۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
راه خروج بازار آهن از رکود

راه خروج بازار آهن از رکود

روز گذشته قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن ثبات داشتند ولی کاهش قیمت محسوسی در برخی حوزه‌ها هم مشاهده شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن ثبات داشتند ولی کاهش قیمت محسوسی در برخی حوزه‌ها هم مشاهده شد.

بازار ارز نیز با نوسان جزئی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی همراه بود به طوری که پایان روز قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

نگاهی بر نوسان قیمت روز آهن
طبق گزارش‌ها قیمت میلگرد روز در برخی از کارخانه‌ها به طور عمده ثابت ماند و در برخی موارد کاهش قیمت‌ ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان مشاهده شد. کف قیمت میلگرد دیروز شکسته شد و به ۲۳ هزار تومان رسید به طوری که قیمت‌های پیشنهادی کف بازار بین ۲۳.۷۰۰ تا ۲۳.۹۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد نیشابور با ۲۰۰ تومان کاهش در هر کیلو به ۲۴ هزار و ۳۱۰ تومان رسید، قیمت میلگرد فولاد زاگرس هم با ۱۰۰ تومان کاهش حدود ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد. قیمت میلگرد ابرکوه هم در هر کیلو ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان علام شد که کاهش ۲۰۰ تومانی داشت.

قیمت روز تیرآهن و قیمت هاش نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند ولی قیمت تیرآهن فولاد یزد در برخی سایزها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد، قیمت ورق سیاه هم در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما ورق سیاه گیلان در برخی ضخامت‌ها تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله صنعتی، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌ها نیز عمدا ثابت اعلام شدند.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش ثابت بود اما قیمت پروفیل نیکان کاهش ۶۰۰ تومانی داشت به طوری که در هر کیلو ۳۶هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد.

به دلیل اخبار مثبت در حوزه سیاسی و جو روانی حاکم بر اقتصاد کشور، بازارها به طور کلی دچار رکود تورمی هستند؛ اما این رکود در بازار آهن و فولاد داخلی با استفاده از ابزارهای مختلف نظارتی و کنترلی شدت بیشتری دارد.

به طوری که بازار داخلی در حال حاضر بسیار آرام گزارش می‌شود که با حجم معاملات حداقلی و جزئی همراه است.
رونق بازار آهن در گرو بهبود صادرات

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران در زمینه رکود حاکم بر بازار فولاد اظهار کرد: یکی از راه‌های خروج بازار از رکود، بهبود اوضاع صادرات آهن است.

وی در گفتگویی اظهار داشته است که بازار آهن و فولاد در حال حاضر به دلیل عواملی نظیر تورم و گرانی در قیمت ملک و مسکن در رکود قرار دارد. رستگار تأکید کرده است که معمولاً در این زمان از سال، افراد خریدهای خود را انجام داده‌اند و به تأسی از خریدهای محدودی برای تأمین نیازهای کمتر خود می‌پردازند.

رستگار همچنین به دلایل عدم موفقیت در استفاده از بازارهای صادراتی اطراف اشاره کرده است. وی اظهار کرده است که در کشورهای همسایه ما مانند عراق، سوریه و افغانستان، توانایی صادرات وجود داشته اما به دلیل عدم پایبندی به برنامه‌های صادرات و نداشتن استراتژی مشخص، نتوانستیم از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنیم. به علاوه، رقابت با کشور ترکیه در حوزه صادرات نیز به چالش کشیده شده و ترکیه به نظر می‌آید در این زمینه موفق‌تر بوده است.

در مورد نوسان قیمت آهن و فولاد، رستگار تأکید کرده است که بازار آهن و فولاد به طور کلی در رکود قرار دارد و اگر هم تغییری در قیمت‌ها رخ داده، این تغییرات بسیار کم و بی‌تأثیر بوده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات استان تهران تأثیر رونق بازار آهن و فولاد را به وضعیت بازار مسکن و ساخت و ساز در کشور وابسته دانسته و اظهار کرده است که اگر بازار مسکن رونق گیرد و ساخت و ساز در داخل کشور جدی بگیرد، تغییرات مثبتی در بازار آهن آلات و فولاد خواهیم داشت.

وی تأکید کرده است که باید به یک چشم انداز مشترک پایبندی شود و تصمیمات به همراه تمامی سازمان‌های مرتبط گرفته شوند تا تغییرات موثری در این صنعت اتفاق بیافتد.

کد خبر: ۲۴۴٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha