۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
تاثیر رشد و توسعه هوش مصنوعی بر بازار کار ایران و اصفهان
یادداشت؛

تاثیر رشد و توسعه هوش مصنوعی بر بازار کار ایران و اصفهان

اصفهان- افرادی که مهارت‌ های مرتبط با هوش مصنوعی دارند، در بازار کار تقاضای بیشتری دارند؛ این بخشی از یادداشت «الهام قنبری» کارشناس توسعه کسب و کار برای بازار است.

بازار، گروه استانها: هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از فناوری‌ های پیشتاز دنیای مدرن، نه تنها تأثیرات چشمگیری بر صنایع و اقتصاد جهانی داشته است بلکه تغییرات عمده ای را در بازار کار و روندهای های آن ایجاد کرده است. آشنایی با تعریفی مختصر از هوش مصنوعی و انواع آن می تواند به درک بهتر موضوع کمک کند.

حوزه هوش مصنوعی به طور کلی اشاره به توانایی ماشین‌ ها، ربات ها، موتورهای جستجو و غیره برای انجام وظایفی که بر هوش انسانی متکی هستند، دارد. این توانایی شامل یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، دید ماشینی و سایر تکنولوژی‌های مشابه می‌ شود.

هوش مصنوعی به دو دسته اصلی هوش مصنوعی ضعیف و هوش مصنوعی قوی تقسیم می‌ شود؛ هوش مصنوعی ضعیف به توانایی ماشین‌ ها در انجام وظایف خاصی محدود می‌ شود، و این در حالی است که هوش مصنوعی قوی به ماشین‌ ها توانایی تفکر و حل مسائل پیچید ه‌تر را می‌ دهد که در حال حاضر در دنیا شاهد پدیده ای هستیم که هوش مصنوعی ضعیف در اختیار عموم قرار گرفته است.

رشد هوش مصنوعی در ایران

استفاده از هوش مصنوعی در ایران طی چند سال اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است. شرکت‌ ها و استارتاپ‌ های فناورانه در ایران به توسعه و استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقاء خدمات و بهبود عملکرد خود روی آورده‌ اند. برخی از زمینه‌ هایی که هوش مصنوعی در ایران مورد استفاده قرار گرفته شامل بهداشت و سلامت، تجارت الکترونیک، خودروسازی و دولت الکترونیک است. همچنین روند پیشرفت هوش مصنوعی، تعداد استارتاپ‌ ها و اختراع‌ های در ایران، به ویژه تهران و سایر شهرهای صنعتی مهم مانند اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز نیز با شیب بالایی در حال افزایش است.

اصفهان به عنوان قطب مهم صنایع و فناوری ایران، از جمله شهرهای پیشرو در حوزه توسعه هوش مصنوعی بوده و سرمایه گذاری های مخاطره پذیر، رویدادهای استارتاپی، رشد شرکت های دانش بنیان، نمایشگاه های گوناگون و دیگر تسهیلات دانشگاهی و دولتی نشان از پیشرفت و اهمیت حوزه هوش مصنوعی در این شهر دارد

اصفهان به عنوان قطب مهم صنایع و فناوری ایران، از جمله شهرهای پیشرو در حوزه توسعه هوش مصنوعی بوده و حضور پررنگ شتابدهنده ها، سرمایه گذاری های مخاطره پذیر، رویدادهای استارتاپی، رشد شرکت های دانش بنیان، نمایشگاه های گوناگون و دیگر تسهیلات دانشگاهی و دولتی نشان از پیشرفت و اهمیت حوزه هوش مصنوعی در این شهر دارد. برای درک بهتر تاثیرات هوش مصنوعی بر بازار و صنعت ضروری است که ما علاوه بر بررسی تغییر فرآیندهای صنایع و اقتصاد، در انتظار تاثیرات قابل توجه توسعه هوش مصنوعی بر بازار کار این شهرهای مهم از جمله اصفهان باشیم. بر اساس تحقیقات گوناگون می توان تأثیرات این پدیده را پیش بینی کرد.

ایجاد شغل و تغییر در نیازمندی‌ های تحصیلی

ایجاد شغل یکی از مهمترین تاثیرات هوش مصنوعی بر بازار کار است، توسعه فناوری هوش مصنوعی به ایجاد فرصت‌ های شغلی جدید در زمینه‌ هایی مانند توسعه نرم‌ افزارهای هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ و پشتیبانی از سیستم‌ های هوش مصنوعی منجر می‌ شود.

با توسعه هوش مصنوعی، نیازمندی‌ های بازار کار نیز تغییر کرده است. افرادی که مهارت‌ های مرتبط با هوش مصنوعی دارند، در بازار کار تقاضای بیشتری دارند. تقاضا برای فارغ التحصیلان رشته های گوناگون دست خوش تغییر شده و توازن کنونی بر هم خواهد خورد. این منجر به تغییر فرآیندهای استخدام و جذب نیرو می شود.

چالش‌ ها و مواجهه با تغییرات

توسعه هوش مصنوعی با چالش‌ هایی نیز همراه است، از جمله از بین رفتن برخی مشاغل سنتی و نیاز به آموزش و تجدید نظر در مهارت‌ های انسانی. در نتیجه می توان انتظار داشت با توسعه بیشتر هوش مصنوعی در کشور مشاغلی چون، مشاغل تکرار پذیر فنی، مشاغل اپراتوری، حوزه تولید محتوا، کارگران خط تولید و غیره از بین رفته و مشاغلی مانند کارشناسان تحلیل داده عمیق و بزرگ، متخصصان حوزه تجارت الکترونیک و متخصصان حوزه روباتیک به اکوسیستم کسب و کار اضافه شود.

تعداد بسیاری از فرآیندهایی که قابل تعریف برای هوش مصنوعی است از رده های شغلی خارج شده و به دست هوش مصنوعی انجام خواهد پذیرفت و این می‌تواند زنگ خطری بزرگ برای شاغلین در این حوزه های شغلی باشد

بنابراین تعداد بسیاری از فرآیندهایی که قابل تعریف برای هوش مصنوعی است از رده های شغلی خارج شده و به دست هوش مصنوعی انجام خواهد پذیرفت و این می‌ تواند زنگ خطری بزرگ برای شاغلان در این حوزه های شغلی باشد که بر ضرورت تغییر در پارادایم های تحصیلی تاکید دارد.

نقش دولت و اقدامات لازم

دولت نقش مهمی بر مدیریت بهتر تأثیرات رشد هوش مصنوعی بر بازار کار دارد. اقداماتی که دولت می‌ تواند انجام دهد شامل ارائه و توسعه آموزش های هوش مصنوعی در راستای افزایش مهارت های مورد نیاز برای محیط کاری توسعه یافته با هوش مصنوعی و کاهش خلا نیروی کار و همچنین تشویق به تحقیق و توسعه با ارائه بسته های حمایتی از نوآوری ها، استارتاپ ها و اختراعات حوزه هوش مصنوعی است.

این امر می تواند منجر به تقویت فعالیت های تحقیق و توسعه شده و دولت ضمن هموار ساختن مسیر توسعه هوش مصنوعی، کنترل لازم را بر تغییرات بازار کار داشته باشد. در این بین توجه به اخلاق در توسعه هوش مصنوعی نیز چالش بزرگی است که قانون گذاری و نظارت بر آن از عهده دولت و اتحادیه های صنفی بر می آید.

رشد هوش مصنوعی به بازار کار ایران و اصفهان تأثیرات عمده‌ ای داشته و خواهد داشت. این تأثیرات می‌ تواند منجر به ایجاد فرصت‌ های شغلی جدید، بهبود فرآیندهای کسب و کار، و تغییر نیازمندی‌ های تحصیلی شود. برای مدیریت موفق تأثیرات مثبت و منفی هوش مصنوعی، همکاری بین دولت، صنعت، و آموزش بسیار حیاتی است. در نهایت، تطابق با تغییرات فناورانه و توسعه منطقه‌ ای هوش مصنوعی می‌ تواند به اقتصاد کشور و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha