۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
ایران رئیس مجمع گفتگوی همکاری آسیا شد

ایران رئیس مجمع گفتگوی همکاری آسیا شد

در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزیر امور خارجه به عنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد.

به گزارش بازار، در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به عنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد.

امیرعبداللهیان پس از انتقال ریاست مجمع به جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی تعهد جمهوری اسلامی ایران به چندجانبه‌گرایی را یادآوری کرد و بر نقش نهادهای چند جانبه همچون ACD در ایجاد تفاهم و شراکت مابین کشورها برای فایق آمدن بر مشکلات جهانی و نیز ایجاد فرصت برای رشد و توسعه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه، آسیا را مهد تمدن‌ها و فرهنگ‌های کهن دانست و همکاری‌های چند جانبه را ابزاری برای به فعلیت رساندن پتانسیل‌های عظیم این قاره قلمداد نمود.

وی شعار دوران ریاست ایران را «یک آسیای پیوسته‌تر و توانمندتر از طریق فناوری‌های جدید و در حال ظهور» اعلام کرد و از وزرای کشورهای عضو دعوت کرد در نشست بعدی وزرای امور خارجه مجمع در سال ۲۰۲۴ در تهران شرکت کنند.

یادآور می‌شود ریاست مجمع در دو سال گذشته برعهده بحرین بوده است. سی و پنج کشور آسیایی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا هستند که دو دهه پیش با شعار گفت‌وگو تأسیس شد. مقر این مجمع در کویت است.

کد خبر: ۲۴۴٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha