۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
سفر رئیس جمهور و ۲۰ مصوبه راه و شهرسازی استان سمنان | عمران محور قرار گرفت
بررسی شرایط مصوبات سفر هیات دولت؛

سفر رئیس جمهور و ۲۰ مصوبه راه و شهرسازی استان سمنان | عمران محور قرار گرفت

سمنان- بررسی شرایط مصوبات سفر رئیس جمهور به سمنان نشان می دهد که راه و شهرسازی با ۲۰ مصوبه، بیشترین سهم را در بین دستگاه های اجرایی داشته است. 

بازار، گروه استان ها: روز ۱۳ آبان ۱۴۰۰ بود که رئیسی این بار در قامت رئیس دولت سیزدهم وارد سمنان شد و مورد استقبال رسمی مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت. وی سفر استانی نخست خود را به سمنان در حالی آغاز کرد که توجه ویژه به عمران در بین مصوبات، از قبل هم قابل پیش بینی بود زیرا مسائل عمرانی و طرح های نیمه تمام بسیاری در استان وجود داشت که مردم را کلافه کرده بود.

در نشست مصوبات عمرانی و اقتصادی هم این امر محقق شد بیشترین مصوبات و طرح ها سهم عمران و راه و شهرسازی و مسکن بود و پس از آن مقوله آب و درمان و زیرساخت های برق رسانی، اینترنت و ... در رتبه های بعدی قرار گرفتند هر چند هنوز هم در زمینه آب و به خصوص طرح های نهضت ملی مسکن انتقاد هایی به دولت و سفر استانی وارد است چرا که دولت نتوانسته در این زمینه ها، انتظارات مردم را به درستی برآورده سازد.

مصوبات عمرانی

مصوبات طرح‌های عمرانی بیشترین تمرکز را در بین مصوبات سفر استانی رئیس جمهور داشت و طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه استان سمنان این مصوبات بسیار بیشتر از تملک دارایی سرمایه ای استان سمنان در سال ۱۴۰۰ بود که به زعم کارشناسان این افزایش نشان می دهد که دولت سیزدهم به کارهای عمرانی توجه ویژه ای داشته است.

استاندار سمنان در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه سفر سال قبل رئیس جمهور به استان ۱۴۵ مصوبه داشته است، گفت: ۴۶۹ طرح در این سفر با اعتبار ۱۴ هزار ۳۸۰ میلیارد میلیون تومان به تصویب رسیده که توانسته تحولات خوبی را در استان ایجاد کند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه این طرح ها مرتبط با ۲۵ نهاد و وزارتخانه بوده است، تاکید داشت: ۱۱۷ مصوبه با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۴۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به حوزه عمرانی زیربنایی بوده که تحولات خوبی را در استان رقم زده است.

ساخت راه اصلی دامغان- فولادمحله دیگر طرح عمرانی مهم مطروحه در سفر رئیس جمهور بود

وی با بیان اینکه ۲۸ مصوبه با اعتباری بیش از ۱۰ هزار و ۹۳۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به حوزه اقتصادی اختصاص داشته است، افزود: بهره برداری از ۱۰۰ طرح در بخش‌های مختلف از برکات سفر رئیس جمهور بوده است.

اعتبارات عمرانی مصوب

حالا مسئولان استان سمنان اعلام کرده اند نزدیک به یک هزار میلیارد تومان اعتبار، افزون بر مصوبات و میزان تعهد، برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها به برخی از مصوبات سفر حجت الاسلام رئیسی رییس جمهور به استان پرداخت شده و به زعم مسئولان دولتی استان سمنان امروز مردم برکات آن را شاهد هستند.

آنطور که نادر مالکی مدیرکل مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان به خبرنگار بازار، می گوید: اعتبارات طرح های عمرانی مصوب در سفر رئیس جمهور برای استان سمنان بیش از هفت برابر اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان در سال ۱۴۰۰ بود که نشان از توجه ویژه دولت به اعتبارات و طرح های عمرانی دارد.

مالکی با بیان اینکه ۲۰ مصوبه تنها در زمینه راه و شهرسازی در سفر رئیس جمهور به استان سمنان تصویب شد که برخی از آنها تاکنون اجرایی شده اند، بیان کرد: در هفته دولت سال جاری شاهد بهره برداری تعدادی از این طرح ها بودیم.

وی با بیان اینکه در سفر رئیسی به استان سمنان برای بانک مرکزی اعتبار ۱۰ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد، تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی با اعتبار ۷۴۱ میلیارد تومان و جهاد کشاورزی با ۷۳۶ میلیارد تومان رتبه های بعدی بیشترین مصوبات را داشتند و وزارت نیرو با ۶۳۰ میلیارد تومان رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

سفر رئیس جمهور و ۲۰ مصوبه راه و شهرسازی استان سمنان | عمران محور قرار گرفت

راه‌سازی و ارتقای مسیرهای تردد

اشاره مالکی به برخی پروژه های عمرانی مهم مانند بهسازی راه اصلی شاهرود به آزادشهر و تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی سمنان است همچنین تقاطع ورودی آرادان از جمله دیگر طرح های عمرانی مهم استان است که در سفر رئیسی نیز به آن پرداخته شد.

یک کارشناس راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: ساخت راه اصلی گرمسار- سیمین دشت- فیروزکوه دیگر طرح مهمی بود که در دست اجرا است و به گفته مسئولان می توان به تکمیل آن در آینده نزدیک امیدوار بود.

محمد باقری درباره با اهمیت ترین پروژه های سفر در حوزه عمرانی و راه سازی، تاکید کرد: ساخت راه اصلی دامغان- فولادمحله دیگر طرح عمرانی مهم مطروحه در سفر رئیس جمهور بود که باید دید چه زمانی به بهره برداری کامل خواهد رسید این طرح می تواند بخش اعظمی از مسیر های مرتبط با شمال استان سمنان و جنوب استان مازندران را کوتاه سازد.

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند توجه دولتمردان به طرح‌های عمرانی توانسته اتفاقات خوبی را در استان سمنان رقم بزند

وی افزود: بهسازی راه اصلی و بیارجمند- بردسکن دیگر طرحی است که شرق استان سمنان را به شمال استان خراسان رضوی و همچنین خراسان جنوبی متصل می سازد و می تواند راه دسترسی مردم جنوب شرق کشورمان به استان های شمالی را به مراتب کوتاه تر کند همچنین این طرح از آن جهت مهم است که می تواند شمال دست کویر را از بن بست خارج سازد.

اجرای طرح های بلاتکلیف در حوزه راه

این کارشناس راه و پیمانکار طرح های راهسازی در ادامه بیان کرد: بهسازی و تعریض محور شهمیرزاد - مهدیشهر و به خصوص محورهای روستایی میامی از جمله فرومد و شفیع آباد و پل ابریشم و ... در زمره مهمترین طرح های عمرانی سفر رئیس جمهور به استان سمنان هستند چرا که برخی از این طرح ها شاید ۲۰ سال بود که مطالبه جدی مردم قرار داشت و اتفاقی برای آنها رخ نمی داد.

باقری بیان کرد: نمونه این طرح ها تکمیل راه اصلی میامی- جیلان و کلاته‌خیج، بهسازی راه اصلی شاهرود به آزادشهر بود که شاید دو دهه است که از سوی مسئولان قول مساعد همکاری در رابطه با آن داده می شود اما متاسفانه هیچ اتفاقی تا کنون در این باره رخ نداده است.

وی احداث تقاطع غیرهمسطح مجن را دیگر طرح مهم مصوبات سفر رئیسی دانست و تاکید کرد: این مسیر به واسطه قرار گیری در یکی از کریدور های بین استان های گلستان و سمنان و همچنین مازندران بسیار حائز اهمیت است چرا که سالانه تصادفات منجر به فوت بسیاری در این مسیر رخ می دهد و نیاز بود که بازسازی و بهسازی آن صورت گیرد.

آنطور که کارشناسان می گویند توجه دولتمردان به طرح های عمرانی توانسته اتفاقات خوبی را در استان سمنان رقم بزند برای مثال می توان به طرح های راهسازی به ویژه با هدف ارتقای دسترسی روستایی اشاره کرد اما دولت باید بداند که هنوز کارهای نکرده بسیاری در زمینه های عمرانی استان سمنان وجود دارد که انجام آنها شاید بتواند در سفر دوم با تخصیص اعتبارات بهتر، صورت گیرد و رضایتمندی مردم را نیز احصا نماید. باید صبر کرد و دید که در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان سمنان چه مصوباتی به تصویب می رسد و آیا شاهد هستیم که طرح های نیمه تمام راه سازی و به خصوص نهضت ملی مسکن تا آن زمان اجرایی خواهند شد یا خیر؟

کد خبر: ۲۴۴٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha