۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
اروپایی‌ها ۹ درصد مواد بازیافتی پلاستیکی را در قطعات خودروسازی به کار می‌برند
در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست عنوان شد

اروپایی‌ها ۹ درصد مواد بازیافتی پلاستیکی را در قطعات خودروسازی به کار می‌برند

اروپایی‌ها در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۰ میلیون تن زباله پلاستیکی را با توجه به انباشت نگران‌کننده زباله‌های پلاستیکی در طبیعت جمع‌آوری کردند که ۹ درصد آن ( ۲.۶ میلیون تن) در ساخت قطعات خودرو استفاده شد.

به گزارش بازار، رضا باقری، استاد دانشگاه صنعتی شریف در حاشیه آخرین روز از برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، در کارگاه آموزشی به تحلیل مدیریت پسماندهای مواد پتروشیمیایی، بازیابی و استفاده مجدد پرداخت و گفت: با توجه به نگران‌کننده بودن انباشت زباله‌های پلاستیکی در محیط زیست می‌توان از روش اقتصاد چرخشی و اقتصاد زیستی برای کاهش آثار مخرب انباشت زباله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

وی با اشاره به استفاده از روش اقتصاد چرخشی در انباشت زباله، تصریح کرد: در این روش می‌توان از مواد با قابلیت بازیافت استفاده کرد. همچنین، طراحی براساس امکان بازیافت اقتصادی محصولات، استفاده از روش‌های علمی برای تفکیک زباله‌های پلاستیکی و توسعه فناوری‌ها و زیرساخت‌های بازیافت نیز ضروری است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف درباره استفاده از اقتصاد زیستی به منظور کاهش آثار مخرب زباله‌های پلاستیکی، افزود: می‌توان از مواد زیست تخریب‌پذیر قابل کمپوست برای ساخت محصولاتی که بازیافت آنها اقتصادی نیست مانند محصولات یک‌بار مصرف نازک، استفاده کرد.

باقری با بیان اینکه هم‌اکنون استفاده از روش اقتصاد چرخشی به یک عزم جهانی تبدیل شده است، یادآور شد: خودروسازان بزرگ با هدف کاهش ردپای کربن، قطعه‌سازان خود را ملزم به استفاده فراگیر از پلاستیک‌های بازیافتی کرده‌اند و کمپانی‌هایی نظیر تویوتا، بی‌ام‌دبلیو و کرایسلر مدعی شده‌اند که ۲۰ تا ۴۰ درصد پلاستیک بازیافتی را در خودروهای خود به کار برده‌اند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۰ میلیون تن زباله پلاستیکی در اروپا جمع‌آوری شد که ۹ درصد آن (۲.۶ میلیون تن) در ساخت قطعات خودرو استفاده شده است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مطالعه گسترده‌ای که در سال ۲۰۱۷ در خصوص انباشت زباله‌های پلاستیکی در محیط زیست انجام شده بود، افزود: براساس این مطالعه، در کمتر از یک قرن اخیر ۸ هزار و ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید شده که ۴ هزار و ۹۰۰ میلیون تن آن به نوعی وارد طبیعت شده که کمتر از ۱۵ درصد آن به نوعی بازیافت شده است.

باقری ادامه داد: براساس گزارشی که سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، سالانه ۲۹ میلیون تن زباله پلاستیکی به حجم زباله‌های اقیانوس اضافه می‌شود که از این رقم ۲.۵ میلیون تن زباله پلاستیکی روی سطح آب‌ها رها شده است، در صورتی که این روند ادامه یابد تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۳.۵ میلیون تن می‌رسد.

کد خبر: ۲۴۴٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha