۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
از تحریم‌ ملت ایران دست بردارید تاکنون این دشمنی برای شما سودی نداشت
رئیس جمهور:

از تحریم‌ ملت ایران دست بردارید تاکنون این دشمنی برای شما سودی نداشت

رئیس جمهور در دیدار با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا گفت: توصیه می‌کنیم آمریکا از دشمنی و تحریم ملت ایران دست بردارد، تاکنون این دشمنی ها برایش سودی نداشته است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با جمعی اندیشمندان سیاست خارجی با اشاره به چشم انداز روابط ایران و آمریکا گفت که شما اندیشمندان بررسی کنید آمریکا در ۲۵۰ سال اخیرچند سال جنگ نداشته است. براساس بررسی ها آمریکا فقط ۲۰ سال را بدون جنگ سپری کرده است. آمریکا کشوری جنگ دوست است.

ایشان درباره تبادل زندانیان گفت واژه گروگان‌گیری برای زندانیان آمریکایی واژه درستی نیست. تمام افراد زندانی در ایران دارای اتهاماتی بوده اند و مرتکب جرم شدند. گر تبادلی صورت گرفته و مجازات متهمین‌اجرا نشده به خاطر نگاه انسان دوستانه جمهوری اسلامی است.

وی گفت : سوال من از شما اندیشمندان این است که تفاوت بین حمله نظامی و تحریم‌چیست، حمله نظامی سلاح و حربه ای علیه ملت هاست و تحریم نیز همین گونه عمل می کند. مگر نمی‌گفتند که دارو و غذا در تحریم ها امری مستثنی است اما تحریم های آمریکا علیه ایران منجر به فوت کودکان دارای بیماری پروانه‌ای شد.

رئیس جمهوری ادامه داد: تحریم علیه ملت است نه دولت ها، آمریکا در برابر تحریم هایی که علیه ایران اعمال کرده چه پاسخی دارد؟ استفاده از زبان زور در قالب تحریم و تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست.

وی گفت که قضاوت جمهوری اسلامی بر اساس اقدامات آمریکا خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که آمریکا تاکنون در این زمینه موفق عمل نکرده است.

آیت الله رئیسی در ادامه درباره مذاکره با راوپایی ها گفت که پیشتر مذاکره بین ایران و کشور های اروپایی چندین بار انجام شد و با تشکیل دولت سیزدهم این مذاکرات ادامه یافت و ایران برای توافق خوب اعلام آمادگی کرد، اما مشخص شد طرف‌های مقابل در عمل به تعهدات خود پایبند نیستند.

وی ادامه داد: واشنگتن در ماجرای اغتشاشات سال گذشته با یک برآورد غلط دچار خطای محاسباتی شد و به ناآرامی ها در ایران دل بست و ترجیح داد میز مذاکره را ترک کند.

رئیسی گفت : بدخواهان ملت ایران به دنبال تکرار مدل سوریه در ایران بودند، اما اشتباه کردند چون هنوز ملت ایران و انقلاب اسلامی را نشناخته‌اند. ملت ایران در مقابل جریان ناامن‌کننده و اغتشاش‌گران ایستادگی کرد و دشمن را ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور افزود: پس از شکست مفتضحانه پروژه اغتشاشات، مجددا آمریکا با وساطت عمان برای از سرگیری مذاکرات ابراز تمایل کرد و مذاکراتی به‌واسطه برخی کشورها انجام شد که تبادل اخیر زندانیان نیز یکی از آثار آن بود. مذاکره مستقیمی با آمریکا نداشته ایم.

رئیس‌جمهور با اشاره به چرایی حضور آمریکا در خلیح فارس گفت که لشکرکشی و حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس به چه معناست؟ مگر لازمه دوستی آمریکا با چند کشور ِحوزه خلیح فارس لشکر کشی و حضور نظامی و دست زدن به توقیف کشتی ها در این‌منطقه است.

وی تصریح کرد، حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس سبب ایجاد ناامنی خواهد شد. امنیت آبراه‌های بین‌المللی همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله رئیسی درباره پوزیشن حقوق بشری غربی ها و آمریکایی ها گفت که موضوع حجاب، حقوق بشر فعالیت های هسته ای بهانه برای ضربه زدن به ایران مستقل است

وی گفت که بزرگترین زندان زنان در آمریکا وجود دارد و بیشترین مادران دارای فرزند در زندان های آمریکا بسر می برند.

رئیسی تاکید کرد : اخیرا در آمریکا یک خانم جوان با گمانه زنی مبنی بر سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس آمریکا کشته شد که این یکی از ۱۲۰۰ نمونه‌ای است که در سال میلادی گذشته به دست پلیس آمریکا به قتل رسید شما رسانه‌های آمریکایی چرا به دنبال روشنگری درباره جزییات این قتل‌ها نرفتید.

وی افزود: در حادثه سال گذشته و دختر خانمی که دچار حادثه شد تحقیقات پزشکی نشان داد که هیچ ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و آمریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟

آیت الله رئیس درباره جنگ اوکراین گفت که ما معتقدیم جنگ اوکراین و روسیه باید پایان یابد. جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌ مخالف است.

ایشان تصریحکردند که جمهوری اسلامی برای میانجیگری و پایان جنگ بین روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرده است.

آیت الله رئیسی درباره ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت که حاج قاسم اگر جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت.

ایشان تصریح کردند که نگاه جمهوری اسلامی ایران به رییس جمهور سابق آمریکا نگاه به یک مجرم و قاتل است زیرا یک امتی را عزادار کرد و حاج قاسم، قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه را به شهادت رساند. شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود.

رئیسی افزود: در مناظرات انتخاباتی آمریکا رسما اعلام شد آمریکا داعش را تشکیل داده است.

وی تاکید کرد : حاج قاسم اگر جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت و اروپا نمی توانست یک شب آرام داشته باشد. باید رییس جمهور سابق آمریکا در یک دادگاه عادلانه محاکمه شود.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha