۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
مترو و اتوبوس تا ۱۵ مهر ماه برای دانشجویان و دانش آموزان رایگان شد

مترو و اتوبوس تا ۱۵ مهر ماه برای دانشجویان و دانش آموزان رایگان شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران رایگان شدن مترو و اتوبوس را برای دانشجویان و دانش آموزان از ابتدای مهر تا ۱۵ مهر ماه به تصویب رساندند.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی با حضور در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دو فوریت لایحه اصلاحیه ارائه بسته تشویقی حمل و نقل عمومی شهر تهران برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهر ماه سال جاری، گفت: همه دستگاه‌ها مسئولیت دارند در جهت تحقق شعار سال گام‌های اساسی بردارند که در همین راستا ما از طریق مهار تورم و رشد تولید باید تحقق شعار سال را رقم بزنیم.

وی افزود: دو هفته پیش لایحه‌ای به شورای شهر تهران تقدیم کردیم که یک بند از آن در مورد تخفیفاتی بود که جامعه هدف آن قشر دانشجو و دانش آموز بودند تا بتوانیم از این طریق امکان بهره برداری برای این دو قشر را فراهم کنیم و به بهترین نحو ارائه خدمات به آنها داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز در آستانه سال جدید تحصیلی هستیم. تمام زیرساخت‌های لازم در خصوص مترو و بی آر تی مهیا شده و در این دو بخش می‌توانیم خدمات نوین را ارائه دهیم. لذا ضرورت دو فوریت به واسطه شرایطی بود که در آن قرار گرفتیم. اگر این لایحه را نگهداریم برای اول مهر نمی‌توانیم این خدمت را ارائه کنیم. لذا اگر اعضای شورای شهر تهران تشخیص می‌دهند که این کار مفید است باید به دو فوریت آن رأی دهند تا ما فردا از کیف پول شهروندی رونمایی کنیم و بتوانیم این تخفیفات را روی کیف پول شهروندی اعمال کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: برای کل مهر ماه این تخفیفات برای دانشجویان و دانش آموزان اعمال خواهد شد در حالیکه کل درآمد ما به صورت ماهانه در مترو ۱۰۵ میلیارد تومان و در اتوبوسرانی ۴۵ میلیارد تومان است. بر اساس آمار اولیه‌ای که نسبت به سال قبل داریم در مجموع دانش آموزان و دانشجویان ۴ درصد از مترو استفاده خواهند کرد. اگر این دو فوریت تصویب شود دوستان شورا شرایط را مهیا می‌کنند که این قشر از جامعه از این تخفیفات استفاده کند.

به گفته شهردار تهران، در غیر این صورت باید برگردیم به تخفیفاتی که از قبل قائل بودیم و همان ۵۰ درصد تخفیف را اعمال کنیم اما اگر با این لایحه موافقت کنیم ما برای یک ماه ۵۰ درصد اضافه‌تر یعنی به صورت رایگان اعمال تخفیف‌ها را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: همچنین برای کسانی که از کیف پول شهروندی استفاده می‌کنند در جهت تشویق پیشنهاد دادیم ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شود تا ایجاد جذابیت انجام شود. در حقیقت تحولی که برای مترو و بی آر تی رخ داده یا باید برای آن تبلیغ می‌کردیم یا ایجاد جذابیت می‌کردیم که ایجاد جذابیت را انتخاب کردیم. البته اگر اعضای شورا پیشنهاد دهند که قشر دیگری هم باید شامل این تحقیقات شود ما این آمادگی را داریم که این کار انجام شود.

وی ادامه داد: مسیری که شروع کرده‌ایم در مدیریت شهری این پیام را به جامعه می‌رساند که ما به شما احترام می‌گذاریم و خدمتی که ارائه می‌کنیم فرصتی را فراهم می‌کند که شناختی از افراد جامعه که خدمت را می‌گیرند به دست بیاوریم تا در آینده خدمات بهتری را ارائه کنیم. اگر دوستان به فوریت رأی دادند در مورد کم و کیف و جزئیات آن صحبت می‌کنیم. این لایحه عدد ۳۵ میلیارد تومانی برای مترو و ۱۵ میلیارد تومانی برای اتوبوسرانی است که حدودا ۵۰ میلیارد تومان در مجموع می‌شود را برای یک ماه در بر می‌گیرد.

در ادامه این جلسه شهردار تهران پس از استماع صحبت‌های اعضای شورا در پاسخ به انتقادات، پیشنهادات و سوالات به آنها گفت: شورا ما را مکلف کرده بود برای الکترونیک کردن اقدامات لازم را انجام دهیم اما در مورد میزان دقیق دانش آموزان و دانشجویان هیچ آماری وجود ندارد و چنین کاری به تازگی در حال شکل گیری است.

به گفته وی، کار سنگینی در این راستا انجام شده که الزام برنامه بوده و کسی باور نمی‌کرد که این کار تا ابتدای مهر ماه به نتیجه برسد اما با برگزاری جلسات شبانه روزی در مدت پنج ماه و کار مستمر چندین تیم این کار در اول مهر ماه اتفاق افتاده است. ما تصمیم داشتیم تا داشتیم این کار در موعد مقرر انجام شود.

وی تاکید کرد: بی تردید این دو فوریت با دو فوریت قبلی قابل مقایسه نیست. چرا که تعداد بیشتری از اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. بیس برنامه موجود را خودمان نوشتیم. در حالیکه برای خرید تنها یکی از این برنامه‌ها ۲۵ میلیارد تومان به ما پیشنهاد کرده بودند اما امروز کل آن را با ۱۲ میلیارد تومان هزینه انجام داده‌ایم و با توجه به اینکه منشا این برنامه در اختیار ماست می‌توانیم به سایر شهرها نیز آن را بدهیم.

زاکانی تأکید کرد: موضوع کاملا شفاف است. ما برای تخفیفات ۵۰ درصد مجوز داشتیم و امروز پیشنهاد دادیم که این تخفیفات ۱۰۰ درصد شود اما ما مجری هستیم و تصمیم با شماست. برای مهر ماه پیشنهاد ما این است که ۱۰ درصد تخفیفی که می‌توانستیم بدهیم را نیز ۲۰ درصد کنیم و همه این موارد تنها برای یک ماه اعمال خواهد شد.

نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی با رأی گیری تصویب کردند که از ابتدای مهر ماه تا ۱۵ مهر ماه اتوبوس و مترو برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان باشد و از ۱۶ تا انتهای مهر ماه نیز مقرر شد تا در قالب طرح یک فوریتی مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گیرد.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha