۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
بارش سیلابی آستارا متاثر از پدیده تغییر اقلیم است
استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران:

بارش سیلابی آستارا متاثر از پدیده تغییر اقلیم است

علیجانی، استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران گفت: بارش سیلابی آستارا متاثر از پدیده تغییر اقلیم رخ داده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، بامداد روز دوشنبه هفته جاری بارش‌هایی سیل آسا در شهرستان آستارا اتفاق افتاد که به نظر بسیاری از کارشناسان در یکصد سال اخیر بی‌سابقه بود، اتفاقی که در نتیجه آن و در کمتر از ۱۲ ساعت بیش از ۲۶۵ میلیمتر بارش در این منطقه از کشور رخ داد، هر چند با تدابیر اتخاذ شده خسارت‌های آن تا حد امکان پیش‌بینی و مدیریت شد.

میزان شدت بارش رگباری باران در شهرستان آستارا به حدی بود که پل سیبلی در آستارا شکست و بر اثر طغیان رودخانه جاده اصلی لوندویل به منظور حفظ جان مردم و رانندگان مسدود شد و بازارچه محلی این منطقه زیر آب رفت رفت.

همچنین بر اثر این بارش‌ها برخی از سازه‌های روبنایی از جمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع قطع و بخشی از راه‌های ارتباطی و دسترسی به نقاط هم‌جوار مسدود شد و دست کم ۲۰ نفر مصدوم شدند.

هفته گذشته نیز بارش‌های سیلابی نسبتاً مشابهی در شمال شرق لیبی و در شهر ساحلی درنه رخ داد که در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۴۱۴ میلیمتر بارندگی به همراه داشت، خسارت‌های به شدت زیادی در این منطقه از کشور لیبی رخ داد و آمار قربانیان آم بالغ بر ۶۰۰۰ نفر اعلام شد.

کارشناسان و متخصصان دلیل اصلی بارش‌های شدید مشابه این رویداد را تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن توصیف می‌کنند که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر شدت گرفته است.

بهلول علیجانی استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران در رابطه با چرایی وقوع بارش شدید آستارا و احتمال تکرار آن در دیگر مناطق کشور به (پاون) گفت: به لحاظ زمانی آغاز بارش و وقوع آن در سواحل غربی دریای خزر موضوع عجیبی نیست و لذا بارش اخیری که در شهرستان آستارا اتفاق افتاد هم در این راستا قابل تفسیر است.

علیجانی در همین رابطه ادامه داد: با این وجود شدت بارش‌های اخیر که در یک بازه زمانی کوتاه با حجم بسیار زیاد اتفاق افتاده است، موضوعی کاملاً غیر طبیعی است که متاثر از پدیده جهانی تغییر اقلیم رخ داده و احتمال تکرار آن نیز در این منطقه و مناطق دیگر کشور به ویژه مناطق ساحلی وجود دارد.

استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران در ارتباط با ساز و کاری که منجر به بارش شدید اخیر در آستارا شد، بیان کرد: منشا اصلی بارش‌های غرب دریای خزر بادهای سیبری است که از شرق و شمال شرق دریا شروع به وزیدن می‌کنند و پس از طی یک مسیر طولانی به سواحل غربی دریای خزر می‌رسند و منجر به بارش می‌شوند.

وی افزود: به این بارش‌ها بارش دریاچه‌ای گفته می‌شود که همه ساله در غرب دریای خزر رخ می‌دهد، اما اینکه چرا امسال با شدت و کمیت بیشتری اتفاق افتاد، دلیل آن افزایش اختلاف دمای میان سطح آب دریا و بادهای سیبری است.

علیجانی در همین رابطه تصریح کرد: میزان نرمال اختلاف دمای بادهای سیبری با سطح آب دریا چیزی حدود ۱۰ درجه سانتی گراد است، اما باتوجه به اینکه در فصل تابستان سال جاری شاهد افزایش شدید دما در جهان و کشور بودیم، بنابراین میزان اختلاف دمای هوا میان بادهای سیبری با سطح آب دریای خزر افزایش یافته و در نتیجه میزان رطوبت جذب شده توسط ابرها بیشتر شده است.

این متخصص مسائل آب و هواشناسی ادامه داد: یکی از پیامدهای پدیده تغییر اقلیم قوع بارش‌های ناگهانی و شدید است که نمونه دیگر آن در هفته گذشته در شمال کشور لیبی و در سواحل مدیترانه رخ داد و خسارت‌های سنگینی بر جای گذاشت.

علیجانی در مورد نحوه مقابله با پدیده تغییر اقلیم و جلوگیری از خسارت‌های آن نیز اظهار داشت: در گام اول مدیران و مسئولان اجرایی ملی و بین‌المللی باید پدیده تغییر اقلیم را به عنوان یک واقعیت جهانی که کشور ما نیز از آن متاثر است، بپذیرند و بر همین اساس تلاش کنند برنامه‌های محلی و جهانی را برای کاهش اثرات این پدیده پیش ببرند.

وی در همین رابطه توضیح داد: اقداماتی از جنس کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و پایبندی به توافق نامه آب و هوایی پاریس از جمله مواردی است که باید برای کاهش پیامدهای تغییر اقلیم به صورت جدی در دستور کشورها قرار گیرد و دولت‌ها به آن پایبند باشند.

این استاد دانشگاه همچنین در ارتباط با اقدام دیگری که باید برای جلوگیری از خسارت‌ها در دستور کار قرار بیرد، گفت: برای جلوگیری از خسارت‌های بارش‌های سیل آسا باید اقداماتی مانند لایروبی رودخانه ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و نوسازی سازه‌های عمرانی انجام شود.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha