هوش مصنوعی حد و مرز نخواهد داشت
مدیرعامل و مؤسس آنتروپیک:

هوش مصنوعی حد و مرز نخواهد داشت

برخی از محققان بر این باورند که هرقدر مدل‌های مبتنی‌بر ترنسفورمرهای یادگیری ماشینی، بزرگ شوند، باز هم ممکن است انجام برخی وظایف برایشان دشوار یا غیرممکن باشد.

به گزارش بازار، داریو آمودی، مدیرعامل و مؤسس آنتروپیک، یکی از شرکت‌های رقیب «OpenAI»، در بحبوحه چالش‌های فزاینده صنعت هوش مصنوعی در رویداد «TechCrunch Disrupt» به سخنرانی پرداخت. وی به این پرسش که «آیا اندازه و قابلیت مدل‌های زبان بزرگ و سیستم‌هایی که آن‌ها را فعال می‌کنند، توسعه خواهند یافت؟»، پاسخ مثبت داد و اعلام کرد که هیچ مانعی در چشم‌انداز توسعه این فناوری کلیدی برای شرکتش نمی‌بیند.

وی در این خصوص گفت: «در ۱۰ سال گذشته، رشد قابل توجهی در مقیاسی که ما برای آموزش شبکه‌های عصبی استفاده کرده‌ایم، وجود داشته است، ما به این روند ادامه می‌دهیم و آن‌ها بهتر و بهتر کار می‌کنند. احساس من این است که آنچه امروز می‌بینیم در مقابل پیشرفت سال‌های آینده، هیچ است. باید انتظار داشته باشیم مدل‌ها همچنان به رشد خود ادامه دهند.»

برخی از محققان بر این باورند که هرقدر هم مدل‌های مبتنی‌بر ترنسفورمرهای یادگیری ماشینی، بزرگ شوند، باز هم ممکن است انجام برخی وظایف برایشان دشوار یا غیرممکن باشد. یجین چوی، میزبان آمودی در این نشست، خاطرنشان کرد که برخی از مدل‌های زبان بزرگ در ضرب دو عدد سه رقمی با مشکل زیادی مواجه هستند که نشان‌دهنده نوعی ناتوانی خاص در بطن این مدل‌های بسیار توانمند است. وی پرسید: «آیا فکر می‌کنید که ما باید تلاش کنیم تا این قبیل محدودیت‌های اساسی را شناسایی کنیم؟»

آمودی ضمن پاسخ مثبت به این پرسش، افزود که مطمئن نیست راه خوبی برای سنجش محدودیت‌ها وجود داشته باشد. وی در این خصوص گفت: «تجربه به من آموخته است که بسیار بدبین باشم؛ اما نمی‌توانم بپذیرم که مدل‌های زبان بزرگ در انجام کاری ناتوان باشند یا این که اگر به روشی کمی متفاوت ترغیب یا تنظیم و یا آموزش داده شوند، نتوانند کار خواسته شده را انجام دهد. من ادعا نمی‌کنم که آن‌ها اکنون می‌توانند، هر کاری انجام دهند یا در آینده همه کارها را انجام می‌دهند؛ من فقط نسبت به ادعای شکاکان تردید دارم.»

آمودی همچنین پیش‌بینی کرد که حداقل در سه یا چهار سال آینده، شاهد کاهش بازدهی مدل‌های هوش مصنوعی نخواهیم بود.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha