۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
رومانی؛ بازیگر جدید در امنیت غذایی اروپا| ورود ۲.۷ میلیون تن غلات اوکراین به بندر کونستانترا

رومانی؛ بازیگر جدید در امنیت غذایی اروپا| ورود ۲.۷ میلیون تن غلات اوکراین به بندر کونستانترا

دولت رومانی از تجهیز زیرساخت های لازم در بندر کونستانترا واقع در همسایگی اوکراین برای واردات و توزیع غلات اوکراینی به اروپا خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در پی محدودسازی تردد کشتی های تجاری حامل بار غلات اوکراین در رود دانوب و تمرکز غرب بر استفاده از مسیر رومانی به عنوان راه جایگزین برای ترانزیت غلات این کشور به اروپا، خبرها حاکی از تلاش گسترده دولت رومانی برای تجهیز و توسعه زیرساخت های بندر «کونستانترا» واقع در حاشیه دریای سیاه است.

گفته می شود این بندر رومانی که از طریق ریل، جاده و دریا به سواحل اوکراین متصل است، قرار است هاب توزیعی غلات اوکراین در اروپا محسوب شود؛ موضوعی که می تواند علاوه بر کمک به تسهیل صادرات غلات اوکراین، منافع مالی زیادی برای رومانی به همراه داشته باشد.

دولت رومانی نیز با تایید این موضوع اعلام کرده که قرار است از ماه جاری میلادی، میزان ورودی غلات اوکراین به بندر کونستانترا این کشور به دو برابر افزایش یابد. شرکت «کاموِکس» به عنوان اپراتور ترانزیت غلات اوکراین به اروپا نیز تایید کرده که تاکنون بیش از ۲.۷ میلیون تن از غلات این کشور وارد بندر کونستانترا شده است.

از سوی دیگر، با توجه به عضویت رومانی در ناتو، کارشناسان معتقدند که نیروهای نظامی روسیه امکان حمله به بنادر یا کشتی های تجاری متعلق به این کشور را نخواهند داشت؛ موضوعی که رومانی را به یکی از امن ترین مسیرهای صادرات و توزیع غلات اوکراین به اروپا تبدیل خواهد کرد.

لازم به ذکر است، روسیه از ماه جولای به صورت رسمی از موافقتنامه صادرات غلات اوکراین به اروپا و شمال آفریقا که سال گذشته با وساطت ترکیه منعقد شد؛ خارج شده است.

کد خبر: ۲۴۴٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha