۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
مسکن مطالبه جدی کارگران | دولت گام اول را برداشت 
کارشناس حوزه کارگری در گفتگو با بازار:

مسکن مطالبه جدی کارگران | دولت گام اول را برداشت 

سمنان- قرائی کارشناس حوزه کار و کارگری با بیان اینکه مسکن یکی از مهمترین مطالبات جدی کارگران است، گفت: ایجاد قرارگاه مسکن کارگری نخستین گام دولت برای رفع مشکل مسکن کارگران است.

محسن قرائی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کارگران استان سمنان مشکلات متعددی دارند اما مسکن یکی از مهمترین آنها است، تاکید کرد: نهضت ملی مسکن امید را در دل کارگران زنده کرد چرا که کارگران فکر می کردند که اعطای زمین رایگان می تواند به کارخانه ها و معادن و ... نیز اختصاص یابد و زودتر بتوانند خانه دارد شوند اما این اتفاق دست کم در استان سمنان رخ نداده است.

وی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن به راحتی می توانست مشکل مسکن کارگران را در بخش های مختلف استان سمنان حل کند، تاکید داشت: مسئولان در این زمینه اهتمام جدی نداشتند و دلیل این ادعا هم شرایط امروز است که مشکلات مسکن کارگری نه تنها حل نشده بلکه بیشتر هم شده است.

هنوز اقدامی نشده است

این کارشناس حوزه کار و کارگری با بیان اینکه نهضت ملی مسکن از اساس قرار بود که زمین رایگان دولتی را اعطا کند تا هزینه تامین زمین از تامین مسکن کاسته شده و در نتیجه خانه ارزان قیمت تر به دست مردم برسد، گفت: این بهترین فرصت برای خانه دار شدن کارگران بود که تا امروز اقدامی در این زمینه نشده است.

قرائی ادامه داد: در استان سمنان به خصوص موارد خاصی مثل معدن مس عباس آباد شاهد بودیم که مالکان کسب و کارهای تولیدی بخش خصوصی برای ساخت خانه کارگران خود زمین درخواست کردند و حتی استاندار سمنان هم قول مساعد برای اعطای زمین در روستاهای مجاور معدن را نیز صادر کرد اما بعد از آن اتفاق دیگری برای خانه دار شدن کارگران رخ نداده است.

وی با بیان اینکه دو سال از دولت رئیسی گذشت اما هنوز کلنگ مسکن کارگری هم زده نشده است، گفت: امروز شاهد هستیم قرارگاه ساخت مسکن کارگری در کشور ایجاد شده که یکبار دیگر امیدها را در دل های کارگران زنده می کند و امیدواریم این بار دیگر شاهد باشیم که برای رفع دغدغه مهم کارگران اقدامی صورت گرفته باشد اما باید دقت داشت که ایجاد قرارگاه ساخت مسکن کارگری، گام اولی است که دولت برداشته و باید با پیگیری های جدی، به نتیجه برسد.

درآمد اندک کارگران

این کارشناس با بیان اینکه دریافتی کارگران آنقدر اندک است که در شرایط معمول اگر بتوانند یک سوم درآمدشان را هم ذخیره کنند بازهم یک قرن طول می کشد تا بتوانند خانه بخرند، گفت: به نظر می رسد راهکار خانه دار شدن کارگران تسهیل شرایط از سوی دولت باشد.

قرائی پیگیری را مهمترین موضوع برای رفع مشکلات کارگران دانست و بیان کرد: حادثه تلخ معدن طزره و رزمجاه بار دیگر افکار عمومی را به سمت شرایط دشوار کارگران سوق داد و لذا یکبار دیگر شاهد بودیم که مطالبات کارگران مطرح شد اما پیگیری آن بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه مالکان کارخانه ها و کسب و کارها و همچنین مسئولان دولتی از هم اکنون به فکر برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت قرارگاه مسکن کارگری باشند، ابراز داشت: نخستین گام می تواند احصای وضعیت کنونی و نیازهای کارگری باشد تا بتوانیم برای خانه دار شدن کارگران برنامه ریزی کنیم.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha