۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
رکود کرونایی شدید ولی کوتاه مدت است
طبق گزارش ارایه شده توسط موسسه مورگان استنلی

رکود کرونایی شدید ولی کوتاه مدت است

اقتصاد دنیا در نتیجه همه گیری کرونا وارد رکود شد ولی طبق گزارش ارایه شده توسط مورگان استنلی این رکود کوتاه مدت خواهد بود و اقتصاد دنیا با الگوی رشد V شکل به سرعت احیا می شود.

بازار؛ گروه بین المللدر میان تمامی خبرهای بدی که هر روزه می شنویم، توجه به اخبار و پیش بینی های مثبت می تواند اندکی از فشاری که روی شانه هایمان احساس می کنیم بکاهد.   این خبر که اقتصاد دنیا با الگوی رشد V شکل به سرعت احیا می شود به تازگی از طرف مرکز مطالعاتی بانک مورگان استنلی منتشر شده است.

طبق گزارشی که توسط این بانک ارایه شده است  روند بازسازی اقتصاد دنیا شروع شده است و  دنیا به سرعت روند بازسازی را شروع کرده است. این موسسه انتظار دارد تا فصل چهارم سال جاری  اقتصاد دنیا به وضعیتی که قبل از بحران کرونا داشت بازگردد و در سال ۲۰۲۱  وضعیت عادی را تجربه کند.

چیتان آهیا تحلیل گر و پژوهشگر بانک مورگان استنلی در این مورد گفت: «پیشتر در مورد بازسازی v شکل اقتصاد دنیا صحبت کرده بودیم که با انتقادهای زیادی روبرو شد ولی هم اکنون با اعتماد بیشتری این پیش بینی را ارایه می دهیم.»

 مورگان استنلی وجود یک رکود عمیق و کوتاه مدت اقتصادی را پیش بینی کرده است. بر طبق این برآورد در فصل دوم سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۸.۶ درصد منقبض می شود  ولی از فصل سوم روند بازسازی اقتصاد دنیا شروع می شود تا اینکه در فصل اول سال بعد ما شاهد رشد ۳ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا خواهیم بود.

چرا رکود اقتصادی کوتاه مدت است
موسسه مطالعاتی مورگان استنلی سه دلیل مهم برای ارزیابی خود در مورد کوتاه مدت بودن دوره رکود اقتصادی  دنیا ارایه داد. اولین دلیل این است که رکود فعلی اقتصاد دنیا به دلیل یک شوک خارجی که ناشی از افزایش سطح عدم تعادل در بازارهای مالی و اقتصادی باشد ایجاد نشده است بلکه در نتیجه یک همه گیری  و در نهایت تعطیلی فعالیتهای اقتصادی بود. دومین دلیل  این است که فشارهای  اقتصادی به در طول زمان کاهش پیدا کرده است و سوم اینکه سیاستهای حمایتی اجرا شده در کشورها بزرگ و اثر گذار بوده است و بدون شک این سیاستهای حمایتی می توانند زمینه را برای بازسازی سریع اقتصاد دنیا فراهم می کند. در ماههای اخیر بالغ بر ۹ هزار میلیارد دلار به اقتصاد تزریق شده است و این منبع مالی می تواند زمینه را برای بازسازی سریع اقتصاد دنیا فراهم کرده است.

موج دوم همه گیری به شدت موج اول نخواهد بود
بلومبرگ به نقل از موسسه مطالعاتی مورگان استنلی نوشت: «سناریوی رشد اقتصادی V شکل، سناریوی اولیه و اصلی ما است و بر این باور هستیم که این سناریو محقق می شود ولی دنیا برای حفظ این رشد سازنده اقتصادی نیاز به تداوم طرح های حمایتی مالی و اقتصادی دارد. باید سیاستهای پولی و مالی حامی رشد از قبیل تزریق، نرخ بهره پایین و تسهیل شرایط وام گیری ادامه پیدا کند تا بستر برای بازسازی اقتصادی فراهم شود.»

بلومبرگ در ادامه به نگرانی های موجود در میان اقتصاددانان در مورد خطر افزایش بدهی  و افزایش کسری بودجه در دولتها اشاره کرد و نوشت: «افزایش بدهی و کسری بودجه می تواند دولتها را از ادامه راه باز دارد و مانع از تداوم اجرای طرح های حمایتی شود. این خطر بزرگی برای اقتصاد دنیا ایجاد خواهد کرد.»

 این مرکز مطالعاتی در مورد اینکه موج دوم همه گیری ویروس کرونا به شدت موج اول نخواهد بود نوشت: «ما بر این باوریم که  موج دوم نمی تواند تعطیلی گسترده فعالیتهای اقتصادی را به همراه بیاورد و شاید قدرت موج اول را هم نداشته باشد. اگر واکسن کشف شده باشد و حتی برای بخشی از کشورهای دنیا استفاده شود، خود باعث می شود تا  شدت بحران اقتصادی کمتر شود. بر طبق پیش بینی ما و با توجه به شواهد موجود از ابتدای سال ۲۰۲۱ واکسن کرونا در سطح وسیع در اختیار مردم است و در فصل دوم سال بعد تمامی دنیا از این واکسن استفاده کرده اند.»

صندوق بین المللی با این دیدگاه مخالف است
نظریه مرکز مطالعات مورگان استنلی در شرایطی ارایه شد که سازمانهای مطالعاتی دیگر دیدگاه های کاملا متفاوتی در این زمینه دارند. مثلا صندوق بین المللی پول  اخیرا اعلام کرد روند بازسازی اقتصاد دنیا کندتر از چیزی است که قبلا انتظار می رفت و دلیل آن ابعاد وسیع این بحران و عدم کنترل آن در بسیاری از کشورهای دنیا است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود نوشت: «عدم اطمینان زیادی در بازار وجود دارد و همین مساله اقتصاد را دچار تنش کرده است. ازطرف دیگر شروع موج تازه ای از بیماری در پکن پایتخت کشور چین هم مساله بسیار نگران کننده ای است که برآورد آینده اقتصاد دنیا را سخت تر می کند.»

 رییس صندوق بین المللی پول هم با وجود اینکه  اخیرا در مورد آغاز روند بازسازی اقتصادی از سال ۲۰۲۱ صحبت کرده است ولی در تمامی مصاحبه هایش تاکید کرد که روند بازسازی کند است و ما نمی توانیم به همان سرعتی که رکود را تجربه کرده بودیم رشد را تجربه کنیم. اگر دنیا برای وارد شدن به این بحران تنها چند ماه زمان نیاز داشت، برای خارج شدن از این وضعیت نیاز به صرف زمان چند ساله و اجرای سیاستهای اقتصادی مختلف دارد.

به هر حال روزهای سال ۲۰۲۰ به سرعت طی می شود و ما شرایطی را تجربه می کنیم که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. اما این روزهای متفاوت چه زمانی پایان می یابد و چه زمانی مردم می توانند بدون دغدغه در اجتماع حضور پیدا کنند و از سفرهای طولانی هوایی لذت ببرند، هنوز دقیقا مشخص نیست.

کد خبر: ۲۴٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha