۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
کاهش قیمت جهانی گندم با افزایش تولید مزارع روسیه

کاهش قیمت جهانی گندم با افزایش تولید مزارع روسیه

قیمت گندم در بازار جهانی طی روزهای گذشته به کمترین میزان در سال‌های گذشته رسید و دلیل آن هم برداشت خوب این محصول در فصل کنونی در روسیه بوده است.

به گزارش بازار، طی روزهای گذشته قیمت گندم در بازار جهانی به کمترین میزان در سه سال گذشته رسیده و دلیل آن هم تولید خوب این محصول کشاورزی در روسیه در فصل برداشت کنونی بوده است.

در واقع روس‌ها با افزایش تولید توانسته‌اند کاهش صادرات گندم اوکراین به بازار جهانی را جبران کنند. قیمت گندم از ابتدای ماه جولای تاکنون ۲۰ درصد کاهش داشته است. وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی خود نسبت به صادرات گندم روسیه را بالا برده و می‌گوید، این کشور ۴۸ میلیون تن صادرات خواهد داشت.

مایکل ماگدویتز، کارشناس ارشد کالاهای اساسی در رابابانک، می‌گوید: ما شاهد کاهش پیاپی قیمت گندم در بازار جهانی هستیم و دلیل آن هم روسیه است.

موسسه اس اند پی گلوبال پیش‌بینی کرده که سهم اوکراین از بازار جهانی گندم، از ۹.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶.۴ درصد در سال جاری کاهش خواهد یافت. در عین حال سهم روسیه از ۱۵.۹ درصد سال گذشته به ۲۲.۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

ماگدویتز می‌گوید: هر آنچه اوکراین از دست داده، روسیه به دست آورده است.

ارزیابی‌های موسسه اس اند پی گلوبال همچنین نشان می‌دهد که روسیه امسال ۴۷ میلیون تن صادرات گندم خواهد داشت.

پائول هاگز، کارشناس ارشد این موسسه می‌گوید: نباید تعجب کرد، اگر صادرات گندم روسیه به بالای ۵۰ میلیون تن برسد.

کارگزاران محصولات کشاورزی می‌گویند: انتظار دارند افزایش صادرات گندم از سوی روسیه قیمت این کالای اساسی در جهان را پایین نگه دارد و کمبود تولید کشورهایی نظیر آرژانتین، استرالیا و کانادا را جبران کند.

قیمت گندم در بازار جهانی نسبیت به سال گذشته که به ۱۳ دلار در هر بوشل (پیمانه ۲۷ کیلویی) رسیده بود، تقریبا نصف شده بود و قیمت هر محموله گندم برای تحویل در ماه سپتامبر به ۵.۹ دلار در هر بوشل کاهش یافته است.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha