۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
ارزش ۹میلیارد دلاری بازار گوشت گوسفندی و بره صادراتی در ۲۰۲۲؛ استرالیا پیشرو در صادرات
بازار بررسی می کند؛

ارزش ۹میلیارد دلاری بازار گوشت گوسفندی و بره صادراتی در ۲۰۲۲؛ استرالیا پیشرو در صادرات

در حالی که گزارشات حاکی است فروش جهانی گوشت گوسفند و بره در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹ میلیارد دلار بوده، کشورهای استرالیا، نیوزلند و بریتانیا بیشترین صادرات را داشته و در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

بازار؛ گروه کشاورزی: گوشت قرمز از جمله محصولات پرمصرف در سراسر جهان است که طی ماه های اخیر بالا رفتن قیمت این محصول در کشور موجب کاهش مصرف و به تبع افزایش مشکلات دامداران شده است. نکته قابل تامل اینکه چندی پیش در بازار قیمت گوشت قرمز تا ۵۰۰ هزار تومان هم بالا رفت و با این وجود مسئولان مربوطه خبر از توزیع گوشت گوسفندی تنظیم بازار خارجی و ایرانی می دهند. به طوری که گفته می شود هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تنظیم بازاری خارجی و ایرانی به صورت شقه خارجی با نرخ‌ های ۲۸۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار و ۳۱۶ هزار تومان در برخی از فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای(بسته بندی شده) در حال توزیع است.

سایت آماری تحلیل Topexport: فروش بین المللی گوشت گوسفند و بره صادراتی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۹.۱۴ میلیارد دلار بوده است که افزایش درآمدی ۲۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می دهد

این در حالی است که بازار جهانی گوشت گوسفندی نیز پویا است. به نحوی که فروش بین المللی گوشت گوسفند و بره صادراتی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۹.۱۴ میلیارد دلار بوده است که افزایش درآمدی ۲۱ درصدی را برای تمامی ارسال کنندگان گوشت گوسفند و بره طی دوره پنج ساله از ۷.۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد. به این ترتیب سال به سال، ارزش کلی گوشت صادراتی مربوط به گوسفند و بره ۱.۸ درصد در مقایسه با ۸.۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

در واقع بر اساس گزارشی که توسط سایت آماری تحلیل Topexport منتشر شده است، در بازار صادراتی گوشت گوسفندی و بره، با ارزش ترین محموله های ارسالی شامل گوشت گوسفندی استخوان دار منجمد است که در واقع بیش از ۴۰ درصد از کل صادرات در این حوزه مربوط به این بخش بوده است. در رتبه دوم ارزشمندی صادراتی نیز لاشه بره تازه و نیم لاشه قرار دارد.

استرالیا، نیوزلند، بریتانیا، ایرلند و فرانسه؛ پنج صادر کننده برتر در ۲۰۲۲

از سوی دیگر در این گزارش آمده است برترین صادر کننده های گوشت گوسفند و بره، در سال ۲۰۲۲ شامل کشورهایی همچون استرالیا، نیوزلند بریتانیا و ایرلند است. به عبارت ساده تر در سال ۲۰۲۲ صادر کننده های استرالیایی صادراتی به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار به بازارهای صادراتی ارسال کرده اند و به این ترتیب افزایش ۲۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ را رقم زده اند. از سوی دیگر نیوزلند که در جایگاه دوم صادرات قرار دارد نیز در مدت نامبرده ۲.۸ میلیارد دلار گوشت گوسفند و بره راهی بازارهای صادراتی کرده است.

این گزارش همچنین حاکی از این است که بریتانیا نیز در جایگاه سوم صادرات قرار دارد و در سال ۲۰۲۲ صادراتی به ارزش بیش از ۶۰۳ میلیون دلار داشته است. این در حالی است که ایرلند نیز با به ثبت رساندن صادراتی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار در رتبه چهارم قرار دارد و پس از آن نیز فرانسه با رقم زدن ۳۳۸ میلیون دلار رتبه پنجم صادرات را از آن خود کرده است. به این ترتیب در حوزه صادرات گوشت گوسفندی و بره کشورهای «استرالیا، نیوزلند، بریتانیا، ایرلند و فرانسه» ۵ کشور برتر محسوب می شود.

این در شرایطی که کشورهای «اسپانیا با رقم زدن صادراتی به ارزش بیش از ۲۹۶ میلیون دلار، هلند با ۲۹۶ میلیون دلار، بلژیک با ۱۲۸ میلیون دلار، اروگوئه با ۹۹ میلیون دلار و آلمان با ثبت صادراتی به ارزش بالغ بر ۷۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ در رتبه های ششم تا دهم دنیا از منظر ارزش صادراتی قرار دارند.

به این ترتیب این ۱۰ کشور نامبرده بیش از ۹۳ درصد از کل گوشت گوسفند و بره صادراتی را در سال ۲۰۲۲ تامین و به بازارهای صادراتی ارسال کرده اند.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha