۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵
نحوه تخصیص ارز اربعین به ثبات و آرامش بازار ارز کمک کرد
کارشناس مسائل اقتصادی:

نحوه تخصیص ارز اربعین به ثبات و آرامش بازار ارز کمک کرد

لطفی نیا، تحلیلگر اقتصادی گفت: رویکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز اربعین بسیار هماهنگ و فعالانه بود و به ثبات و آرامش بازار ارز کمک کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یحیی لطفی‌نیا، تحلیلگر مسائل پولی و ارزی با اشاره به اینکه خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال‌های گذشته توسط شبکه بانکی کشور انجام شد گفت: در روند تخصیص ارز اربعین در سال جاری با عملکرد قابل قبول بانک مرکزی و شبکه بانکی مواجه بودیم که این روند توانست آرامش و ثبات بازار ارز را حفظ کند، چراکه افراد متقاضی به محض اعلام نیاز برای دریافت ارز بلافاصله توسط مقام پولی و ارزی کشور راهنمایی و نیاز آن‌ها تامین شد.

وی ادامه داد: معتقدم رویکرد فعالانه بانک مرکزی و سیستم ارزی کشور در روند ارز اربعین به درستی انجام شد و بازار ارز را تحت تاثیر مثبت قرار داد. مطمئنا وقتی مردم به عنوان متقاضی ارز به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن به نیاز خود دسترسی داشته باشند می‌توان انتظارات بازار را هم به خوبی بر آورده ساخت و بسیار با برنامه و فعالانه عمل کرد.

تحلیلگر مسائل پولی و ارزی عرضه ارز اربعین توسط ۶ بانک کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهری و روستایی را اقدامی موثر خواند و گفت: طبق بررسی‌ها نحوه پرداخت ارز اربعین در سال جاری موجب سهولت و رضایت زائران شد. در واقع رویکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز اربعین امسال بسیار فعالانه بود، به‌طوری‌که یک ماه زودتر از این رویداد بزرگ، نحوه تخصیص ارز را طی اطلاعیه‌ای به زائرین اعلام کرد تا آن‌ها بتوانند به راحتی ارز خود را تهیه کنند. همین رویکرد فعالانه بانک مرکزی توانست تا حد زیادی آرامش را به زائرین منتقل کند و به نوعی نشان دهد دولت و حاکمیت نیاز آن‌ها را شناسایی کرده تا به درستی پاسخ دهد. به همین دلیل شاهد صف‌های طولانی و مراجعه به بازار غیررسمی ارز هم نبودیم و تمامی امور از ابتدا تا انتها در یک بستر لازم و پیش بینی شده انجام شد.

لطفی نیا، پرداخت ارز اربعین به صورت دلار را یکی از اقدامات مهم و مثبت دولت و بانک مرکزی خواند و گفت: با توجه به تدابیر دولت و بانک مرکزی و اهمیت بحث دلارزدایی، بانک مرکزی اعلام کرد نیازهای ارزی اربعین امسال را بر اساس دینار انجام خواهد داد که این موضوع آثار مثبت متعددی داشت. بدین ترتیب زائرین اربعین دیگر نیاز به پرداخت هزینه مبادله و تبدیل ارز از دلار به دینار را نداشتند که همین موضوع هزینه آن‌ها برای تبدیل و همچنین تفاوت قیمت ارزها را کاهش داد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه موفق بانک مرکزی در تخصیص ارز اربعین امسال امیدوارم این روند در آینده و در رویدادها و مراسم مختلف تداوم یابد. مطمئنا در رویدادهای مهم مذهبی مثل حج تمتع و حتی سفرهای سیاحتی و تفریحی به برخی کشورها نیز می‌توان از این سیاست استفاده و ارز لازم را با توجه به ارز همان کشور تامین کرد.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha