۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
رایزنی احتمالی ایران و آمریکا در سازمان ملل مستقیم نخواهد بود
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

رایزنی احتمالی ایران و آمریکا در سازمان ملل مستقیم نخواهد بود

«نادر انتصار» گفت: رایزنی احتمالی ایران و آمریکا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مستقیم نخواهد بود و از طریق واسطه ها صورت خواهد گرفت.

بازار؛ گروه بین الملل: چندی قبل، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود که اگر آزادسازی اموال ایران به درستی انجام شود می‌تواند یک گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم. از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص این موضوع که باقری کنی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده که قرار است با طرف‌های مذاکرات احیای برجام رایزنی‌هایی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشند. آیا جزئیات این مذاکرات مشخص است؟ گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم. ایران و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه خود استفاده می‌کنندو از آنها غفلت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران به ابراز علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و همچنین اهتمام ایران برای بی اثر کردن تحریم‌ها گفت‌وگوهایی مستقیم با شرکای برجامی و گفت‌وگوهایی غیر مستقیم با آمریکا برگزار شد و اجلاس آتی سازمان ملل فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع در چارچوب گفت‌وگوهای قبلی انجام شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران از هیچ فرصت دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران غفلت نمی‌کند و این یکی از کارویژه‌های دستگاه دیپلماسی ایران است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه گفت: البته ما نیاز به نظارت روشن و شفاف بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و بازگشت به توافق برجام داریم، تا زمانی که آژانس نظارت لازم را انجام دهد، این امر بسیار خوبی است. ما واقعاً نیاز به نظارت بر این فعالیت‌ها داریم که برای کل منطقه کاملاً کلیدی است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است.

*حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرده در حاشیه نشست سازمان ملل رایزنی درباره موضوع هسته ای صورت خواهد گرفت و نشستی در این زمینه برگزار می شود. ارزیابی شما از این نشست چیست و آیا محتمل است امریکا نیز در آن حضور داشته باشد؟

اگر به خاطر داشته باشید، این نوع رایزنی ها در سال های گذشته در جلسات سالانه سازمان ملل در نیویورک صورت گرفته است. جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، چندین مورد از این نوع جلسات را برگزار کرد. بنابراین آنچه وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان گفته غیرعادی نیست. وی با نمایندگان کشورهای مختلف از جمله برخی از کشورهای اروپایی که در مذاکرات هسته ای ایران حضور دارند، دیدارهای چهره به چهره خواهد داشت. هر گونه حضور آمریکا در این دیدارهای رودررو غیرمستقیم خواهد بود، نه مستقیم، و مخاطبین نقش میانجی خود را ایفا می کنند.

*«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده خواهان احیای توافق هسته ای ایران هستیم. این موضع ارتباطی با موضع امیرعبداللهیان دارد؟

تا زمانی که ماکرون از واشنگتن برای ارائه ایده‌های جدید برای احیای برجام خفته، چراغ سبز دریافت نکرده باشد، فکر نمی‌کنم آخرین اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه باید به عنوان نشانه‌ای از پیشرفت جدید در مذاکرات هسته‌ای منظور شود. این واشنگتن است و نه پاریس که بازیکن واقعی این بازی است.

*سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود اگر موضوع دریافت پول ایران به طور مناسب حل شود، در صورتی که آمریکا به تعهدات خود باز گردد، ایران نیز حاضر است در زمینه هسته ای همکاری کند. نظر شما چیست

نه، من اینطور فکر نمی کنم. «اگر»های زیادی وجود دارد که باید قبل از شروع نشست آتی سازمان ملل حل و فصل شود. فقط زمان کافی برای اجرای این فرآیند قبل از نشست سالانه بعدی سازمان ملل باقی نمانده است.

*با توجه به سفر مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ارزیابی شما از گزارش او چیست و گزارش او چه تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای خواهد داشت؟

این گزارش مفید خواهد بود اما نقش تعیین کننده ای در تعیین نتیجه مذاکرات نخواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha