۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
ارز باز هم در بازار عرض اندام کرد! / دلار ۱۸ هزار ۱۸۰ و یورو ۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان شد
تحلیل «بازار» از روزهای ملتهب خیابان فردوسی؛

ارز باز هم در بازار عرض اندام کرد! / دلار ۱۸ هزار ۱۸۰ و یورو ۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان شد

قیمت دلار امروز درحالی به کانال ۱۸ هزار تومان رسید که خیلی از فعالان بازار ارز آینده شفافی را برای قیمت این کالا پیش بینی نمی کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: صرافی ها امروز در پی رشد بهای ارز، تابلو قیمت ها را تغییر دادند. افزایش قیمتی که برگرفته از رشد میزان تقاضا برای این کالا و کمبود آن دربازار است. علاوه بر افزایش بهای ارز در بازار، رشد قیمت طلا و سکه نیز با وجود کاهش انس جهانی اما به دلیل رشد خزنده نرخ ارز در داخل بخصوص دلار از سر گرفته شده است.

قیمت دلار امروز در حالی به ۱۸ هزار و ۱۸۰ تومان رسیده است که قیمت این کالا دیروز در کانال ۱۷ هزار تومان قرار داشت اما با تجمع مشکوک وارد کنندگان (دیروز یکشنبه)  مقابل بانک مرکزی نسبت به عدم دسترسی آنها به ارز نیمایی، تا حدی تاثیر خود را بر بازار آزاد ارز به جای گذاشت و موجب گرانی این کالا و قرار گرفتن دلار در کانال ۱۸ هزار تومان شد.

اعتراض زمینه ساز افزایش نرخ ارز در بازار
خیلی ها اعتراض فعالان اقتصادی (واردکنندگان متقاضی ارز در سامانه نیما) را تلاش برای استعفای رئیس کل بانک مرکزی می دانند. آنها معتقدند بانک مرکزی باید سامانه نیما را مدیریت کند در حالی که طبق مقررات این سامانه فعالان اقتصادی در معاملات ارزی (فروش ارز از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان)، بانک مرکزی بر آگاهی طرفین معامله در این سامانه تاکید کرده است.

عده ای دیگر کمبود ارز در بازار و نبود مدیریت شناور ارزی را یکی از علل رشد قیمت ارز در بازار عنوان می کنند و می گویند؛ بانک مرکزی باید اقدام به عرضه ارز در شرایطی که تقاضا برای این کالا در بازار وجود دارد کند. اما بانک مرکزی این روزها در عرضه انبوه ارز به بازار بسیار حساس است چرا که درآمدهای ارزی کشور محدود بوده و این بانک نمی خواهد چوب حراج به منابع ارزی کشور بزند بلکه با عرضه ارز در صرافی بانک ها همچنان نیاز متقاضیانی واقعی به این کالا را تامین می کند.

با این وجود امروز قیمت خرید و فروش ارز نسبت به روز کاری قبل آن متفاوت و با افزایش بهاء همراه بود تا جایی که قیمت دلار در بازار آزاد ۱۸ هزار و ۱۸۰ تومان،  یورو ۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۶۵ تومان اعلام شده است.

صرافی بانک ها هم گران کردند
صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۳۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۱۷ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۷ هزار و ۶۲۰ تومان خریداری می‌کنند، قیمت فروش یورو نیز امروز در صرافی‌های بانک‌ها با ۱۳۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۱۹ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام شد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۹ هزار و ۵۲۰ تومان است.

این در حالی است که قیمت دلار بازار آزاد دیروز ۱۷ هزار و ۹۶۰ بود و بهای این کالا در صرافی بانک ها ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز دیروز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شد اما قیمت آن امروز در صرافی بانک ها ۱۹ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام شده است.

افزایش قیمت طلا و سکه در بازار
امروز در بازار آزاد فقط قیمت ارز افزایش نیافت بلکه قیمت سکه و طلا نیز در بازار افزایشی شد. طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم ۷۴۵ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۷۴۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز امروز ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۹۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۷۴۵ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۹۹۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۱۹ دلار معامله می‌شود.

به گزارش بازار، بازار ارز این روزها ملتهب است اما بانک مرکزی هشدارهای لازم را به سرمایه گذاران این کالا داده است و تاکید دارد که ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب نکنند چرا که معامله این کالا پر ریسک است. از طرفی نیز امروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی ورود ارز به صورت اسکناس بدون محدودیت و همچنین طلا و نقره را معاف از پرداخت عوارض قانونی و مالیات برارزش افزوده کرد که این موضوع می تواند تاحدی سرعت گیری برای افزایش قیمت ها در بازار شود.

ورود ارز بدون محدودیت به کشور
گفتنی است، براساس این مصوبه که از سوی رئیس جمهوری به وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و سرپرست وزارت صمت ابلاغ شده؛ ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است.

این در حالی است که واردات فلزات گران‌بها (طلا، نقره و پلاتین) به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات برارزش افزوده معاف است.

کارشناسان چه می گویند؟
کارشناسان معتقدند؛ بانک مرکزی و نهادهای زیربط باید صادرکنندگان را مجاب به بازگشت ارز حاصل از فروش کالاها به کشور کنند تا بنیه بانک مرکزی در عرضه ارز قوی و نیاز متقاضیان به این کالا مرتفع شود.

کد خبر: ۲۴٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha