۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خرید تضمینی یا تقسیطی؛ برای کشاورز جماعت کسی تب نمی کند
بازار از اردبیل گزارش می دهد؛

خرید تضمینی یا تقسیطی؛ برای کشاورز جماعت کسی تب نمی کند

اردبیل - کشاورزان؛ جماعتی که با کوله باری از مشکلات کار کاشت، داشت و برداشت شان را انجام می دهند اما همین که نوبت به مطالبات شان می رسد باید منتظر وعده های سرخرمن باشند.

نرگس محمدی؛ بازار: این که بگویند کشاورز جماعت با سیلی صورتشان را سرخ نگه می دارند حرفی به گزاف نیست؛ جماعتی که با کوله باری از مشکلات کار کاشت و داشت و برداشت شان را انجام می دهند اما همین که نوبت به مطالبات به حق شان می رسد باید منتظر وعده های سرخرمن باشند.

کشاورزانی که سال زراعی جاری را با فکر و خیال بی آبی و خشکسالی خوابیدند و تعبیر خوابشان هم سیل و طوفان و در نهایت از بین رفتن محصولات زراعی شان شد؛ پول اندک دسترنج باقی مانده شان هم هنوز که هنوز هست به جیب شان نیامده است.

فراهانی: کشاورز جماعت حال و روزش همیشه همین بوده و خواهد بود. پای دوربین و تلویزیون که می آید همه دست کشاورز را می بوسد و از آن ها به عنوان تامین کننده امنیت غذایی یاد می کنند اما همین که پای پول وسط بیاید دیگر کسی کشاورز جماعت را نمی شناسد.

کشاورز جماعت حال و روزش همیشه همین بوده و خواهد بود؛ انتظار حمایت داشتیم

حسن فراهانی یکی از کشاورزان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار در همین خصوص به خبرنگار بازار گفت: کشاورز جماعت حال و روزش همیشه همین بوده و خواهد بود. پای دوربین و تلویزیون که می آید همه دست کشاورز را می بوسد و از آن ها به عنوان تامین کننده امنیت غذایی یاد می کنند اما همین که پای پول وسط بیاید دیگر کسی کشاورز جماعت را نمی شناسد.

خرید تضمینی یا تقسیطی؛ برای کشاورز جماعت کسی تب نمی کند

وی اظهار کرد: فصل کشت که می شود با هزار منت و واسطه گری بذر می خریم. پیدا کردن کود و سم و...، هم که می شود مصیبت. موقع برداشت گندم هم که وضع مان این است.

فراهانی اظهار کرد: امسال همه شاهد بودند، خشکسالی و در نهایت سیل چه بلایی بر سر کشاورزان آورد. در این شرایط انتظار داشتیم که دولت از زارعین حمایت کند. اما نه تنها حمایتی انجام نشد بلکه برای دریافت پول خودمان هم باید ماه ها منتظر بمانیم.

کشاورز اردبیلی اظهار کرد: جالب این است که همین که سال زراعی به پایان می رسد کار مجلس و دولتی ها هم آغاز می شود و ساعت ها و ماه ها وقت خودشان را برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم و ...، صرف می کنند. در نهایت هم می گویند قیمت خرید تضمینی ۵۰۰ تومان اضافه شد.

زارعینی که با هزار ذوق و شوق کار کشاورزی را با دستان خالی انجام می دهند و اما برای گرفتن مطالبات شان باید ماه ها منتظر بمانند.

به ساعت و به روز در حال پیگیری پرداخت مطالبات کشاورزان هستیم

در همین باره عباس جهانگیرزاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ما اعتقاد داریم محصولاتی که از کشاورزان خریداری می شود باید مبالغ آن به موقع به حساب کشاورزان پرداخت شود.

خرید تضمینی یا تقسیطی؛ برای کشاورز جماعت کسی تب نمی کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به ویژه در بحث گندم که مرتبط با امنیت غذایی کشور است این مسئله حائز اهمیت است.

وی با اشاره به خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان از چندماه قبل اظهار کرد: ما به ساعت و به روز در حال پیگیری پرداخت مطالبات کشاورزان سراسر کشور هستیم.

البته جهانگیرزاده در بخشی از صحبت های خود گریزی هم به ضرورت تعامل سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی با وزارت جهادکشاورزی زد و گفت: اگر اعتبارات لازم به موقع در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار بگیرد بی شک شرایط به نفع کشاورزی کشور خواهد بود.

نوبخت: با پیگیری های انجام شده سعی بر این است تا معوقات گندمکاران تا شروع فصل کشت محصول پرداخت شده و این زارعین بتوانند نیازمندی خود را در سال زراعی جدید تأمین کنند. البته تاکنون ۲۷ هزار و ۱۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران استان اردبیل پرداخت شده و مابقی مبلغ نیزتا آخر شهریورماه پرداخت خواهد شد.

۲۷ هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران اردبیلی پرداخت شده است؛ مابقی تا آخر شهریور

علی نوبخت هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تاکنون ۲۷ هزار و ۱۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران استان اردبیل پرداخت شده و مابقی مبلغ نیزتا آخر شهریورماه پرداخت خواهد شد.

خرید تضمینی یا تقسیطی؛ برای کشاورز جماعت کسی تب نمی کند

وی با بیان اینکه از ۱۶ خردادماه تاکنون ۲۶۸ هزار و ۵۹ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است، تصریح کرد: ارزش گندم خریداری شده بالغ بر ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از این مطالبات پرداخت و مابقی نیز تا آخر شهریورماه به حساب کشاورزان واریز می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل گفت: کشاورزانی که تا پنجم تیرماه نسبت به ثبت اطلاعات عرضه محصول خود در سامانه اقدام کرده اند، با نرخ ۱۰۵ هزار تومان بهای گندم خود را دریافت کردند که مابه التفاوت این مبلغ در روزهای آینده به حساب زارعین واریز می شود.

نوبخت افزود: با پیگیری های انجام شده سعی بر این است تا معوقات گندمکاران تا شروع فصل کشت محصول پرداخت شده و این زارعین بتوانند نیازمندی خود را در سال زراعی جدید تأمین کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: عملیات خرید گندم در روزهای پایانی قرار دارد و پیش بینی بر این است که تا آخر شهریورماه فرآیند خرید توسط غله به پایان رسیده و زمینه برای ثبت دقیق اطلاعات گندم خریداری شده و پرداخت مطالبات آنها انجام شود.

خرید تضمینی یا تقسیطی؛ برای کشاورز جماعت کسی تب نمی کند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل بیان کرد: سال زراعی همراه با تنش خشکسالی را شاهد بودیم و به رغم همه شرایط سخت رخ داده در بروز حوادثی همچون سیل، خشکسالی و سایر رخدادهای قهری میزان تولید گندم استان نه تنها کاهش نیافته بلکه با یک رشد مناسبی نیز همراه بوده است.

در هرحال این روزها و در شرایط سخت اقتصادی، کشاورزان اردبیلی همچنان منتظر پرداخت مطالبات شان هستند و ما امیدواریم که شهریورماه نقطه پایان انتظارت شان باشد.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha