند.    

کد خبر: ۲٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha